F.E.A.R.

In de first person shooter F.E.A.R. (First Encounter Assault Recon) gaat het paranormale wat verder dan het instralen van een flesje water of het zien van de toekomst. Sterker nog: het paranormale is zo’n serieuze zaak dat in de wereld van F.E.A.R. de overheid van de Verenigde Staten een speciale commando-eenheid in het leven geroepen heeft om om te gaan met paranormale bedreigingen. Deze eenheid heeft de naam First Encounter Assault Recon meegekregen, ofwel F.E.A.R.

Jij speelt in F.E.A.R. het nieuwste lid van de eenheid en je mag direct in actie komen wanneer er iets enorm fout gaat bij wapenfabrikant Armacham. Armacham was namelijk bezig met een project om een divisie gekloonde soldaten onder de leiding te brengen van één psychische commandant: Paxton Fettel. Deze commandant draait echter door, breekt uit, en richt met de soldaten een ware slachting aan binnen het bedrijf. Jouw missie is het elimineren van Paxton Fettel, waardoor de soldaten ineens weer stil zouden moeten vallen.

Je speelt echter niet ‘zomaar’ een agent. Uit eerdere tests is gebleken dat je reflexen geweldig goed zijn en dit komt in de game terug als de slomo-modus. Wanneer je deze modus activeert, vertraagt de hele game. Jij vertraagt echter minder dan de rest, waardoor een kamer vol vijanden die eerst niet te bestormen was ineens goed te doen is. Een leuk detail in deze modus is dat afgeschoten kogels eenzelfde effect kennen als in bepaalde scenes uit de film The Matrix.

Dit is echter niet de enige manier waarop F.E.A.R. doet denken aan the Matrix. De actie in de game is snel, tijdens wilde vuurgevechten zie je overal stukken muur vliegen, en hangt er al snel een rookwolk. Je personage kan zelfs bepaalde melee-aanvallen doen zoals een sliding of een schop naar het hoofd van een tegenstander. Allemaal elementen die sterk doen denken aan de bekende ‘lobby scene’ uit The Matrix.

Het wapentuig waar je de vele vijanden te lijf gaat is grotendeels weinig bijzonder: je hebt pistolen, SMG’s, machinegeweren en een shotgun. F.E.A.R. kent echter ook een paar erg leuke wapens. Zo is er een wapen dat enorme stalen spiezen afschiet en waarmee je zelfs vijanden aan het plafond kunt nagelen. Verder is er ook een wapen dat enkel een na-rokend skelet achter laat bij een treffer. De guns voelen stuk voor stuk bovendien allemaal erg lekker aan en hebben allemaal hun nut. Het is bijvoorbeeld zeker niet zo dat je gedurende de hele game dezelfde gun zal gebruiken.