World of WarCraft

Geschreven door Martijn (Tain) op 21-02-2005 @ 17:45
print 
In de wereld van WarCraft heeft de strijd tussen de Alliance en Horde altijd centraal gestaan. In de eerste WarCraft werd er gestreden tussen Humans en Orcs en in World of WarCraft is het aantal speelbare rassen van twee naar acht gegaan. De speler zal de keuze hebben tussen Human, Night Elf, Gnome en Dwarf voor de Alliance-kant en voor de Horde zijn Orc, Troll, Tauren en Undead te kiezen.

De classes waar uit gekozen kan worden zullen bepalen wat je character kan en waar ze hun krachten vandaan halen. Druids halen hun krachten uit de natuur en zullen op een gegeven moment zelfs kunnen veranderen in een beer. Een andere class zoals de mage zal volledig vertrouwen op magie en een warlock moet het weer hebben van magie en demonische machten.

De keuze van het ras van je character heeft invloed op welke classes je kan kiezen. Zo kan een Human nooit een druid worden en een Orc kan nooit een mage zijn. Naast deze restrictie met rassen zijn er twee classes die gekoppeld zijn aan de Alliance en Horde. De Shaman zal alleen speelbaar zijn voor een Horde character en de Paladin alleen voor een Alliance character. De class bepaalt welke skills/spells je character zal hebben of welke deze kan krijgen en hoeveel HP en mana je hebt.

Elk ras heeft zijn eigen verhaal en startplek waar je door middel van een introfilmpje mee geïntroduceerd wordt. Als het filmpje is afgelopen zal er bijna meteen een NPC (Non Playable Character) voor je staan met een geel uitroepteken boven zijn/haar hoofd.


In World of WarCraft zal het hele verhaal van het spel worden verteld aan de hand van de quests die je uitvoert. De quests kunnen gaan om bijvoorbeeld tien ratten te verslaan of om een x aantal appels te verzamelen. Voor elke quest die succesvol wordt afgerond zul je Experience Points (XP) krijgen en als je genoeg XP hebt behaald zul je een level omhoog gaan. Met de quests en de bijbehorende monsters die verslagen moeten worden is het bijna niet meer nodig om alleen maar monsters te verslaan om een hoger level te bereiken.

Naast XP zal je voor de meeste quests ook geld en/of items krijgen. De hoeveelheid geld en de sterkte en het soort items zal afhangen van de moeilijkheidsgraad van de quest. De moeilijkheidsgraag voor de quests is te zien aan de kleur van de quest in het questlog. Quests die met rood zijn aangegeven zullen voor je huidige character erg moeilijk zijn en als ze groen zijn dan zullen ze vrij makkelijk te halen zijn.

Voor elke class, zoals mage of druid, zijn er ook class-specifieke quests te vinden, in deze quests is het de bedoeling om bijvoorbeeld om je class trainer te vinden of als reward een skill of spell te krijgen, die alleen door deze quest te krijgen is. Een warlock zal zijn summon skills door deze class-specifieke quests verkrijgen.


verder lezen:
1 2 3 4


Lees ook:

» 13/11 Game: Hardware: Soundblaster X-Fi Fatal1ty FPS20
» 04/10 Game: Darkstalkers Chronicle: The Chaos Tower5
» 02/07 Game: Tony Hawk's Underground 2: Remix4
» 28/06 Game: WipEout Pure10


delen | eKudos nujij

42228 views / 63 reacties
Genre MMORPG
Platform PC
Developer/Publisher Blizzard/Vivendi
Releasedatum 11-02-2005
User-waardering    
Aantal stemmen    517
Reacties op dit bericht
50  van 63 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Ben ook al helemaal verslaafd. Voor de beta ging het idee van een maandelijkse fee er bij mij echt niet in. Maar nu weet ik hoeveel plezier je van die 12 euro per maand krijgt.

Die stoffe map valt inderdaad flink tegen, maar dat hardcover boek maakt dat meer dan goed, die is echt geweldig.

userIcon
Hij is zó gaaf
userIcon
Helaas behoor ik tot de minderheid met de mening dat het spel niet leuk is .
userIcon
quote
Op 21-02-2005 @ 18:18 schreef Steeven:

Helaas behoor ik tot de minderheid met de mening dat het spel niet leuk is .


