Elite Beat Agents

Geschreven door Mark (Strolie75) op 22-02-2007 @ 00:17
print 
Het muziekspel Osu! Tatakae! Ouendan! verscheen in 2005 al in Japan. De geweldige gameplay en het knotsgekke Japanse sfeertje zorgden er voor dat dit spel massaal door Westerse gamers werd geïmporteerd. Dit was voor Nintendo reden om een Westerse variant te ontwikkelen onder de naam Elite Beat Agents. De grootste veranderingen zijn dat de in zwart gestoken mannelijke cheerleaders zijn vervangen door Man in Black-achtige agenten, en dat de Japanse soundtrack is vervangen door een Engelstalige tracklist. Tenslotte zijn de verschillende verhaaltjes waaruit het spel is opgebouwd ook nieuw. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat alleen de gameplay intact is gebleven, de rest is allemaal nieuw. Hiervoor verdient Nintendo lof aangezien Elite Beat Agents nu meer aanvoelt als een vervolg van Osu! Tatakae! Ouendan! dan als een simpele port. Vraag is echter of de game nog wel leuk is om te spelen door al deze veranderingen.



Voor de mensen die Osu! Tatakae! Ouendan! nooit hebben gespeeld volgt hier een korte beschrijving van de gameplay.

Het spel is opgebouwd uit een dozijn levels. Elk level is een losstaand verhaal verteld in stripvorm. Elk verhaal is op zijn beurt weer opgebouwd uit een aantal hoofdstukken. Deze opbouw is erg goed, de verscheidenheid aan verhalen zorgt voor afwisseling en de indeling in hoofdstukken voor rustpunten in het spel. De verhalen zijn uniek, maar ze hebben een ding gemeenschappelijk: de hoofdpersoon is in een moeilijke situatie beland en roept de hulp van de elite beat agenten in door heel hard “HEEEEEEEELP” te roepen. Een voorbeeld is het verhaal van een taxichauffeur die een zwangere vrouw naar een ziekenhuis moet brengen zonder onderweg een bekeuring te krijgen of tegengehouden te worden door allerlei obstakels. Als speler ben je verantwoordelijk voor een goede afloop van de verschillende hoofdstukken en het verhaal als geheel.



Na een korte intro (die je gelukkig kunt overslaan als je het verhaal al kent) verschijnen op het onderste scherm van de DS zogenaamde “beats”. Dit zijn genummerde cirkels waaromheen een andere cirkel verschijnt die langzaam kleiner wordt. Als beide cirkels samenvallen moet je deze aantikken. Op het goede moment met de maat van de muziek aantikken levert 300 punten op, zit je er naast dan krijg je minder punten of zelfs helemaal niks. Naast het aantikken van beats zul je soms ook met je stylus een bal moeten voortslepen of een draaitafel zo snel mogelijk moeten ronddraaien. De punten die je verdient zijn niet alleen bepalend voor je eindscore. Tijdens het spel is bovenin beeld een levensbalk te zien die langzaam afloopt. Door (veel) punten te scoren vul je deze weer aan. Komt de levensbalk in het rood dan mislukt een hoofdstuk, loopt deze helemaal af dan loopt het verhaal slecht af en is het game over. Door punten te verdienen stijg je na verloop van tijd ook in rang. Niet alleen is dit goed voor je ego, je unlockt er ook extra liedjes en verhalen mee.

Osu! Tatakae! Ouendan! en ook Elite Beat Agents zijn geen makkelijke games. Op de laagste moeilijkheidsgraad is het nog wel te doen, maar op de hogere moet je echt nagenoeg perfect de beats aantikken wil je je levensbalk gevuld houden. Een ritmegevoel en een koptelefoon om omgevingsgeluiden buiten te sluiten zijn geen overbodige luxe.


verder lezen:
1 2


Lees ook:

