CSI: 3 Dimensions of Murder

19-04-2006 @ 14:38 •   dm Astrid (lizardtattoo)
print 
CSI: 3 Dimensions of Murder is het vierde deel in de serie CSI-games. In de games speel je een nieuwe (anonieme) Crime Scene Investigator en word je door de uit de TV-serie bekende veteranen meegenomen om een misdrijf te onderzoeken. Op de plek des misdrijfs verzamel je aanwijzingen en ondervraag je eventuele getuigen en verdachten. Vervolgens krijg je de beschikking over allerlei apparatuur om de aanwijzingen nader te onderzoeken, waardoor vaak weer nieuwe lokaties ter beschikking komen om naar vingerafdrukken en bloedspatten te speuren of nieuwe verdachten om te ondervragen. Dit gaat zo door tot je genoeg bewijsmateriaal hebt om iemand te laten arresteren.

In tegenstelling tot de eerste drie games (CSI, CSI Dark Motives en CSI Miami) is dit deel niet gemaakt door 369 Interactive maar door TellTale Games, een studio die in 2004 werd opgericht door voornamelijk LucasArts veteranen. TellTaleGames ontwikkelt ook de games rond de strip Bone van Jeff Smith en een nieuw Sam&Max spel. Het doosje van CSI: 3 Dimensions of Murder belooft \"All New 3D Gameplay\" en de screenshots die vrijgegeven zijn laten ook mooie 3D-beelden zien. In de praktijk valt dat helaas nogal tegen; ik vond de eerdere delen er beter uit zien, en dan met name de personages. Je herkent ze prima uit de serie, maar de animaties zijn soms houterig en met name oren en voeten zien er slecht uit. Het spel is ook niet echt 3D in die zin dat je niet vrij kunt rondlopen. Net als in eerdere delen sta je op één punt in een kamer en kan je op verschillende plekken inzoomen om iets van dichterbij te bekijken of op te pakken. Wat wel heel goed werkt is het navigeren rond de te onderzoeken voorwerpen. Als je bijvoorbeeld een lichaam aantreft, kan je door je muis naar de zijkanten van je scherm te bewegen soepel rondom het lichaam \'vliegen\' om het aan alle kanten te bekijken.

Net als in de eerdere delen bestaat het spel uit vijf cases. Na een tutorial, die je als je al weet hoe het werkt over kan slaan, begint het spel met de eerste moord. Deze vindt plaats in een kunstgallerij. De case heet Pictures at an Execution en begint als de eigenaar van een kunstgallerij \'s ochtends, als hij zijn zaak opent, een lijk aantreft tussen de kunstvoorwerpen. Warrick Brown en jij mogen uitzoeken wat er gebeurd is. De tweede case, First Person Shooter, gaat over een moord op een soort E3-beurs. In een demo-booth wordt het stoffelijk overschot van de directeur van de ontwikkelaar van een nieuwe FPS gevonden, in dezelfde houding als de hoofdpersoon van het spel op de posters staat. Deze case kan je zelf spelen in de demo.



In de derde case, Daddy\'s girl, treffen Sara Sidle en jij een enorme hoeveelheid bloed aan in het appartement van de dochter van een casino-eigenaar. Maar geen lijk. In de vierde case, Rough Cut, wordt na een anoniem telefoontje een lijk ontdekt in de woestijn. De man was diabeet, maar deze ziekte heeft niets met de doodsoorzaak te maken. Zoals gebruikelijk in de CSI-games komen in de vijfde, afsluitende case \'The Big White Lie\' enkele verdachten uit eerdere cases opnieuw aan bod. Doc Robbins vindt in een steegje een verlaten auto en een lijk in een krat. De cases zijn wat langer dan in de eerdere games. De personages worden verder uitgediept en komen geloofwaardiger over.


In het menu is de moeilijkheidsgraad in stappen instelbaar. Je kunt er voor kiezen hoeveel hulp je wilt door Active Navigation Hotspots, Active Tool Hotspots, Evidence Tagging, Location Tagging en Tool Assist aan of uit te zetten. Zet je alles aan, dan is het spel makkelijk, zet je alles uit dan is het moeilijk. Active Navigation Hotspots zorgt ervoor dat de cursor van kleur verandert als je op een bepaald voorwerp in kan zoomen om het van dichterbij te bekijken. Zet je het uit, dan kijk je gegarandeerd over kleine voorwerpen heen. Active Tool Hotspots aanzetten maakt het makkelijker om te bepalen of bepaalde voorwerpen die je al in je bezit hebt nog extra bewijsmateriaal bevatten (een miniscuul haartje, of een druppeltje bloed bijvoorbeeld). Met Evidence Tagging aan krijgt bewijsmateriaal waarmee je alle mogelijke onderzoeken gedaan hebt een rood \'merkje\'. Dat zelfde principe geldt voor lokaties bij Location Tagging; als er niets meer te vinden is wordt dit door middel van een rode markering aangegeven (overigens kan er dan soms nog wel een getuige zijn die iets nieuws te melden heeft). Tool Assist tenslotte helpt je bij het vinden van de juiste tool voor de juiste job. Zet je het uit, dan zul je zelf het meest geschikte werktuig moeten kiezen. Met Tool Assist aan worden de meest logische keuzes voor je gehighlight (bijvoorbeeld alleen de werktuigen waarmee je vingerafdrukken van diverse oppervlakten verzamelt en niet de pincet of het fototoestel).


verder lezen:
1 2


6889 views / 8 reacties
GenreAdventure
PlatformPC
Developer/PublisherTelltale Games/Ubi Soft
Releasedatum30-03-2006
Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 

Zoek een game

Video's

meest gelezen

Meteen bestellen?