Hoe lang heb je het gespeeld?
userIcon
quote
Op 21-02-2005 @ 18:21 schreef gieling:

[...]

Hoe lang heb je het gespeeld?


Ik heb de beta ongeveer twee dagen gespeeld voor ik het zat was.
userIcon
Voor mij mogen die maandelijkse kosten ook wel bij de minpunten genoemd worden, maar voor de rest is het spel echt geweldig.
Ben er alleen nog steeds niet uit of ik hem ook ga kopen of niet.
userIcon
quote
Op 21-02-2005 @ 18:45 schreef Denni5:

Voor mij mogen die maandelijkse kosten ook wel bij de minpunten genoemd worden, maar voor de rest is het spel echt geweldig.
Ben er alleen nog steeds niet uit of ik hem ook ga kopen of niet.


voor mij niet, want voor die maandelijkse kosten heb je goede servers, Blizzard die cheaters kan bannen, goede updates, enz.
userIcon
Het is en blijft een zeer geslaagde en coole game
Vind hem ook niets aan en 13 euro per maand betalen NO fucking way
13 euro vind ik gewoon te veel.
userIcon
Bij die 13 euries ziten ook de gratis expansions enzo. Dus Battleground en dat soort dingen betaal je niet voor. Scheelt toch al weer wat. Daarbij is de game het gewoon waard.
13 euro vind ik niet teveel. Mijn grote no-no is dat als ik een game koop ik zelf wil bepalen wanneer ik hem speel en geef mij maar de garantie dat de servers over 10 jaar nog draaien..
userIcon
quote
Op 21-02-2005 @ 21:32 schreef Morthill:

Bij die 13 euries ziten ook de gratis expansions enzo. Dus Battleground en dat soort dingen betaal je niet voor. Scheelt toch al weer wat. Daarbij is de game het gewoon waard.


Ga d'r maar van uit dat je voor grote uitbreidingen gewoon moet gaan betalen hoor

/ontopic vind het het een zeer geslaagde MMORPG , samen met EQ2 (die ik toch qua gameplay en quests leuker vind ) , het loopt hier ook zoooo soepel , haast geen lag , dat in vergelijking met EQ 2 waar continue met harde schijf aan het werken is ondanks dat het meest eop low tot medium settings heb staan iv.vm WoW waar alles op high staat

Kort samen gevat TOPGAME

userIcon
quote
Op 21-02-2005 @ 21:46 schreef the_Da:

13 euro vind ik niet teveel. Mijn grote no-no is dat als ik een game koop ik zelf wil bepalen wanneer ik hem speel en geef mij maar de garantie dat de servers over 10 jaar nog draaien..


Hoewel ik me niet kan voorstellen dat je dit dan nog speelt, maar goed, Blizzard brengt nog patches uit van Starcraft, denk dat dat genoeg zegt
quote
Op 21-02-2005 @ 22:01 schreef Enchanter:

[...]

Ga d'r maar van uit dat je voor grote uitbreidingen gewoon moet gaan betalen hoor

/ontopic vind het het een zeer geslaagde MMORPG , samen met EQ2 (die ik toch qua gameplay en quests leuker vind ) , het loopt hier ook zoooo soepel , haast geen lag , dat in vergelijking met EQ 2 waar continue met harde schijf aan het werken is ondanks dat het meest eop low tot medium settings heb staan iv.vm WoW waar alles op high staat

Kort samen gevat TOPGAME


Lag heeft in principe niks te maken met het ratelen van je hdd en framerate e.d. . Ik weet niet of je "het loopt zo soepel, haast geen lag" als 2 punt ziet ofdat je bij EQ2 nou bedoelt dat je lag hebt omdat je hdd zo ratelt, maar dat is appels met peren vergelijken iig
tja wat te zeggen...

zoals gewoonlijk probeerd blizzard een fantasie en kleurrijke wereld neer te zetten met een geweldige geschiedenis. dat is ze wel gelukt vind ik. de geschiedenis van voorgaande warcrafts is er in verwerkt en de graphics zijn geweldig voor de sfeer. het hoeft immers niet altijd fotorealistisch te zijn, en zeker niet in een fantasy wereld.