» 06/07 Game: Tomb Raider: Anniversary6
» 18/06 Game: Command & Conquer 3: Tiberium Wars18
» 22/05 Game: Metal Slug Anthology20
» 17/05 Game: Puzzle Quest: Challenge of the Warlords3


delen | eKudos nujij

5783 views / 29 reacties
Genre Music/Rhythm
Platform Nintendo DS
Developer/Publisher Nintendo/Nintendo
Releasedatum 13-07-2007
Reacties op dit bericht
29  van 29 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Het japanse spel is inderdaad beter. De liedjes zijn zo raar en klinken grappig. Ook zijn de tekeningen en het bijbehorende verhaal wat absurder. Maar zo slecht is deze Elite Beat Agents ook niet, het is een heel redelijke game geworden
userIcon
En als je al in japan zou wonen zouden dezelfde negatieve eigenschappen er zijn bij ouwendan. Gewoon omdat je het dan wel kent.

Geweldig spel verder, beide. Wacht op deeltje twee van ouendan.

Dit is nu een van die games waar ik wel een DS voor zou willen hebben. Quenden bedoel ik dan wel. Echt zo zonde van Japanse games/films/tekenfilms die ge'assraped worden door de verwesterisering.
Sorry maar een slechte conclusie; je mag je nooit laten lijden door een persoonlijke voorkeur, Ouendan is hier niet in de winkel te verkrijgen en dit spel had dus gewoon als een opzichzelfstaand item gereviewed moeten worden.
Je bent lyrisch over Ouendan, en dan dit spel veel lager waarderen? klopt niet.

Persoonlijk vind ik hier overigens ook geen hol aan hoor, dus de rating kan ik mij wel in vinden.

userIcon
jah idd,..niet iedereen adoreert de jpop achtige cultuur..helaas..
userIcon
quote
Op 22-02-2007 @ 08:18 schreef bioboystudent:

jah idd,..niet iedereen adoreert de jpop achtige cultuur..helaas..


Jij kijkt Harry Potter ook altijd in het Nederlands?
userIcon
quote
Op 22-02-2007 @ 07:58 schreef DinoPK:

Sorry maar een slechte conclusie; je mag je nooit laten lijden door een persoonlijke voorkeur, Ouendan is hier niet in de winkel te verkrijgen en dit spel had dus gewoon als een opzichzelfstaand item gereviewed moeten worden.
Je bent lyrisch over Ouendan, en dan dit spel veel lager waarderen? klopt niet.

Persoonlijk vind ik hier overigens ook geen hol aan hoor, dus de rating kan ik mij wel in vinden.


Als de muziek en de stijl minder bij het spel passen dan kan het toch een mindere beoordeling krijgen vind ik.
userIcon
Ik vind alleen het uiterlijk van die 3 agents al genoeg om dit spel te laten liggen
userIcon
quote
Op 22-02-2007 @ 10:33 schreef Renzoku:

[...]

Jij kijkt Harry Potter ook altijd in het Nederlands?


Onzinvergelijking.
userIcon
Japanofielen.

Oh jee, dit spel heeft geen idioot slechte jpop muziek, dus is het slecht.
Wat een kutconclusie.

userIcon
Totaal oneens met het cijfer, maar dat mag hopelijk al langer duidelijk zijn. De grootste klacht is het feit dat de tracklist niet 'klopt', en dat vind ik dan weer niet.

Je noemt de Amerikaanse nummers dertien-in-een-dozijn, en de Japanse nummers allemaal even memorabel en catchy zijn. Ik snap dat muzieksmaak persoonlijk is, maar... de Japanse versie zit net zo vol met popnummertjes. Morning Musume, Orange Range, bijna allemaal zijn het nummers die in Japan onlangs de Top 40 bereikt hebben. Ik vind het dan ook wat raar dat je die nummers toch beter wilt noemen, omdat je ze niet begrijpt en het dus raarder/beter/leuker is.

