Anno 1701

Ik herinner me nog goed mijn blijdschap toen ik in 1999 van de Sint het computerspel Anno 1602 kreeg. Dolblij als ik was speelde ik die avond nog urenlang en ging ik helemaal op in de prachtige wereld die ontwikkelaar Sunflowers mij voorschotelde. Nu, zo\'n zeven jaar later, is het derde deel in de serie gearriveerd en in tegenstelling tot het licht tegenvallende Anno 1503 weet dit deel wel de charme van het eerste deel te herpakken.

Anno 1701 is in de basis weinig veranderd ten opzichte van zijn voorgangers. Je reist met een klein schip, volgeladen met voedsel, hout en gereedschap af naar de nieuwe wereld alwaar je een eilandrijk zult starten. Op het eiland dat je kiest voor je initiële kolonie zal je beginnen met het bouwen van een havengebouw, een aantal huizen, wat houthakkers en een stuk of twee vissershutjes. Na verloop van tijd zal je echter alles van paleizen tot rumstokerijen bouwen op je eiland. Voordat je echter toegang hebt tot deze geavanceerde gebouwen zullen je burgers eerst moeten opklimmen op de sociale ladder. In het begin zijn je mensen simpele pioniers die al tevreden zijn als er brood op de plank is en er een dorpscentrum is om te bezoeken. Bied je ze echter ook stof en toegang tot een kerk dan zullen ze spoedig opklimmen naar het niveau kolonist. De hogere niveaus hebben buiten het vrijspelen van nieuwe gebouwen nog meer voordelen: In de latere huizen wonen namelijk meer mensen die op hun beurt zorgen voor grotere belastinginkomsten. De algehele balans van je mensen tevreden houden, geld binnen halen en goederen produceren is al met al zeer goed uitgewerkt en is wat vooral Anno 1701 zo\'n goede en verslavende game maakt.

Een beginnende kolonie

Omdat je niet aan alle eisen kunt voldoen vanaf je eerste eiland moet je al snel een tweede kolonie starten. Tijdens deze uitbreiding zal je al snel anderen tegen komen. Dit kunnen rivaliserende koloniale machten zijn, maar het kunnen ook inboorlingen, vrije handelaren of zelfs piraten zijn. In het begin zal je vooral van doen hebben met de vrije handelaar. Deze vrije handelaar bezoekt alle kolonies in het spel periodiek en verkoopt/koopt daar goederen waarvan je hebt aangegeven dat ze aangekocht of verkocht moeten worden. Zijn prijzen zijn overigens niet erg goed, vertrouwen op de vrije handelaar is dus niet altijd een goed idee. Daarnaast zal de vrije handelaar ook missies uitdelen aan jou en je tegenspelers. Deze missies zijn vrij simpel en omvatten vaak niet meer dan het snelste zijn in het opvissen van wat goederen uit het water en deze afleveren bij de vrije handelaar binnen de gestelde tijd. Erg bijzonder is het niet, maar in de multiplayer modus is het wel vrij aardig gezien de beloningen die toch vrij significant kunnen zijn. Met de inboorlingen handel je enkel gewoon, verder wordt de relatie met deze niet erg uitgediept. Meer problemen heb je echter met de piraten, deze zeeschuimers zullen al vroeg in het spel jouw schepen onder vuur nemen in een poging deze tot zinken te brengen. Om van ze af te komen heb je eigenlijk twee opties, je kunt het eiland van de piraat Ramirez innemen of je kunt de inboorlingen uitroeien om het respect van de piraten te verdienen en er een alliantie mee sluiten. Deze alliantie geeft je tevens toegang tot een groot aantal goederen.

Spannend wordt het echter pas echt in de interactie met de overige tegenspelers. Het hele spel lang zal je strijden met hen om de beperkte grondstoffen die aanwezig zijn in de wereld. Oneindige bronnen ijzer, goud en edelstenen zijn er niet veel en deze zijn vitaal later in het spel als je wil overleven. Deze strijd zal zich in het begin vooral afspelen in de vorm van als eerste proberen bepaalde eilanden in te nemen, om later te vervallen in openlijke strijd of sabotage. Sabotage bestaat uit een aantal verschillende operaties die je uit kunt laten voeren, zoals een bomaanslag om een gebouw te verwoesten of het vergiftigen van de watervoorziening van de tegenstander om de builenpest te laten uitbreken. Je krijgt hier toegang toe door er onderzoek naar te verrichten bij de school of universiteit. Het onderzoek, dat niet beperkt is tot sabotage, is redelijk goed uitgewerkt met af en toe verschillende paden waartussen je moet kiezen.

De openlijke strijd is in de Anno-serie zoals gewoonlijk meer een formaliteit. Je wint net zoals in bijvoorbeeld The Settlers niet door gecompliceerde tactieken maar eerder door het hebben van een krachtigere economie die een groter leger kan ondersteunen en sneller nieuwe eenheden en schepen kan produceren. Ondanks dat deze aanpak de gemiddelde RTS-gamer erg tegen zal staan past hij wel bij de game en is het mijns inziens niet iets dat afdoet aan de game. De combat heeft immers geen grote problemen of irritaties, het is enkel erg simplistisch opgezet zonder buitengewoon veel opties.

Het enige minpunt dat de game wel heeft is de online modus. Het is niet de kwaliteit ervan, niet de hoeveelheid opties, geen problemen met lag, geen slechte online browser. Nee, het slechte aan de online modus is het feit dat werkelijk niemand online speelt. Meerdere malen heb ik gekeken of er mensen de game aan het waren spelen, maar slecht één keer kwam ik mensen tegen die ook daadwerkelijk iets terug zeiden. De 10 missies tellende single-player scenario modus biedt dan toch meer vermaak. Deze modus stelt je voor specifieke uitdagingen en is een welkome afwisseling op de gebruikelijke \"continuous play\" modus, ondanks dat je er vrij snel mee klaar bent.

Niet alleen qua gameplay, maar ook qua presentatie blinkt Anno 1701 uit. Anno 1701 ziet er werkelijk beeldschoon uit, met een passende \"madurodam look\". De game is dermate mooi dat er bij mij zelfs na het spelen van Gears of War nog een \"wow\" uikwam. Daarnaast gebeurt er overal in de wereld wel wat, wat de wereld helemaal tot leven doet komen en je niet het gevoel hebt te spelen in een statische dode wereld zoals dat wel wil gebeuren bij veel andere games. Mensen met een minder systeem hoeven ook niet te vrezen voor Anno 1701. Want in tegenstelling tot een hoop games die er heel wat minder uitzien is Anno 1701 erg vergevingsgezind ten opzichte van wat oudere PC\'s. Een 4.5 jaar oude PC wist de game nog met alles op medium in 1280x960 te draaien, en het zag er nog steeds best aardig uit. Het geluid van Anno 1701 maakt de geweldige sfeer die de game kent compleet, de geluidseffecten zijn goed, de muziek is passend maar niet te nadrukkelijk aanwezig en de paar stemmen die aanwezig zijn passen bij de game en zijn goed ingesproken.