de lore van de website en de geschiedenis van vorige warcraft delen zijn ook goed in het spel verwerkt. bij de meeste MMORPG's is het zo dat de lore alleen op de site te vinden is en in het spel er verder niks mee gedaan wordt. om die lore te benadrukken zijn er veel in-game quests die er ook op inspelen, dus je voelt je toch redelijk betrokken bij de wereld. veel interesante quests die er ook voor zorgen dat ik zelden naar de XP-balk kijk van "hoe lang nog tot lvl up?". dus het gevoel van lvl-grinden is er zo goed als niet.

er zijn voldoende klassen en rassen om mee te spelen. ze zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd, de enige zwakke klasse is de warrior. elke klas heeft zijn eigen spells/skills die er goed uitgewerkt uitzien. en de opties bij de character creation zorgen ervoor dat je een behoorlijk uniek personage hebt. als je dan kijkt aan de armors/weapons in-game zelf...ik heb bijna niemand gezien die er hetzelfde uitziet als een ander. en dat is goed.

zelf ben ik geen lvl'er op het moment, ben meer een artisan. ik mijn en gebruik de ores om armors/weapons te maken voor mijzelf en mijn clan. heb ook een paar quests gedaan voor geweldige recipies voor enhanced items te maken.

het spel is simpel te spelen en simpliciteit is wat een goed spel maakt in de meeste gevallen. de meest simpele dingen zijn altijd het meest verslavend. en zeker als je nog goede muziek en alles hebt dat de juiste sfeer creeert.

blizzard zelf heeft ook laten zien dat ze capabel zijn. ze zijn strikt wat betreft hun regels. ze bannen cheaters en doen hun best om mensen te stoppen om in-game spul te verkopen op sites zoals e-bay. ik heb wel vertrouwen in hun.

dan heb je spellen zoals EQ2. altijd proberen zo realistisch mogelijk te zijn. en dat werkt zwaar op de PC specs. je moet een stevige pc hebben en zelfs met lage settings krijg je nog steeds grafische lag. je hebt een goed aantal rassen waar je mee kunt spelen en het idee om je class verder uit te breiden elke 10 lvl's door middel van quests is om zich een goed concept.

jammer genoeg is EQ2 irritant. elke personage ziet er hetzelfde uit, zelfs op hoger niveau is de kans om er uniek uit te zien klein. de mensen van dezelfde class krijgen dezelfde skills bij lvl-up. dus iedereen is PRECIES hetzelfde in uiterlijk en skills, zolang het dezelfde class is natuurlijk. das niet alleen saai, maar ook voorspelbaar.

de quests bouwen niet voort op de game lore. het zijn losstaande quests zonder enige inhoud. regelmatig zul je hebben dat je meerdere quests aan het doen bent terwijl je op 1 monster jaagt. das op zich niet zo erg, maar het komt ook vaak voor dat je een quest krijgt dat je op een monster moet jagen voor meerdere quests, maar het monster is groen/grey conned. betekend dat je weinig tot geen exp krijgt. de quests zijn saai en de helft van de tijd krijg je er niks voor terug. je hebt geen gevoel dat je in de wereld getrokken wordt en bij het verhaal, laat staan dat je het gevoel hebt dat je iets nuttigs bereikt.

EQ adverteerd dat het zowel solo as group play support, maar dat is gelul. je kunt solo spelen tot een lvl of 15-20, daarna MOET je groupen aangezien de andere gebieden gewoonweg te gevaarlijk zijn in je eentje. wat je weer het volgende probleem brengt. soms ben je een uur of 2 aan het roepen dat je aan het zoeken bent voor een groep, dan vindt je eindelijk iemand en moet jezelf (of hun) binnen een uur weer weg. kortom, je bereikt zo goed als niks in het spel op die manier. de EXP is ook heel traag.

EQ2 zelf heeft een aardige hoeveelheid lag afkomstig van hun servers. hun broncode is slecht geprogrammeerd en met elke patch die ze uitbrengen repareren ze 1 fout en creeren weer een handvol nieuwe. dit deden ze ook bij EQ1 en EQlive, waar ik binnen een maand of 2 weg was.

de gameplay, zoals ik eerder zijn...hoe simpeler hoe beter. EQ2 doet het andersom. ze luisteren naar de community, op zich niks mis me, maar deze mensen zijn idioten. ze willen van alles en nog wat en EQ2 krijgt het. maar er moeten zoveel "speciale uitzonderingen" gemaakt worden dat het helemaal fout gaat. zo zijn er monsters rated voor group play en aantal voor solo. lachen, maar als je wil groupen zou het niet beter zijn om gewoon, als groep, een hoger lvl monster te gaan jagen ipv nutteloze regels? uitzonderingen die nog meer cpu rekenkracht nodig heeft en nog meer lag creeert? en dat is maar 1 voorbeeld...zo worden er ook andere "kleine" maar nutteloze opties toegevoegd waarvan ik denk, gebruik die tijd die je steekt in die nutteloze dingen nu eens om die bugs fatsoenlijk te fixen.

