Battlefield 2: Modern Combat

Battlefield 2: Modern Combat verscheen eerder voor de PlayStation 2 en Xbox, maar EA vond het nog niet genoeg en heeft nu, een half jaar later, ook een versie voor de Xbox 360 uitgebracht. Niet zonder reden natuurlijk, want deze game werd erg goed ontvangen. Op FOK!games beloonden we de PlayStation 2 versie zelfs met een score van 82%.

Singleplayer
Battlefield 2: Modern Combat is simpelweg een console-versie van de uiterst succesvolle Battlefield-serie op de PC. Op de PC gaat alle aandacht uit naar de multiplayer-mode waar een internetverbinding bij de standaard uitrusting hoort. De single player was niet veel meer dan dezelfde maps, maar dan gevuld met computerspelers. Niet echt spannend. Op de consoles heeft niet iedereen de luxe van een internetverbinding en dus is er veel meer aandacht besteed aan de singleplayer-ervaring.

Het is natuurlijk weer eens oorlog met een of andere vaag conflict tussen de Verenigde Staten, China en het Midden-Oosten. Het is natuurlijk aan jou om tijdens dit flinterdunne conflict een aantal missies uit te voeren. De missies zijn erg gevarieerd en laten je ook in allerlei omgevingen je vijand in de pan hakken. Zo zul je in de ene missie bunkers moeten opblazen en onderzeeërs laten zinken, maar in een andere ben je druk bezig met het in kaart brengen van een gebied met een helikopter.

Je hebt in deze First Person Shooter dus niet alleen controle over je eigen mannetje, maar je kunt ook in allerlei voertuigen stappen. Eén van de sterkste punten uit de Battlefield-serie. Het is alleen jammer dat je af en toe het idee hebt dat je speelgoed aan het besturen bent, want een voertuig dat zich laat tegenhouden door een simpel hekwerkje is natuurlijk niet erg realistisch. Ook je teamgenoten zijn als de dood voor voertuigen; een klein tikje is genoeg om ze in al hun ragdollglorie naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Dit is erg vervelend als je je bijvoorbeeld moet omdraaien met een grote Hummer.

Je teamgenoten zijn niet alleen erg gevoelig, ze zijn namelijk ook erg dom. Dekking zoeken is vaak te veel gevraagd en gewoon in een open veld op je vijand schieten lijkt veel verstandiger. Je kunt echter wel een heel leuk trucje met ze uithalen. Als je in hun richting kijkt dan kun je met een druk op de knop in hun huid kruipen. De camera vliegt dan met een rotsnelheid over de kaart heen en vervolgens kun je het poppetje in kwestie besturen. Dit heet \"hotswapping\" en is af en toe verdomd handig om bijvoorbeeld snel te schakelen naar die sluipschutter in de heuvels die gemakkelijk die vervelende vijand op het dak een luchtgaatje extra kan geven. Het beperkt zich echter niet tot alleen mannetjes die in het veld staan, maar je kunt ook hotswappen naar een iemand in een voertuig. Zo zit je dus het ene moment in een Hummer en vlieg je twee seconden later in een gevechtshelikopter en vuur je raketten op die vervelende tank daar om de hoek. Hotswapping is een erg leuk idee en het werkt ook nog eens prima, alleen jammer dat je het effectje na een paar keer wel gezien hebt.

Een puntje waaraan je je in sommige missies zult ergeren is dat je af en toe gewoon verdwaalt. Je weet wel waar je naartoe moet en hoe ver je nog van het waypoint af bent. Het helpt je alleen niet om daadwerkelijk bij dat punt te komen, want je bent nogal snel geneigd om er gewoon in een rechte lijn naartoe te lopen, rijden of varen. Dit is echter af en toe niet de bedoeling, want je had uiteraard net even door dat donkere gebouw moeten lopen om dan links en vervolgens rechts af te slaan om bij het waypoint te komen. Gelukkig vind je de weg meestal uiteindelijk wel en breng je de missie tot een goed eind, want echt heel moeilijk is de game niet.

Na een missie kom je in een scherm terecht waar je een beoordeling krijgt voor de gespeelde missie. Er wordt onder andere gekeken naar je nauwkeurigheid en naar hoeveel van je teamgenoten zijn gesneuveld. Op basis hiervan wordt dan ook je positie op de leaderboards bepaald voor die missie. Heb je het enigszins goed gedaan dan ga je in rang omhoog en unlock je wat.

Je kunt hierbij bijvoorbeeld challenges unlocken. Dit zijn een soort van mini-games die je gewoon voor de lol kunt doen. Zo moet je in de ene racen met een hummer en in een ander zo snel mogelijk hotswappen om door de level heen te reizen. Het stelt allemaal niet zo heel veel voor, maar het is wel een leuke afwisseling op de missies.