Ook 'de verhalen zijn minder leuk om te volgen als je weet wat er gebeurt' klinkt gewoon fout. Er zijn zat redenen, vooral persoonlijk, om Elite Beat Agents minder te vinden dan het origineel, maar waar jij nu op aanstuurt is meer van 'Gekke Japanners zijn zoveel leuker, die Japanse tekentjes maken het onbegrijpbaar en dat is fantastisch.' De gameplay is er nog steeds, de levensduur is verlengd ten opzichte van het origineel (ghosts, uitgebreidere multiplayer, meer te unlocken, etc), het zit allemaal beter in elkaar (intro's overslaan, de ritmetikkers zijn beter opeenvolgend geplaatst, etc.), maar toch scoort de game bijna twee volle punten lager omdat je nu opeens begrijpt wat er allemaal gebeurt in het spel?

userIcon
quote
Op 22-02-2007 @ 11:06 schreef ethiraseth:

Japanofielen.

Oh jee, dit spel heeft geen idioot slechte jpop muziek, dus is het slecht.
Wat een kutconclusie.


Dit spel heeft nog slechtere Amerikaanse rockmuziek. Geef mij dan maar jpop/jrock. En trouwens.. zo slecht waren de liedjes in osu! tatakae! Ouendan niet.
quote
Op 22-02-2007 @ 10:53 schreef Nebo:

Ik vind alleen het uiterlijk van die 3 agents al genoeg om dit spel te laten liggen


Moet je maar ff tot Hard Rock! level spelen
The mind, it boggles. Omdat jij zelf wacky jappy prefereert, is de game zelf ook meteen slecht? Je kan er niet omheen dat de game zelf verbeterd is (betere spinners, markers, je kan nu intro's overslaan) en dat de localisatie perfect is. Ik verdenk deze review van een zeker elitarisme en gewoon een soort vreemde voorkeur dat Japans sowieso boven de Westerse popcultuur moet staan. Popmuziek is popmuziek hoor, als dat nu J pop of Madonna is.

Voor mij is dit nét niet de game van 2006, en deze review ontkent al de voor de hand liggende kwaliteiten die de game heeft, met als resultaat een lachwekkende score. Niemand kan en mag deze review serieus nemen.

Ik begrijp niet waarom muziek maar 40% heeft gekregen, de soundtrack is geweldig, niet omdat alle liedjes geweldig zijn, maar omdat hij iedereen wel aanspreekt. Ik vind de score nogal persoonlijk liggen, wat niet zou mogen bij een review
userIcon
What?

Deze review zit er echt compleet naast. Sowieso is het vreemd om de game een 6.5 te geven omdat de Japanse variant (die hier nooit zal verschijnen) volgens jou betere nummers heeft en al eerder werd geimporteerd. 'Is de game nog wel leuk om te spelen?'. Nee, de vraag is of de game überhaupt leuk is, want de Japanse import is sowieso niet voor het westen bedoeld.

Dan is de tracklist er ook nog eens een die helemaal niet zo slecht is als jij voorspiegeld. Sowieso wordt ik het een beetje zat dat mensen Ouendan tof vinden 'OMDAT HET JAPANS IS'.

De gameplay staat als een huis, de liedjes zijn lekker (op een enkeling na, wellicht) en de verhalen zijn ook nog steeds prima. Zeker meer waard dan dit magere zesje.

userIcon
quote
Op 22-02-2007 @ 15:44 schreef Gravybrain:

The mind, it boggles. Omdat jij zelf wacky jappy prefereert, is de game zelf ook meteen slecht? Je kan er niet omheen dat de game zelf verbeterd is (betere spinners, markers, je kan nu intro's overslaan) en dat de localisatie perfect is. Ik verdenk deze review van een zeker elitarisme en gewoon een soort vreemde voorkeur dat Japans sowieso boven de Westerse popcultuur moet staan. Popmuziek is popmuziek hoor, als dat nu J pop of Madonna is.