De maandelijkse kosten horen bij een MMORPG, als het je niet bevalt speel het spel niet. de prijzen gaan echt niet omloog want zo zijn ze al sinds de eerste Everquest en Ultima Online en minder bekende MMORPG's. maar die lage kosten zijn het zeker waard en meer mensen zien dat in, want het genre is de laatste paar jaar flink aan het groeien.

samengevat:
WoW heeft verhaal, atmosfeer, betrokkenheid, goede quests, geen voelbare lvl treadmill, individualiteit in characters en een capabel bedrijf zoals Blizzard die voor goede support zorgt.

EQ2 heeft server lag, geweldige foto-realistische graphics, characters die allemaal op elkaar lijken qua uiterlijk en skills, Sony Entertainment als bedrijf die meer bugs levert dan ze repareren.

dan is de keus simpel en snel gemaakt...

en trouwens, alleen omdat een MMORPG veel publiciteit krijgt en dus bekend word (en dus ook veel schapen van volgers heeft wil niet zeggen dat het een goede MMORPG is.ik stel voor dat je naar www.mmorpg.com gaat en in de lijst van opkomende mmorpg's kijkt. er staan games in die in development zijn, alpha stage, beta en retail. probeer er een paar tot je degene vindt die je het meest bevalt.

userIcon
WoW is gewoon de bom. Het speelt lekker, ik heb een coole guild dus ik lul ook lekker, kortom, ik vermaak me prima.
userIcon
Dit is voor het eerst dat ik ervan baal dat een spel zo goed is, want ik had me voorgenomen om no fucking way maandelijks te gaan lappen om een spel te kunnen spelen, maar ik twijfel nu toch
userIcon
Denni5 :

Ik was ook een twijfelaar, maar ben ERG blij dat ik m toch gehaald heb.

(mijn 1e MMORPG)

userIcon
PBateman1978:

Maar heb jij een vast inkomen?
Ik studeer nog en moet het dus hebben van een bijbaantje en een karige stufi.

Misschien dat ik hem "in een zwak moment" toch nog ga halen, maar dan wel pas als die timecards er zijn. Dat cc-gedoe hoeft van mij niet zo, daarbij heb ik er geeneens een.

@ Denni5: Ik weet dat je van je stufi nu niet echt rond kan komen, maar opzihc is 13 euro per maand natuurlijk niet echt veel geld. Ik werk fulltime en weet me nog 4 uur per dag zoet te houden met WoW, dus dat zou jou ook moeten lukken. Als je dan gaat kijken wat jou een uur entertainment kost met WoW, dan merk je dat een keer karten of naar de verschillende happy hours gaan of zelfs een filmpje huren een stuk duurder is per uur fun dat je er voor terug krijgt. En je kan per maand steeds beslissen niet te verlengen en de maand erna weer verder te gaan.
En BTW, als koop je het spel en speel je het de eerste maand alleen heel veel dan nog is het je geld waard. Ik heb zat FPS'en gekocht voor 50 euro (WoW kost maar 40) waar ik in 20 uur door heen gespeeld was, in de eerste 5 dagen heb ik nu al 20 uur in WoW gestopt)

@Enyalius: net overzicht zo, zonder strakke vooroordelen goed de spellen vergeleken. Lekker om te lezen dat ik een goede keuze heb gemaakt en het niet aan mij ligt dat ik bij ander (MMO)RPG het lvl'en/quests zo saai/onsamenhangend vond.

Zelf nooit een echte RPG'er geweest, meer FPS en RTS, maar ik vind het sel goed in elkaar steken en ben ook redelijk hooked on WoW. Ik kan het mensen zeker aanraden.
De review zelf vind ik iets te vlak, net als het interessant wordt, houdt de beschrijving over een bepaald aspect op. Anders krijg je wel een hele lange review, maar goed. Wel van alle elementen een korte beschrijving zodat je een beetje een idee gaat hoe het werkt.

userIcon
quote
Op 22-02-2005 @ 06:49 schreef am2:

[...]

