Metal Gear Solid 3: Snake Eater

We spreken 1964. De Koude Oorlog is op haar hoogtepunt en het is een tijd waarin ‘Machtpolitik’ centraal staat tussen de beide supermachten. De morbide dreiging die er uitging van het wederzijdse bezit van atoomwapens en het bijbehorende MAD-principe (mutual assured destruction, ofwel de garantie van wederzijdse vernietiging), zorgde ervoor dat het voeren van een conventionele oorlog geen optie was. Daarbuiten was echter elke vuile streek geoorloofd om een strategisch voordeel te behalen en in die setting speelt Metal Gear Solid 3 zich af. Hoofdrolspeler Snake wordt namelijk diep in Rusland gedropt om een Russische wetenschapper te helpen overlopen die aan een nieuw nucleair wapen, de Shagohod, werkt. Het sujet was overigens al eerder overgelopen naar het Westen, echter bij het akkoord over de oplossing van de Cuba-crisis is hij als concessie overhandigd aan de Russen. Het is heel interessant om te zien dat de makers er alles aan gedaan hebben om een verhaal te construeren dat veel elementen uit de werkelijkheid haalt en om daar zelf stukken fictie voor in de plaats te zetten. Zo ontstaat er een sfeervol verhaal van politieke intriges tussen Chroetsjov en Brezjnev, geheime agenda’s en (dubbel?)spionnen; een verhaal waarbij Snake als speelbal fungeert van ‘the powers that be’.

Snake is namelijk degene die - soms letterlijk - op de grond de missies uitvoert. Hij sluipt, kruipt en klimt met het doel om onopgemerkt gebieden binnen te dringen. Wanneer je namelijk gespot wordt door bewakers, roepen ze meteen om versterking. Dit zou niet eens zo erg zijn als ze ondertussen ook niet probeerden om je lichaam te versieren met nieuwe gaten. Het is dan ook zaak om zo snel mogelijk weg te rennen en je in de bosjes ergens te verschuilen. Mocht je overigens geraakt worden dan heeft de game een leuke verrassing voor je in petto: je kunt herstellen van je verwondingen. Afhankelijk van de aard van de wond kan het wel noodzakelijk zijn dat je je eigen wonden moet schoonmaken, verbinden, zalven en dat je sneeën moet verbinden. Doe je dit niet, dan zul je langzamer herstellen. Een leuk tintje realisme.

Daarnaast heeft men uithoudingsvermogen aan de game toegevoegd. Door al het geloop, geren, geklim en geschiet raak je namelijk vermoeid en die vermoeidheid beïnvloedt hoe lang je achter elkaar kunt zwemmen, hoe goed je herstelt van wonden en hoe goed je kunt richten. Door tijdens de game voedsel te zoeken (je komt veel dieren en fruit tegen dus het is geen tot weinig extra moeite) kun je eten bewaren in je rugzak en op de momenten dat je voedsel nodig hebt doe je vervolgens een greep in je rugzak. Het leuke hieraan is dat je ook voedsel kunt verzamelen waarvan je ziek wordt - de ondertitel van de game is immers niet voor niets Snake Eater. Ook hier schiet je onvolprezen medicijnendoos je echter weer te hulp, want hij bevat ook anti-gif.