CSI: 3 Dimensions of Murder

De ontwikkelaars hebben goed geluisterd naar de kritiek op de eerdere games. Waar het in eerdere delen vaak voorkwam dat je vast kwam te zitten omdat je niet al het bewijsmateriaal op de juiste manier aan elkaar had gekoppeld, daar gaat 3 Dimensions of Murder een stuk \\\'intelligenter\\\' om met het matchen. Voorheen moest je, om het spel ervan te overtuigen dat een verdachte de dader was, niet alleen de vingerafdrukken van voorwerp A aan bewijsmateriaal B en het DNA van voorwerp C koppelen, maar ook het DNA van voorwerp C aan bewijsmateriaal B. Omdat je zelf allang doorhad dat het DNA en de vingerafdrukken van dezelfde persoon waren, was dit enorm omslachtig en frustrerend, vooral omdat je dus niet doorhad waarom het spel de verdachte niet als dader wilde aanmerken. Meestal kwam het er op neer dat je alle mogelijke bewijsmaterialen nog maar een keer in alle mogelijke permutaties aan elkaar moest koppelen in de hoop verder te komen. In 3 Dimensions of Murder is dit veel beter. Zodra je het DNA van een bepaald voorwerp aan een persoon gekoppeld hebt, worden alle voorwerpen met datzelfde DNA gematched. Een melding van de gelukte koppeling komt in beeld en soms krijg je een filmpje te zien waarin op lugubere wijze wordt uitgebeeld wat er in het lichaam van het slachtoffer gebeurd is.

<\/center>

Niet alle verdachten werken meteen mee, soms moet je eerst een Search Warrant zien te krijgen om hun huis of kantoor te mogen onderzoeken. Tijdens het onderzoek kan je je voortgang zien door naar de Evidence Trinity te gaan. Hierin wordt bijgehouden hoe goed je de relatie tussen verdachte en slachtoffer en verdachte en de plaats des misdrijfs kan aantonen. Hoe meer rondjes gevuld zijn, hoe dichter je bij een Warrant komt. Bepaalde soorten bewijsmateriaal leveren direct een warrant op, ook hiervan krijg je een melding in beeld. Nieuw in dit deel is de Mobile Analysis Unit. Hiermee kun je direct op de plek van de moord bewijsmateriaal onderzoeken. De apparatuur is vrijwel gelijk aan die in het laboratorium. Zodra je klaar bent met de \\\'slecht houdbare\\\' bewijsmaterialen moet je alsnog naar het lab, de toegevoegde waarde van de MAU is dus zeer gering. Ook nieuw is een fototoestel waarmee je vast kunt leggen hoe je het slachtoffer hebt aangetroffen of een bepaald patroon in bloedspetters kunt laten zien aan de patholoog-anatoom.

<\/center>

De puzzels in CSI: 3 Dimensions of Murder bestaan uit het succesvol vinden en analyseren van bewijsmateriaal. Hiervoor moet je goed opletten in alle lokaties en op alles dat er ook maar enigszins interessant of verdacht uitziet klikken (aanzetten van hotspots helpt als je niet te veel wilt \\\'pixelhunten\\\'). Het analyse-werk wordt nog steeds vrijwel uitsluitend door machines gedaan, het is alleen een kwestie van de juiste machine vinden (en ook daar krijg je aanwijzingen voor). Soms moet je een verscheurde brief of foto weer in elkaar zetten, of een pistool uit elkaar halen. Vergelijken van vingerafdrukken, voetafdrukken, DNA en bandensporen gaat vrijwel automatisch. Een vergissing maken wordt niet bestraft. Aan het eind van iedere case word je beoordeeld. Aan de hand van het aantal aanwijzingen dat je hebt gevonden en het aantal hints dat je aan je begeleider hebt gevraagd krijg je een \\\'rank\\\' toebedeeld. De trivia-vragen (\\\'welke kleur had de kaft van het derde boek van links op de bovenste plank\\\') uit eerdere delen zijn weggelaten. Zo ook de extraatjes die je hiermee kon unlocken (artwork, filmpjes en dergelijke).

<\/center>

Veel van de acteurs van de televisie-serie CSI hebben hun medewerking verleend aan CSI: 3 Dimensions of Murder door de stemmen in te spreken, wat de geloofwaardigheid ten goede komt. Voor de paar acteurs die niet hebben meegewerkt zijn vervangingen gevonden die soms net iets te veel hun best doen om het accent van de echte acteur na te bootsen. Een aantal acteurs komen wat kil en ongeïnteresseerd over. Verder zitten er nog een paar kleine bugjes in het spel waardoor twee zinnen gesproken tekst soms gelijktijdig afgespeeld worden. Die bugjes komen ook tot uitdrukking in het blijven bestaan van cursor hotspots terwijl op die lokatie niets meer te doen is of het niet verschijnen van een \\\'match found\\\' melding terwijl er wel een koppeling gemaakt is. Ook zitten er nog een paar spelfouten in het spel, dat overigens volledig in het Engels is (ook de handleiding). In het spel is overduidelijk sprake van product placement; alle telefoons zijn Nokia\\\'s, alle memorysticks zijn SanDisks en ook alle auto\\\'s zijn van hetzelfde merk. Dit is echter niet hinderlijk.

<\/center>