Lag heeft in principe niks te maken met het ratelen van je hdd en framerate e.d. . Ik weet niet of je "het loopt zo soepel, haast geen lag" als 2 punt ziet ofdat je bij EQ2 nou bedoelt dat je lag hebt omdat je hdd zo ratelt, maar dat is appels met peren vergelijken iig


Wat iemand anders al zei , EQ2 is vrij zwaar (te zwaar) en zoals iemand anders al zei een beetje te zwaar (ze wouden het te mooi maken).
En die lag , is inderdaad geen lag , maar EQ2 heeft last van Memory leaks , dat schijnt de reden te zijn van een ratelende harde schijf
userIcon
Ik heb hem maar niet gekocht, wel tijdens de beta gespeeld maar het verneukte mn sociale leven
userIcon
Ik had nog nooit een MMORPG gespeeld, maar dit is gewoon zooo

Totaal die 13 euri p/m waard

Top review bij een Top game. Ik ben er ook verslaaf aan enige 2 nadelen vind ik dat je geen sociaal leven kan leiden en de maandelijkse kosten.
quote
Op 22-02-2005 @ 09:47 schreef Rodie83:

WoW is gewoon de bom. Het speelt lekker, ik heb een coole guild dus ik lul ook lekker, kortom, ik vermaak me prima.


Jij bent Itchy toch? Ik zit bij je in de Guild(Eglas)
userIcon
quote
Op 22-02-2005 @ 15:28 schreef sitting_elfling:

Ik heb hem maar niet gekocht, wel tijdens de beta gespeeld maar het verneukte mn sociale leven


Dat heb ik simpel opgelost: al m'n vrienden zijn nu ook verslaafd aan WoW
userIcon
Zooo, ben nu bijna level 27 na een weekje spelen Ik speel dit spel weer echt veel te veel

Jammer dat de review erg oppervlakkig is geschreven. Het is meer een inleiding naar WOW dan een echte review vind ik Ik heb het idee dat de reviewer het spel niet genoeg heeft gespeeld om echt de coole features van het spel mee te maken, zoals instances, raids etc

13 euro per maand dokken voor een spelletje?
Dat is dus wel even bijna 28 keiharde guldens, en iemand die beweert dat dat niet veel geld is voor het spelen van een spelletje spoort niet.
Just my 2 cents
userIcon
quote
Op 22-02-2005 @ 17:37 schreef Maanvis:

Zooo, ben nu bijna level 27 na een weekje spelen Ik speel dit spel weer echt veel te veel

Jammer dat de review erg oppervlakkig is geschreven. Het is meer een inleiding naar WOW dan een echte review vind ik Ik heb het idee dat de reviewer het spel niet genoeg heeft gespeeld om echt de coole features van het spel mee te maken, zoals instances, raids etc


Nadeel is dat wanneer je iemand laat reviewen die een complete addict is dat je dan een enorme fanboy review krijgt. Iets wat ook niet echt wenselijk is

En Raikane, dat ligt er maar net aan hoeveel je speelt. Ik heb in 3 weken tijd in CoH (City of Heroes) richting de 120 uur gestoken. Das niet veel geld per uur Zeker niet wanneer je nagaat dat je voor een gemiddelde game waar je 20-40 uur zoet mee bent (vaak zelfs korter) al 50 euro moet neerleggen.

Maandelijkse kosten horen er gewoon bij, mensen Da's gewoon het TYPE spel, het is gewoonweg niet mogelijk de server-parken te onderhouden, patches uit te brengen, nieuwe content te leveren en een complete Customer Support staff te betalen als deze inkomsten er niet waren.

Ik vind het trouwens een leuke game, lekker casual. Heel anders dan Dark Age of Camelot, Lineage 2, Everquest (1/2) en Starwars Galaxies. Heerlijke details, goede graphics, goede sfeer, goede playability.. perfect gewoon.

Alleen jammer dat de PvP nog niet goed is uitgewerkt. Battlegrounds e.d. zullen hier wel voor meer vermaak gaan zorgen.

