Darwinia

Na het spel opgestart te hebben en één van de (er zijn er meerdere) intro-filmpjes gezien te hebben, zegt de eerste reactie meteen alles: \"Wauw!\". Nog bijna nooit zag een spel er grafisch zo prachtig uit. Niet vanwege de vele details of een fantastische physics engine, maar vanwege de prachtige omgevingen, die zijn geïnspireerd op polygonen.
Dit is allemaal leuk en aardig, maar je komt uiteraard niet voor niets in het spel; er is werk aan de winkel! Darwinia, \'s werelds eerste digitale pretpark, heeft last van een enorme virusinfectie. Jij hebt de taak om deze aan te pakken en om Darwinia weer van de grond te krijgen.

Je kan natuurlijk niet zomaar met je blote handen hordes virussen gaan aanpakken, aangezien je in de digitale wereld zit. Om deze vijanden, verschillend van kleine worm-achtige beesten tot grote spinachtigen, uit te roeien zul je de vijanden aan moeten pakken met computerprogramma\'s. Je kan door een bepaalde vorm in het scherm te tekenen een programma starten Zo moet je om een squad, waarmee je virussen kan bestrijden, op te roepen een driehoek tekenen. Je kan slechts een bepaald aantal programma\'s tegelijk aan hebben staan. Soms herkent het spel het teken dat je maakt niet meteen, maar na een paar keer proberen lukt het altijd wel. De programma\'s kan je dan over de gebieden sturen in een soort 2D-RPG-view, schuin van boven, en kan je gebruiken om het digitale landschap weer te repareren. Beschikbare programma\'s zijn de al eerder genoemde squads, engineers (die gebouwen kunnen repareren en \"zielen\" van vermoorde virussen kunnen omzetten in Darwinians, de bewoners van Darwinia), officers en anderen.

Door officers te maken zul je je Darwinians kunnen besturen. Dit gaat echter niet altijd even soepel. Soms lopen Darwinians niet mee en dan ontstaat er een landschap vol met losse Darwinians. Deze zijn niet of nauwelijks te besturen en dat is bijvoorbeeld erg vervelend in de eerste missie, waar je alle Darwinians naar één plek in de map moet zien te krijgen. Hoe verder je in het spel komt, hoe moeilijker het wordt, dus daarom kun je voor al je programma\'s research uitoefenen om de software te verbeteren. Je squad zal bijvoorbeeld meer leden kunnen tellen en je Darwinians kunnen zichzelf verdedigen met lasers.