Voor mij is dit nét niet de game van 2006, en deze review ontkent al de voor de hand liggende kwaliteiten die de game heeft, met als resultaat een lachwekkende score. Niemand kan en mag deze review serieus nemen.


nah not so true..westerse pop muziek is lang niet zo divers en kwalitatief als japanse pop muziek..luister maar eens..zelfs japanse metal, vage industrial bands komen in de japanse top 40..zie ik bij westerse niet zo snel gebeuren..

en tja..de japanse beleving van een spel heeft wel degelijk invloed op hoe de gameplay wordt ervaren..presentatie, muziek etc.

dit is zeg maar sushi maar dan de amerikaanse versie van..niet geslaagd dus..

maar die vergelijking was wel jammer omdat het spel toch losstaand gereviewd moet worden

quote
De verhalen die in elk hoofdstuk verteld worden zijn aangepast aan het Westen. Er zitten een paar hele leuke tussen (zoals die met een Paris Hilton-achtig typetje) maar het merendeel valt toch te kwalificeren als flauw. De verhalen missen gewoon een zeker "iets". Het is tekenend dat het leukste verhaal zich in het Verre Oosten afspeelt en een dikke Ninja in de hoofdrol heeft. Misschien komt het ook omdat de verhalen nu erg gericht zijn op de Amerikaanse cultuur in plaats van de Japanse, waardoor wij Europeanen er nog steeds niet zo veel mee hebben. En in Osu! Tatakae! Ouendan! maakte je toch altijd een beetje je eigen verhalen omdat je veelal geen idee had wat personages zeiden of waar het over ging.

zoek de 5 tegenstrijdigheden in deze alinea
userIcon
quote
Op 22-02-2007 @ 18:37 schreef Gravybrain:

[...]

zoek de 5 tegenstrijdigheden in deze alinea


Het is iig maf dat het blijkbaar een pluspunt is als je geen reet van de verhalen snapt
Bijna Je snapt in Ouenden niks van de verhaaltjes, maar daar heeft de Europese gamer wel meer voeling mee dan met een game die geënt is op de Amerikaanse cultuur, die zó ver van ons bed ligt en waar we niks van snappen :p
userIcon
Ik speel Ouendan nu nogsteeds, het is echt een topspel. En ja het is echt de soundtrack die hem maakt. Kan niet anders zeggen. Heb nu zelfs de soundtrack gedownload. Leuke catchy gekke nummers die het spel des te verslaven der maken. Ik geef de reviewer hierin gelijk, want ik heb de westerse tracklist gezien en die liedjes zijn toch niet bijzonder genoeg. YMCA en Let's Dance nog wel, maar bij Ouendan was de tracklisting helemaal gevuld met zulke absurde melodietjes.
Waarom zouden we niet kunnen meeleven met die verhalen? Er zit misschien wel wat Amerikaanse cultuur in maar die begrijpen we wel
En die kerstmissie met die dochter wekte wel wat gevoelens op bij mij, denk niet dat je dat kan doen zonder enige tekst die je begrijpt
userIcon
ik ben het over de overall cijfer wel eens met de reviewer
niet om zijn redenen, maar dat spel is echt.. na een tijdje denk je van: wat ben ik in godsnaam aan het doen?..

onze reviewer is gewoon erg anti-amerikaans, niks ergs hoor

userIcon
ik heb deze ook gespeeld en ik vind het een topgame.
userIcon
quote
Op 22-02-2007 @ 19:01 schreef Gravybrain:

Bijna Je snapt in Ouenden niks van de verhaaltjes, maar daar heeft de Europese gamer wel meer voeling mee dan met een game die geënt is op de Amerikaanse cultuur, die zó ver van ons bed ligt en waar we niks van snappen :p


Wtf? We hebben meer voeling met Japanse cultuur dan met Amerikaanse? mischien als doorgedraaide anime-fan ja, maar 99% van de mensen heeft toch echt meer met de Amerikaanse cultuur.
Je sarcasmedetector is kapot vrind
Lawl @ weeaboo fags op FOK!
Mja, ik heb hem hier ook liggen en 't is een fijn spelletje voor tussendoor De review.. ik heb het idee dat daar wel genoeg over gezegd is.
w00t, heb Survivor opengespeeld
29  van 29 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 06/07 Game: Tomb Raider: Anniversary6
» 18/06 Game: Command & Conquer 3: Tiberium Wars18
» 22/05 Game: Metal Slug Anthology20
» 17/05 Game: Puzzle Quest: Challenge of the Warlords3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl

Zoek een game

Video's
Meteen bestellen?



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden