Chronicles of Riddick: Escape from butcher bay

Geluid
Je raadt het al; in deze game wordt er heerlijk op los gescholden en het woordje \\\"Fuck\\\" zal dan ook vaker voorbij komen. Het mooie hiervan is dat voice actors in deze game erg hun best hebben gedaan en er simpelweg niets op aan te merken valt. De gevangenen klinken allemaal als zware jongens en ze hebben hierdoor allemaal hun eigen identiteit. De bewakers klinken als verbitterde kerels die genoeg hebben van hun kutbaantje in deze uithoek van het universum. Het draagt allemaal bij aan de zeer goed neergezette sfeer in deze game. Het allergrootste pluspunt is natuurlijk het feit dat Riddick ook echt is ingesproken door Vin Diesel zelf. Een andere stem die je meteen bekend in de oren zal klinken is die van Xzibit. Ik was dan ook zeer blij met het feit dat ik hem vol mocht pompen met lood.

<\/center>

De rest van het geluid is ook tot in de puntjes goed uitgevoerd. De wapens knallen lekker weg en de nekken brengen precies de goede knak met zich mee als je ze net iets te ver probeert te buigen. Als je in de sluipmodus zit hoor je ook een zenuwslopende hartslag meekloppen, die de spanning nog eens extra ondersteunt.

Graphics
De Xbox-versie werd geprezen vanwege normal mapping, dat de graphics naar een hoog niveau stuwde en de karakters kwamen hierdoor een stapje dichter bij foto-realisme. De PC-versie gaat hier nog een stapje verder met de ondersteuning van pixel shaders. Hierdoor lijken de karakters nog levensechter en spatten ze bijna van je scherm af.

Zodra Riddick gaat sluipen krijgt het scherm een mooie blauwe gloed, die je zichtbaarheid aangeeft. Blijft het scherm blauw dan kunnen de vijanden je niet zien. Later in het spel kun je ook gebruik maken van Riddick\\\'s speciale gave waarmee je in het donker kan zien. De effecten die hieraan verbonden zijn zien er ook erg goed uit.

<\/center>

De levels waarin je je bevindt zien er goed uit en dragen door hun architectuur en hoge resolutie textures perfect bij aan de setting van een futuristische gevangenis.

Je kunt van deze pracht ook ongestoord genieten vanwege de bijna totale afwezigheid van een user interface. Het aantal kogels dat nog in je geweer zit wordt weergegeven op het geweer zelf en het aantal kogels in je broekzak wordt alleen weergegeven als je gaat herladen. Zelfs je Health-meter is tot een minimum beperkt door een aantal blokjes op je scherm.

<\/center>

Helaas komt dit wel met een prijskaartje, aangezien Riddick wel pap lust van high-end hardware en deze ook totaal zal opslokken. Om het spel goed tot zijn recht te laten komen heb je toch eigenlijk minstens een Radeon 9800 pro of gelijkwaardige kaart nodig. Met een zwakker systeem zul je nog steeds genieten van deze game, maar het komt toch niet helemaal tot zijn recht.

Het enige minpuntje van de graphics kwam naar voren in de tussenscenes. Af en toe ging er dan wel eens wat mis met de schaduwen op karakters. Het is niet echt heel storend, maar het zal je zeker opvallen en is klein slordigheidje.