Dit spel is echt TE verslavend Doet me erg denken aan de tijd toen ik net met EverQuest begon... Zeker een aanrader!
quote
Op 22-02-2005 @ 22:54 schreef Raikane:

13 euro per maand dokken voor een spelletje?
Dat is dus wel even bijna 28 keiharde guldens, en iemand die beweert dat dat niet veel geld is voor het spelen van een spelletje spoort niet.
Just my 2 cents


ik betaal liever 13 euro per maand voor non-stop fun dan 50-60 euro per week voor een nieuw spel

ik heb nu in totaal 26uur gespeeld deze week en ben lvl 16dwerg palladin en een 100blacksmith/miner. draag nu een stoere guild tabard. jammer genoeg ga ik op vakantie dus ga weer full time gamen als ik trug kom

userIcon
Ik heb nog niet zoveel gespeeld, ik heb door mijn werk gewoon veel te weinig tijd, heb veel slaap nodig, en met dagen zoals gisteren dat ik 12 uur van huis ben komt er ook niks van. Eigenlijk een weekje vakantie opnemen om non-stop te spelen
hmz, ik krijg het idee dat de schrijver vande review niet erg veel heeft gespeeld of zich niet erg heeft verdiept
in het begin gaat hij alleen een beetje in op druid, en nog minder op 2 adnere klassen, de rest word totaal vergeten

ook staan er wat fouten in,
er staat bijvoorbeeld dat elke grote stad een auction house heeft, maar dat is niet zo.. de allies hebben 1 auction house (dat is in ironforge volgens mij) en de horde hebben 1 auction house (weet ff niet welke stad) en dan is er niog ergens 1
teminste dat is voor zover ik weet, correct me if im wrong

wel lekker spel trouwens
beta test was ook gaaf

oh en nog een aanvulling:
de leercurve ligt bij sommige chars zeker niet laag, probeer maar eens een rogue te spelen en al die combos te kennen
en over die skills, voor zover ik weet heb je aan alle skills veel en zijn deze ook goed gebalanced
gwoon wat harder werken voor je centjes

en dan nog iets
het spel kost 'maar' 11 euro per maand als je voor 6 maanden kiest
en dat probleem met die credit card ben ik niet tegengekomen, je kan gwoon invullen wat je wil
na een maand zal hij zeggen dat je op andere manier moet betalen omdat je credit card niet klopt

userIcon
quote
Op 23-02-2005 @ 09:49 schreef CryptapiX:

hmz, ik krijg het idee dat de schrijver vande review niet erg veel heeft gespeeld of zich niet erg heeft verdiept
in het begin gaat hij alleen een beetje in op druid, en nog minder op 2 adnere klassen, de rest word totaal vergeten

ook staan er wat fouten in,
er staat bijvoorbeeld dat elke grote stad een auction house heeft, maar dat is niet zo.. de allies hebben 1 auction house (dat is in ironforge volgens mij) en de horde hebben 1 auction house (weet ff niet welke stad) en dan is er niog ergens 1
teminste dat is voor zover ik weet, correct me if im wrong

wel lekker spel trouwens
beta test was ook gaaf


Het probleem is meer dat er teveel over het spel verteld kan worden en dan wordt de review wel erg lang en of het dan voor de meeste lezers nog interessant blijft om door te blijven lezen?

De review nu is 3 A4'tjes tekst, als er echt alles behandeld zou worden wat er in het spel zit dan kom je denk ik op een verviervoudiging van de hoeveelheid tekst en dat schrikt denk ik erg veel mensen af.

userIcon
Hahaha, ik zit ook op Draenor. Die Ellesdee zit bij mij in de guild, The Legionaires. lol.

/w Hammerfist maar es ehehhe.

quote
Op 23-02-2005 @ 09:56 schreef Tain:

[...]

Het probleem is meer dat er teveel over het spel verteld kan worden en dan wordt de review wel erg lang en of het dan voor de meeste lezers nog interessant blijft om door te blijven lezen?

De review nu is 3 A4'tjes tekst, als er echt alles behandeld zou worden wat er in het spel zit dan kom je denk ik op een verviervoudiging van de hoeveelheid tekst en dat schrikt denk ik erg veel mensen af.


heb je gelijk in, maar druid kan allee nworden gespeeld door 2 van de 8 classes dus het is niet logisch om precies die toe te lichten

en inderdaad,alles toelichten maakt de review een grote brok niet te verwerken tekst. maar dat wil niet zeggen dat je nu wel fouten in de tekst mag zetten

userIcon
quote
Op 23-02-2005 @ 11:46 schreef CryptapiX:

[...]

heb je gelijk in, maar druid kan allee nworden gespeeld door 2 van de 8 classes dus het is niet logisch om precies die toe te lichten

en inderdaad,alles toelichten maakt de review een grote brok niet te verwerken tekst. maar dat wil niet zeggen dat je nu wel fouten in de tekst mag zetten


Dat toelichten was meer om de verschillen aan te geven tussen de classes, maar er had net zo goed warrior kunnen staan.

