Agatha Christie: Murder on the Orient Express

Developer Awe Games maakte eerder de degelijke adventure Agatha Christie: And Then There Were None. Dit was het eerste deel in een hele serie games op basis van de boeken van Agatha Christie. Het tweede spel is Murder on the Orient Express geworden, en ditmaal speel je opnieuw een personage dat niet oorspronkelijk in het boek voorkomt. Antoinette Marceau werkt voor het bedrijf achter de Orient Express en is verantwoordelijk voor een goed verloop van de reis. Ze is een groot fan van Hercule Poirot, en vindt het dan ook een hele eer dat uitgerekend hij aan boord stapt van de trein. Helaas wordt er onderweg een moord gepleegd, terwijl Hercule tijdelijk is uitgeschakeld door een noodlottig ongeval waarbij hij zijn enkel verstuikt. Tot overmaat van ramp raakt de trein ingesneeuwd zodat contact met de buitenwereld vrijwel onmogelijk is. Hercule daagt Antoinette uit om te bewijzen dat ze net zo slim is als hij, of misschien zelfs wel slimmer.

Uiteraard kruip jij in de huid van voornoemde Antoinette. In het begin van het spel moet je achter Hercule aan terwijl die zijn weg zoekt door een station. Je weg wordt geblokkeerd door een paar mensen die pas opzij gaan als je een klusje voor je opknapt. Heb je dat gedaan, dan staan er even verderop weer andere mensen en even lijkt het erop dat dit een spel wordt waarin je eindeloos heen en weer loopt om zogenaamde \'fetch-quests\' uit te voeren. Gelukkig is het zodra je eenmaal aan boord bent compleet anders en mag je je hersenen laten kraken om voorwerpen te combineren en uiteindelijk de moord op te lossen. Dit gebeurt in een serie uitdagingen van Poirot. Uiteraard blijken alle passagiers een link te hebben met het slachtoffer en iedereen blijkt in eerste instantie niet geheel de waarheid verteld te hebben.

Hercule Poirot draagt je op met iedereen in de trein te praten, vervolgens bewijsmateriaal te verzamelen in de vorm van paspoorten, vingerafdrukken en schoenmaten en tenslotte moet je nogmaals met iedereen praten voor alibi\'s en reconstructies van de avond zoals zij die hebben meegemaakt. Doe je dit goed, dan levert dat punten op die meetellen voor je beoordeling aan het eind. Kom je er even niet uit, dan kun je altijd even met Poirot praten voor een hint. Dat kost je echter wel punten. Op het eind van het spel presenteert de Belgische detective drie mogelijke oplossingen, die jij moet illustreren door de juiste bewijsmaterialen of verdachten te kiezen. Ook moet je aangeven welke van de drie het verhaal is waarmee je uiteindelijk naar de politie gaat.

Het spel ziet er goed uit en er is veel aandacht geschonken aan details. Het spel is wel redelijk lineair en je moet houden van nauwkeurig en methodisch te werk gaan om dit leuk te vinden. Er is tenslotte maar een beperkt aantal ruimtes die je keer op keer zal zien om de diverse aanwijzingen te verzamelen. Pas als je bijvoorbeeld alle vingerafdrukken hebt verzameld trigger je een tussenfilmpje waarin zich nieuwe ontwikkelingen voordoen zodat er weer een reden is om iedereen te gaan ondervragen. Naast de vier compartimenten in de trein (met elk weer diverse compartimenten) vindt een klein gedeelte van het spel buiten de trein plaats. In totaal ben je zeker een uur of vijftien, twintig bezig met Murder on the Orient Express. De puzzels zijn behoorlijk pittig en vragen om een zekere mate van \'outside-the-box\' denken.

De inventaris is tamelijk onhandig in gebruik. Via een menuutje kan je alle voorwerpen die je hebt verzameld bekijken, maar om ze te combineren moet je ze eerst naar een ander scherm slepen. Hier kan je eventueel ook voorwerpen uit elkaar halen (bijvoorbeeld een envelop openen of iets in tweeën breken). Voor het vergelijken van vingerafdrukken en het bekijken van documenten zijn weer andere menu-opties gebruikt. Dit is onoverzichtelijk en vereist enige gewenning.