Midway Arcade Treasures: Extended Play

Midway heeft er inmiddels een sport van gemaakt om al zijn oude klassiekers uit te brengen op zo veel mogelijk platformen. Deze \"Arcade Treasures\"-serie kent inmiddels drie delen die zijn verschenen voor de Xbox, PlayStation, GameCube en de PC. De PlayStation Portable krijgt hier een soort van spin off van die door het leven gaat als Extended Play. Deze versie brengt je 21 oude klassiekers allemaal op één UMD voor zo\'n dertig euro. We zullen deze berg spelletjes allemaal even apart bespreken om je geheugen op te frissen.

720°
Een oude skate game uit 1986 waarvan je misschien wel kunt zeggen dat dit de eerste extreme skate game is met als leipste truc natuurlijk een 720 (twee rondjes om je as draaien in de lucht). Het is in deze game de bedoeling dat je naar allerlei parken in de stad gaat en daar je kunsten gaat vertonen. Het jammere is alleen dat de controls gewoon niet meer lekker aanvoelen en je heel veel moet oefenen, voordat je goed weet waar je heen gaat.

Arch Rivals
Een basketbal-game uit 1987, waarbij je de keuze krijgt uit verschillende type spelers. Zo heb je defensive giants, maar ook crowd pleasers met elk hun eigen stijl. Het leukste aan deze game is misschien wel het feit dat je de tegenstander een rechtse hoek kunt geven. Eindelijk eens wat fysiek contact bij deze sport. De controls hiervan voelen erg goed aan en het spelletje speelt dan ook gewoon lekker weg.

Championship Sprint
Een race-game die je van bovenaf bekijkt en ook meteen overzicht hebt op het hele circuit. De circuits zijn dus erg kort, maar wel uitdagend door de scherpe bochten en stukjes die je af kunt snijden. De controls zijn vrij lastig om onder de knie te krijgen, maar als je het eenmaal door hebt dan blijf je je tegenstanders ook meestal wel voor. De uitdaging verdwijnt dus na een tijdje en dat is best jammer.

Cyberball 2072
American Football maar dan niet met mensen maar met robots. Een ander verschil is het feit dat de bal verhit raakt en dat hij dan kan ontploffen. Je moet dit voorkomen door over het midden van het veld te komen of een touchdown te scoren. Om je aanval of verdediging zo goed mogelijk op te bouwen kun je ook iedere keer kiezen voor een bepaalde strategie. Dit maakt de game toch een stuk dieper dan je in eerste instantie verwacht. Al hou je niet van American Football hier kun je je toch wel eventjes mee vermaken.

Defender
Een hele pittige ruimteschieter, waarbij je naar links of naar rechts kunt vliegen om de mensen op de planeet te verdedigen tegen de aliens die hen willen ontvoeren. Je hebt hiervoor een heel smalle laser van een enkele pixel breed, waarmee je de vijanden naar het hiernamaals helpt. Het vervelende is alleen dat één pixel als wapen wel heel smal is en je dus vaak ook de grootste moeite hebt om vijanden te raken, zonder dat zij jou raken. Ook de besturing zit niet mee, want je glijdt na een beweging nog even door. Zo kom je heel vaak per ongeluk net tegen een alien aan en ben je weer af. Erg pittig, maar de doorzetter zal hier wel veel lol aan beleven.

Gauntlet
Een actie adventure game, waarbij je je door allerlei dungeons heen moet werken met bergen vijanden. Het is in deze game niet raar dat je je even door dertig spookjes heen moet werken om maar bij een sleutel te komen. Het wordt eigenlijk pas pittig door de ouderwetse controls, waarbij je maar in acht verschillende richtingen kunt slaan of schieten. Dit is echt iets voor de nostalgisten onder ons, want tegenwoordig voelt dit gewoon niet meer lekker aan.

Joust
Vroeger stapten twee ridders allebei op een paard en namen ze een lans ter hand om vervolgens op elkaar af te stormen en elkaar van het paard af te stoten. In Joust doe je precies hetzelfde, maar dan op een vliegend beest. In ieder level zitten een aantal ridders die je moet doden, voordat je naar de volgende level gaat. Erg eenvoudig, maar wel vermakelijk.

Klax
Een ouderwetse puzzelgame, waarbij je bepaalde figuurtjes moet maken met de blokken die naar beneden komen rollen van een soort lopende band. Aan het einde van hun reis naar beneden moet je ze dan opvangen met je schuifje en op de goede plaats leggen. De game ziet er dan inmiddels wel wat gedateerd uit, maar dit soort spellen behouden gewoon hun speelbaarheid. Erg leuk om deze meer dan vijftien jaar oude game nog eens te spelen.

Marble Madness
Rol met een knikkertje langs allerlei obstakels en kom bij de finish. Veel meer komt er bij Marble Madness niet kijken, maar de obstakels zijn erg vervelend en de circuits zeer pittig. Val met je knikker van te hoog en hij breekt, ga iets te hard en je valt het level af, let je niet op dan word je opgegeten door een vijand. Dit maakt de game zeer uitdagend, maar ook erg leuk om te doen. Een dergelijke game staat of valt met de controls en die zijn prima uitgevoerd in deze game.