Harry Potter and the Goblet of Fire

Harry Potter is buiten zijn medeweten deelnemer geworden van het beroemde Toverschool Toernooi, waarin een van de deelnemers eeuwige roem wint in een strijd van leven op dood. De deelnemers moeten namelijk drie opdrachten uitvoeren met gevaar voor hun eigen leven. Het vechten met een draak is namelijk niet zomaar een klusje. Harry is hier natuurlijk helemaal niet goed op voorbereid en zal eerst nog wat bijgespijkerd moeten worden op Zweinstein. Gelukkig vindt het toernooi ook plaats op Zweinstein en zul je nooit ver hoeven te reizen.

Sterker nog, je zult nooit moeten reizen. Je loopt namelijk niet rond in een wereld waarin je alles moet verkennen, maar je kiest gewoon een level en die ga je dan gewoon afwerken. Het komt ook echt neer op werken, want je zult gewoon vijanden gaan verslaan met je spreuken en boomstammen verslepen om door het level te komen. Dit voelt nogal repetitief aan, vooral omdat je de levels vaak nog eens over moet doen en een net iets andere route moet nemen.

Het gaat dus in deze game absoluut niet om het ontdekken, maar vooral om het vechten met vijanden en je door het level heen te werken. Je schiet wat vonkjes uit je stafje en de meeste vijanden gaan al snel neer. Knopje rammen dus. Je kunt ook een context afhankelijke spreuk doen op ze. Zo kun je sommige vijanden optillen in de lucht en andere vijanden zul je eerst moeten doven met een straal water, omdat ze zo heetgebakerd zijn. Gelukkig hoef je dit vechten niet alleen te doen en zul je bij worden gestaan door Hermelien en Ron. Je kunt zelfs met een van deze twee karakters spelen mocht je dat willen. Het leuke van deze teamgenoten is dat je samen spreuken kunt uitvoeren. Hermelien tilt bijvoorbeeld een vijand op, zodat deze niet meer kan aanvallen, en Ron schiet hem dan af met zijn spreuk.

Je vrienden zijn dus af en toe erg handig, maar ze zullen je ook meer dan een enkele keer flink gaan frustreren. Zo blijven ze wel eens hangen achter een muurtje of een tafel. Het kan nog veel irritanter, want af en toe lopen ze gewoon een vuurtje in of een groepje giftige paddestoelen. Gelukkig komen ze dan wel weer tot leven als ze dat fataal wordt. Ook zul je af en toe samen spreuken moeten uitvoeren, want jouw toverkracht is gewoon niet sterk genoeg. Het duurt soms even voordat ze dat door hebben, maar ze zullen je uiteindelijk wel helpen.

Harry Potter gaat natuurlijk ook om groeien en beter worden in dingen. Dit is in deze game verwerkt door de zogenaamde smekkies te verzamelen. Leg een vijand om, blus een brandje of haal een boom uit de weg en dan springen er wat smekkies de lucht in. Deze moet je dan snel verzamelen en worden bij je smekkie-score geteld, daarnaast hebben ze ook bijwerkingen. Sommigen kunnen je bijvoorbeeld ook healen. Aan het einde van het level kun je deze smekkies vervolgens inwisselen voor kaarten. Deze kaarten verbeteren je toverspreuken of bijvoorbeeld je energie. Leuk detail is dat ze ook foto\'s bevatten uit de film. Je kunt maximaal drie kaarten per karakter toewijzen, voordat je een level begint. Je moet dus goed afwegen wie je op welke punten wilt versterken, maar maak je er niet te druk over. Het blijft immers een game voor kinderen.