Nee dat foutje vergeef ik mezelf ook niet

userIcon
Ik heb maar meegedaan met de prijsvraag om de CE te winnen, dan heeft mijn wil om het spel te spelen namelijk gelijk wel de overhand op mijn zuinigheid die maandelijkse kosten in eigen zak te houden
Het meeste wat ik te vertellen had na het lezen van de review is eigenlijk al verteld, maar ach ^^

De review is erg oppervlakking, maar om de lengte niet te extreem te laten worden was het misschien ook niet anders mogelijk.

De maandelijkse kosten zijn normaal voor MMORPGs. En verder vind ik daar over zeuren sowieso een beetje onzinnig, aangezien je het spel niet hoeft te kopen.
Als je de kosten vergelijkt met het jaarlijks kopen van 3-4 spelen a 50 euro, dan ben je net zoveel geld kwijt. En geloof me WoW levert veel meer uren spel plezier dan de meeste andere games.

Indien je niet van RPGs, fantasy en interactie houdt, raad ik je dit spel meteen af.
Het is grafisch relatief simpel gehoud, door het 'cartoon-achtige' uiterlijk. Het spel ziet er echter geweldig uit en vraagt niet zoveel van je computer als menig soortgelijk spel (EQ2 bv).

Solo'en is mogelijk in het spel, maar zeker vanaf hoger level wordt dit steeds lastiger en kun je verscheidene quests onmogelijk alleen af.
Verder zijn de naar mijn mening meer interessante zaken in het spel multiplayer gericht (instances en raids).
Een instance is een 'dungeon' die je als groep (solo kan ook, maar te moeilijk normaliter tenzij je zwaar te hoog level bent tov de instance) betreedt. vanaf dat moment wordt de dungeon gelocked voor jullie groep en komen er dus geen andere mensen meer bij.
Dit betekent echter niet dat andere mensen die specifieke instance niet meer in kunnen. Mocht een andere groep de instance betreden, dan wordt voor hun een tweede sessie opgestart die alleen voor hun speelbaar is.
In een instance respawnen mobs niet of pas veel later als je ze eenmaal dood hebt gemaakt. Dit om het mogelijk te maken de dungeon over langere tijd te rekken zonder dat je je zorgen hoeft te maken over het spawnen van monsters die je 30 min geleden als gecleared had.

Raids zijn massa aanvallen als ik het zo mag zeggen. Je vormt een groep, vaak van zo'n 20-40+ mensen. En met die groep ga jij richting het vijandelijk gebied, om daar andere menselijke spelers en NPCs behorend bij hun kant (horde/alliance) neer te maaien. Een beetje stennis schoppen in vijandelijk gebied en hun dropen/steden levellen, zodat hun quest NPCs tijdelijk niet meer bechikbaar zijn =))

Verder zijn er ook speciale raid quests, die je dus perse met zeg 20-40 man moet volbrengen.

Afgezien daarvan zit het verslavende hem uiterlaard in het geld verdienen, rare items vinden/kopen/ruilen (vergelijkbaar met D2) en het craften van eigen items e.d.

--------------------------------------------------------------------------------------

Kortom,

houd je van fantasy,
houd je van RPGs,
houd je van online gamen met anderen
en heb je de tijd ervoor (momenteel serverload issues -> queues aanwezig en RPG betekent ook veel reizen, dus als je maar een uurtje speelt en daarvan al 15-20 min aan het reizen bent, dan schiet het natuurlijk niet op)

dan is WoW mijn inziens een geweldig spel.

Wat ik ook wel mooi vind is dat Blizzard al met Warcraft 3 bezig was met WoW, gezien de 3D grfx zo heel erg op elkaar lijken. Wordt goed nagedacht bij Blizzard, hierdoor is het spel erg toegankelijk en leeft het Warcraft gevoel veel meer.
userIcon
Ze hadden alleen wel iets aan de pop-up mogen doen, maar dat is dan, afgezien van de maandelijkse kosten, ook het enige minpunt dat ik tijdens de beta aan het spel heb kunnen ontdekken.

