Saints Row

Creativiteit is een groot goed binnen de gamesindustrie. Veel games worden enorm geprezen voor originaliteit, maar als we eens even gaan kijken naar verkoopstatistieken dan doen de klonen van andere games het helemaal niet slecht. Dat is precies wat ze bij Volition, inc. gedacht moeten hebben toen ze aan Saints Row begonnen. Een game die overduidelijk grotendeels gekopieerd is van de Grand Theft Auto serie. Men neme een grote stad, veel vrijheid en flink wat criminaliteit en klaar is kees.

Al met al klonk het vooral als een recept voor mislukking. Toen de game begin deze maand eindelijk in de winkels lag vloog hij de rekken uit en was het een van de best verkochte spellen op dat moment. De vooroordelen blijken dus misschien niet helemaal waar te zijn over deze Grand Theft Auto kloon.

Saints Row begint met een menu waarin je je eigen karakter helemaal kunt vormgeven tot in de kleinste details. Je kunt dus gaan voor de kamperlook compleet met het foute matje en een overweldigende snor. Je kunt echter ook gaan voor een dikke neger die veel weg heeft van Notorious BIG. Er is dus voor ieder wat wils en de opties zijn zeer uitgebreid. Als je eenmaal uitgespeeld bent met alle knopjes dan ga je echt beginnen met de game en schittert je eigen karakter meteen in het intro filmpje.

Je komt per ongeluk terecht tussen een kleine bendeoorlog waar een flink aantal stoere gangsters van verschillende bendes om het leven komen. Je ontsnapt uiteraard ternauwernood aan de dood en je wordt gered door een van de bendeleiders. Het is natuurlijk de leider van de Third Street Saints die je vraagt om ook bij de bende te komen. Het spel kan eindelijk beginnen.

Uiteraard zul je je nog eerst even door een tutorial heen moeten werken, waarin alle mogelijkheden en controls van de game even langskomen. Een onderdeel hiervan is de ontgroening van je bende en de uitleg hoe de verhouding tussen de bendes liggen. De Saints zijn nog maar een schaduw van hun oude glorie en jij moet de bende er natuurlijk weer bovenop gaan helpen.

Er zijn in Saints Row nog drie andere bendes die allemaal een deel van de stad in handen hebben. Aan jou de taak om alle gebieden weer terug te veroveren en de bendes uit te schakelen. Deze verover je door missies te doen en hun strongholds aan te vallen. Je kunt echter niet zomaar aan missies beginnen, want je moet natuurlijk genoeg respect op hebben gebouwd binnen je bende.

Respect bouw je op door gebieden te veroveren en te verdedigen en daarnaast activities te doen. Activities zijn bepaalde opdrachten die je moet uitvoeren en Saints Row heeft een flink aantal verschillende categorieen wat dat betreft. In de ene activity moet je jezelf voor auto\'s gooien om zoveel mogelijk letselschade te kunnen claimen en in een andere moet je hoeren stelen van pooiers en ze afleveren bij hun nieuwe werkgever. Uiteraard zijn er ook huurmoordenaar missies waarbij je de hele stad moet afzoeken op zoek naar je slachtoffer en een activitiy waarbij je zoveel mogelijk schade moet aanrichten. Deze activities zijn erg leuk om te doen en daarnaast ook heel erg pittig op de hogere levels. Ze zijn weliswaar niet allemaal even origineel, maar leuk zijn ze zeker. Heb je een activity op een bepaalde locatie uitgespeeld dan krijg je hier ook een beloning voor terug. Denk hierbij aan een beter wapen of een mooie auto voor in je garage. Erg handig om deze even bij elkaar te sprokkelen.