Vlieg bijvoorbeeld maar eens van Rut'theran naar Auberdine of andersom, Teldrassil ziet er dan niet echt geweldig uit.

userIcon
quote
Op 23-02-2005 @ 13:20 schreef Alaxene:

Het meeste wat ik te vertellen had na het lezen van de review is eigenlijk al verteld, maar ach ^^

De maandelijkse kosten zijn normaal voor MMORPGs. En verder vind ik daar over zeuren sowieso een beetje onzinnig, aangezien je het spel niet hoeft te kopen.


Goh, waarom heb ik die Intertoys dan 45 euro gegeven
Dit spel is het meest leukste spel dat ik ooit heb gespeeld. Meeste RPG's speel ik op de PS2 bijv. Final Fantasy X etc. Maar zoals dit heb ik nog nooit echt op de PC gespeeld. Wel Warcraft III & The Frozen Throne. Ook heel erg leuk!
Sinds WoW uit is speel ik het elke dag. Erg verslavend! En kom ik haas bijna nooit meer op online op msn bijv. Maar voor mij is het de 13 euries iedere maand zeker waard!
userIcon
Heb ook de beta gespeeld, wil het spel best kopen, maar heb helaas te weinig tijd om die 13 euro per maand aan het spel te gaan besteden (had persoonlijk liever dat je "uren" kon kopen dan per maand moest betalen, maar goed). Misschien dat ik het spel nog een keer ga kopen als ik genoeg tijd heb (wanneer dat ook mag zijn...)
Ik heb het spel besteld en het gaat mijn eerste MMORPG worden.
Maar ben erg enthousiast na alles wat ik erover gehoord heb
userIcon
Ik heb 'm vanmiddag toch maar gekocht.
Kon het niet laten, heb wel half Rotterdam er voor af moeten lopen, maar toch.
Alleen jammer dat ik niet verder kon met m'n Nelf hunter uit de Beta, heb nu maar een orc hunter genomen
userIcon
Beetje oppervlakkige review inderdaad, maar zoals je zelf al aangaf is het hele spel omschrijven gewoon niet te doen.

Ik heb het spel zelf al, ik speel echt ultraveel. Zwaar verslavend.

En je hebt een shaman gekozen. Hoe durf je.

userIcon
quote
Op 25-02-2005 @ 02:19 schreef DeX090:

Beetje oppervlakkige review inderdaad, maar zoals je zelf al aangaf is het hele spel omschrijven gewoon niet te doen.

Ik heb het spel zelf al, ik speel echt ultraveel. Zwaar verslavend.

En je hebt een shaman gekozen. Hoe durf je.


Dat is maar 1 horde char tegenover 2 alliance chars
quote
Op 21-02-2005 @ 18:45 schreef Denni5:

Voor mij mogen die maandelijkse kosten ook wel bij de minpunten genoemd worden, maar voor de rest is het spel echt geweldig.
Ben er alleen nog steeds niet uit of ik hem ook ga kopen of niet.


Tja als je geen maandelijks kosten wil moet je geen MMORPG's spelen die hebben allemaal maandelijkse kosten.

Erg vet spel heb al de US stresstest gedaan US beta, EU beta en nu natuurlijk de final. Lvl 34 troll rogue nu

Die lootbug is al ver opgelost heb ik pas 2x gehad in de final.

De instances zijn erg vet, heb je een prive dungeon met je party dus geen kans dat iemand anders net de boss voor je neus killt en er vandoor gaat met de items.

Kan niet wachten op Battlegrounds, krijg je ook EXP voor pvp en pvp missies. En kun je speciale items kopen als je genoeg pvp kills hebt.

BTW als je met credit card betaald en meteen voor 6 maanden betaald kost het maar 60euro dus 10 per maand.

50  van 63 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 13/11 Game: Hardware: Soundblaster X-Fi Fatal1ty FPS20
» 04/10 Game: Darkstalkers Chronicle: The Chaos Tower5
» 02/07 Game: Tony Hawk's Underground 2: Remix4
» 28/06 Game: WipEout Pure10


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl

Zoek een game

Video's
Meteen bestellen?



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden