Ongeveer zes jaar geleden, in november 1998, bracht Valve Software Half-Life uit. Een game die ironisch genoeg aan de oppervlakte weinig nieuws toevoegde aan het first person shootergenre: geen spectaculaire graphics, over het algemeen vrij \'normale\' wapens en ook de levels waren afzonderlijk gezien niet heel apart. Nee, de game haar meerwaarde lag op het gebied van de narratie en Valve zorde ervoor dat de game in alle opzichten één consequente wereld representeerde, waardoor de speler niet van afzonderlijk level naar afzonderlijk level leek te gaan, maar voor zijn gevoel een lange wandeltocht maakte van het begin van de game naar het einde, in een consequent en geloofwaardig opgebouwde wereld. De speler werd op deze manier in het verhaal getrokken en een betrokkenheid met het lot van de hoofdrolspeler was gecreëerd.De hoofdrolspeler van de eerste game heette Gordon Freeman, gepromoveerd aan het vermaarde Massachusetts Institute of Technology (MIT) en werkzaam in het militaire Black Mesa-complex, waar hij zich bezighield met teleportatie. De eerste game draait volledig om het feit dat Gordon een teleportatie-experiment uitvoert, waarbij per ongeluk een gat in een andere dimensie geslagen wordt. Hierdoor wordt het Black Mesa-complex overspoeld door wezens uit een andere dimensie en is het aan Gordon om te ontsnappen zodat de autoriteiten gewaarschuwd kunnen worden. Naarmate Gordon steeds verder zijn weg vindt uit het complex, komt hij er achter dat er reeds soldaten het complex in zijn gestuurd om de boel in de doofpot te stoppen met strikte orders om alle getuigen te vermoorden. Instrumenteel is de rol van de mysterieuze G-Man, die gedurende het spel - als je goed oplette - in de verte je verrichtingen bekeek, en altijd een deur in verdween als je een paar seconden wachtte en dichterbij kwam. Hij is ook diegene die het einde van deel één een interessante draai gaf.
Deel twee vervolgt het verhaal vijftien jaar later, met wederom Gordon Freeman in de hoofdrol die toegesproken wordt door de mysterieuze G-Man. Na een korte toespraak bevind je je in de trein op weg naar City 17 en bij aankomst tref je Brazil-achtige taferelen aan: videoschermen met geautomatiseerde boodschappen, welke het belang van loyaliteit aan het collectief benadrukken, het veroordelen van individualiteit en verzet en gemaskerde soldaten die mensen staan te controleren bij checkpoints. Het eerste dat je ziet bij binnenkomst als je rechts kijkt is een zo gevreesde Alien uit deel één, die het treinstation aan het aanvegen is. Hier is iets vreemds aan de hand... Na een onverwachts treffen met een vriend wordt je vervolgens duidelijk gemaakt dat je contact moet gaan zoeken met het verzet, en nadat je hardhandig uit het treinstation gewerkt bent, kan het avontuur beginnen.
Omdat het verhaal een essentieel onderdeel is van de spelervaring, zullen er verder zo min mogelijk details over worden gegeven. Het volstaat om te zeggen dat het je op diverse locaties brengt: van compacte, weinig verlichte locaties als treinstations en ondergrondse riolen/tunnels tot weidse omgevingen, waarbij de te hanteren aanvalstaktieken aanzienlijk verschillen tussen beide soorten locaties. Als er namelijk iets is waar Half-Life 2 in uitblinkt, dan is dat de AI van de vijanden. Dit uit zich in hun manier van aanvallen, waarbij specifiek het gebruik van handgranaten opvalt. Waar je bij conventionele shooters in een hoekje kunt gaan zitten om de vijanden één voor één af te maken, daar kom je bij Half-Life 2 dus bedrogen uit omdat vijanden actief van positie verwisselen, samen hun aanvallen coördineren door van meerdere kanten tegelijk aan te vallen door handgranaten te gebruiken om campers te mollen. Voordat je een ruimte binnengaat dien je dus eerst rustig de ruimte te bekijken, je risico\'s in te schatten en vervolgens de geschikte wapens te kiezen.
| Genre | FPS |
|---|---|
| Platform | PC, XBox, Playstation 3 |
| Developer/Publisher | Valve Software/Electronic Arts |
| Releasedatum | 01-01-1970 |
| User-waardering | |
| Aantal stemmen | 18 |
Goede review, alleen slaat nergens op dat er geen minpunten zijn, dat zijn er namelijk in elk spel wel. Er is namelijk geen Multiplayer..
Sorry, maar dit is de zoveelste review die de minpunten gewoon negeert.
Ik snap natuurlijk wel dat ze er wat tegen moeten doen, maar toch.
[...]
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Er wordt amper wat over het verhaal losgelaten en roept alleen maar meer vragen op, wat je dus minder bij het hele gedoe betrekt en je dus het gevoel krijgt de "zoveelste shooter te spelen", alleen dan met een toffere engine.
Pittige AI? Die gasten stellen zich op als kannonnenvlees en zowat alles in het spel is gescript wat replay niet mogelijk maakt, niet voor mij in ieder geval. Het geluid is ook niet bijzonder, soms zelfs slecht qua spraak, omdat als je er niet 1meter vanaf staat je er geen reet meer van hoort wat ze zeggen.
Sorry, maar dit is de zoveelste review die de minpunten gewoon negeert.
edit: ik zie nu pas dat je dat al had gedaan! ik ga 'm zeker lezen!!
[...]
Zou je geneigd zijn een userreview te schrijven hierover? Ik ben erg benieuwd geworden naar jouw visie nav je reactie namelijk! ![]()
edit: ik zie nu pas dat je dat al had gedaan! ik ga 'm zeker lezen!!
[...]
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Er wordt amper wat over het verhaal losgelaten en roept alleen maar meer vragen op, wat je dus minder bij het hele gedoe betrekt en je dus het gevoel krijgt de "zoveelste shooter te spelen", alleen dan met een toffere engine.
Pittige AI? Die gasten stellen zich op als kannonnenvlees en zowat alles in het spel is gescript wat replay niet mogelijk maakt, niet voor mij in ieder geval. Het geluid is ook niet bijzonder, soms zelfs slecht qua spraak, omdat als je er niet 1meter vanaf staat je er geen reet meer van hoort wat ze zeggen.
Sorry, maar dit is de zoveelste review die de minpunten gewoon negeert.
Geluid heb ik geen problemen mee gehad. Ik heb het geluid van mijn PC dan wel aan mijn versterker gekoppeld en speel met het geluid hard aan dus wellicht ligt het verschil daarin.
. AI is erg goed en is inderdaad gescript in de locatie waar ze te vinden zijn als je de kamer binnenkomt, maar zodra je je gezicht laat zien reageren ze iedere keer anders. Heb jij verder de hoogste moeilijkheidsgraad geprobeerd, want daar ren je echt niet zo doorheen. ![]()
edit: pff wat een typfouten
[ Bericht gewijzigd door Vagere_Hein op maandag 22 november 2004 @ 18:32 ]
Gave review Hein. Helaas zal ik dit spel niet spelen binnen afzienbare tijd. Als ik dit zou willen draaien, moet ik eerst voor een slordige 400 Euro in mn pc investeren, en dat heb ik toch echt niet
Snappie ?
Tja geen multiplayer, is dan elk spel wat geen multiplayer heeft meteen slecht of slechter dan een spel die het wel heeft, ook al is de single player wel goed uitgewerkt?
[edit] ja dat vind ik veel, want op veel plaatsen is ie gewoon 60. Zelfs al haal je m voor 50 (ik zag dat nedgame hem bv voor 50 had) dan krijg je er alsnog geen boekje bij plus dat je alsnog aan steam vast zit. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dat vind ik wel.
Multiplayer is tegenwoordig vrij normaal om te hebben in een FPS vind ik ook. Halflife 2 zit ook een multiplayer in (half), wat er dus op wijst dat het half afgeraffeld is en dat ze het er maar uit gelaten hebben om de game uit te brengen. Als multiplayer steken ze er dan een oude mod bij waar eigenlijk geen zak aan veranderd is. Dat vind ik ook wat ondermaats. Nu moet je maar weer hopen dat iemand een goede mod maakt dat t nog boeiend wordt. Whats next, volgende keer level-data maar compleet weglaten ofzo? Ik vind halflife 2 een heel slechte ontwikkeling, maar dat was al duidelijk neem ik aan.
Oh, en teleurstellend om te zien dat Danny geen ruggegraat heeft ook trouwens. ![]()
[ Bericht gewijzigd door am2 op maandag 22 november 2004 @ 17:04 ]
[...]
Nee ikke nie begrijp, leg eens uit? Je probeert nu windows xp activatie te vergelijken met halflife 2 terwijl die compleet anders zijn, en je vindt het ook raar dat windows xp duurder is? Meer kan ik er niet van maken eigenlijk.
Ik vind het cijfer ook veel te hoor, en als minpunten kan ZEKER steam aangemerkt worden en het idee van online activatie, wat gewoon absurd is en voor mij een reden is om het niet te kopen. Verder is de absurd hoge prijs ook een goed minpunt plus idd het gebrek aan multiplayer.
Over de prijs wordt ook niet gerept en dat lijkt me ook wel terecht, want niets is vergankelijker dan de prijs van een product. Het is wel zo handig dat deze review nog wat langer meegaat dan vandaag (en de prijs van vandaag).
Laat maar s (ergens anders) weten welke game jij wel pas gekocht heb en waarom (schrijf een user review of zo).
Om maar niet te spreken over het gedoe van Steam natuurlijk. Voor mij is dat bijna een reden het spel niet te kopen. Het kan nog zo goed zijn, als ik hoor dat mensen niet kunnen spelen omdat Steam down is, dan vind ik dat Valve toch echt een stap te ver is gegaan.
Dat gemiep over Steam is volgens mij in de meeste gevallen sterk overdreven en geblaat van mensen zonder geduld, uitzonderingen daargelaten.
Het geluid in HL2 vind ik overigens van prima kwaliteit, ik heb ook geen problemen met verstaanbaarheid e.d. Wel lijkt de engine wat probleempjes te hebben met hele grote open vlaktes, die zien er gewoon niet altijd briljant uit. Ook vallen objecten in de verte ineens half weg als je gezichtspunt een klein beetje verandert. Dan munitie en wapens. Als je bv. 2 kogels in je revolver hebt zitten en herlaadt, zie je dat alle kogels eruit worden gegooid, maar toch gaan er slechts 4 nieuwe kogels in (om het totaal weer op 6 te brengen). Slordig. Als je munitie op is, je naar een ander wapen switcht en vervolgens munitie opraapt voor dat eerdere wapen, is het ineens weer geladen (in plaats van dat je dat met de hand moet doen), vind ik ook slordig.
Wat kleine dingetjes dus eigenlijk als minpunten naar mijn mening, verder zorgen de sfeer, de verder schitterende graphics en heerlijke physics gewoon weer voor een supergame. Sterker nog, het is jaren geleden dat ik zo van een spel heb genoten.
Wat kleine dingetjes dus eigenlijk als minpunten naar mijn mening, verder zorgen de sfeer, de verder schitterende graphics en heerlijke physics gewoon weer voor een supergame. Sterker nog, het is jaren geleden dat ik zo van een spel heb genoten.
wc-eend (FOK!games crew) 22-11-2004 @ 17:40
en iemand die over mp zeurt, cs: s is de mp van hl2 en cs2 komt later ook nog uit.
[...]
daar sluit ik me bij aan
Doe nu mee aan "de actie voor een 100% score voor HL2"!
Zeer goede review, alleen had er misschien toch bij kunnen staan dat mensen zonder dvd speler half-life 2 ook gewoon via Steam kunnen downloaden
[...]
Nog last gehad van de stotter bug ?
[...]
ga ik nu erbij zetten ![]()
[...]
Ik ben het fundamenteel met je oneens dat een goed verhaal alleen betekent dat je alles uitgelegd wordt. Games lijken in die zin niet op films en boeken, media die een deconstructie/constructie beogen, maar streven voornamelijk naar betrokkenheid van de gamer en grijpen daarin bijvoorbeeld een narratieve structuur aan om iemand zo in een game te trekken dat hij emotioneel betrokken wordt. Het verhaal (de wendingen) in Half-Life 2 is zodanig interessant (uiteraard in combinatie met grafische en auditieve factoren plus de AI) dat de speler geboeid blijft.
Geluid heb ik geen problemen mee gehad. Ik heb het geluid van mijn PC dan wel aan mijn versterker gekoppeld en speel met het geluid hard aan dus wellicht ligt het verschil daarin.
. AI is erg goed en is inderdaad gescript in de locatie waar ze te vinden zijn als je de kamer binnenkomt, maar zodra je je gezicht laat zien reageren ze iedere keer anders. Heb jij verder de hoogste moeilijkheidsgraad geprobeerd, want daar ren je echt niet zo doorheen. ![]()
edit: pff wat een typfouten
Et einde sloeg echt nergens op. Veels te makkelijk.
Et is ook een te kort spel wat de hype zeker niet waard was. Na Ravenholm werd et al wat leuker, maar et bleef, zelfs op zijn moeilijkst, veels te makkelijk. Ik heb me nooit de pleuris hoeven zoeken om verder te komen. Alles spreekt voor zich zo'n beetje. Je hebt geen alternatieve routes om een level te halen, dus je kan maar 1 richting op. Daarnaast is het zo linear als wat.
Qua graphics vond ik et een ''mwah''. De karakters zien er erg mooi uit, alleen de textures van de omgevingen laat te wensen over vind ik. Lang niet altijd zo scherp en mooi. De buitenlocaties zijn wel weer erg mooi om te zien.
De guns vind ik goed, vooral die Energygun op et eind. Lekker met je enemy's gooien.
Het geluid en de muziek is echt 1 van de grootste pluspunten van de game vind ik. Die muziek als je in een nieuw level komt; geweldig!
De physics zijn ook cool, maar kende ik al van Max Payne². De animaties zijn ook cool gedaan.
En de AI van de enemy's vond ik matig. Echt slim zijn ze niet, zelfs niet als je em op zijn moeilijkst speelt. Soms komen van die Combine-soldiers een hal uitrennen en sta ik naast de ingang van die hal. Ze zien je niet eens meteen. Ik begin dan maar met schieten, want anders is er ook geen hol aan.
En et verhaal is echt te kort. Ik vind et al jammer dat ik em al uit heb en echt een replay-waarde heeft et spel ook niet. Je hebt immers geen verschillende routes die je kan nemen om een level te halen. Best jammer.
HL2 is voor mij een goed spel. Geen topspel, maar zeker ook geen slecht spel. Ik geef em dan ook een 7.
Nu nog maar ff afwachten wat de mods gaan brengen. ![]()
[offtopic]
Waarom is er met de brightness geknoeit op de screens bij deze review?
[/offtopic]
[...]
Ik heb Max Payne 2 ook gespeeld en ook die physics waren erg koel, maar de physics in Half-Life 2 zijn toch nog wel een stukje beter hoor...
En ik speelde et spel op de moeilijkste stand en nog vond ik het te makkelijk. En ik rushde er niet doorheen. Als ik met die buggy over de weg reed en ik kwam een paar huisjes tegen, dan ging ik die altijd uitchecken.
En wat betreft CS: Source, tsjah, daar zat ik dus niet op te wachten als multiplayer-optie. Ik wil HL2DM zien! Valve heeft et zich er gewoon te makkelijk van af gemaakt door te zeggen dat community dit wel maakt. Net zoals sommige enemy's geschapt zijn. Bijv. Hydra. (die blauw ''zweep'' die in het water zat)
Naja, check de eerste 10 screenshots op deze pagina maar als je nieuwsgierig bent. ![]()
[...]
Ik heb Max Payne 2 ook gespeeld en ook die physics waren erg koel, maar de physics in Half-Life 2 zijn toch nog wel een stukje beter hoor..[...]
Ik vind het verhaal helemaal niet kort. Ik ben er nog lang niet en ik heb er toch al heel wat uurtjes inzitten. Tenzij je alsof je door een coyote achterna gezeten wordt door een level heencrosst denk ik dat er heel wat speeluren inzitten. Wat betreft replay heb je gelijk, de ontbrekende Half-Life 2 multiplayer is gewoon een gemis voor replayvalue, maar dat wordt naar mijn mening wel een beetje goedgemaakt door CS:Source, een erg leuke multiplayer game.[...]
Hmm geen idee of Vagere_Hein de brightness heeft veranderd, maar ik moest wel meteen denken aan dat mijn screenshots donkerder waren dan het spel zelf. Ik zal even wat screenshots uploaden met mijn config (heb een Geforce 6800 GT @ Ultra): 1600x1200, AA 8xS, AF 16x en image settings op high quality (standaard = high)
Waarom geen 100%? Het spel is perfect! Behalve voor diegene wiens harde schrijf te langzaam is op de levels te laden uiteraard. Maar dat is mijn zorg toch zeker niet?
Doe nu mee aan "de actie voor een 100% score voor HL2"!
velde046 (FOK!games crew) 23-11-2004 @ 08:59
Tja hoewel ik deel 1 geweldig vond is dit gewoonweg KUT!!!
Ik heb geen internet om prive redenen en zal hem daarom nooit kunnen spelen.
ik denk dat Valve/ sierra hier behoorlijk de plank mis slaat. maar omdat we er 6 jaar!! op hebben moeten wachten zal het spel jammergenoeg wel lopen.
-edit- Dat werkt dus niet ![]()
Naja, check de eerste 10 screenshots op deze pagina maar als je nieuwsgierig bent. ![]()
[...]
Beter niet, is immers de Havok-physics engine waar Max Payne² ook gebruik van maakt, alleen kan je er in HL2 meer dingen mee doen. Dit had ook in Max Payne² gekund als men er behoefte aan had.
Ten tweede onderschat je denk ik de impact die het heeft als je physics loslaat op veel meer objecten. De impact die het heeft om de gameplay bv. Hier is bij HL2 heel duidelijk veel meer werk ingestoken. Een aantal van de puzzel(tje)s zijn helemaal physics based, vind ik erg leuk. Bij MP2 waren de physics er puur voor de aankleding (ik heb vanwege een computer crash MP2 nooit helemaal uitgespeeld dus misschien heb ik iets gemist aan t eind).
Korte info:
64.191.87.76/~sbdonsc/hl2coop/hl2dm.txt
Er is meer te vinden op het web, maar dat mag je zelf zoeken
.
Leuk spelk, prima vermaak, leuke sfeer. Eigenlijk wel wat ik er van verachtte plus een beetje. Alleen hadden ze heel black Mesa er nog wel weer een keer in mogen doen ipv HL:source in een ander jasje.
Geen MP als minpunt zien vind ik overigens onzin. Sinds wanneer is MP een vereiste? Ik vind het juist heel goed dat er weer eens een game is waar de Singleplayer enorm word onderdrukt.
Steam vind ik wel achtelijk, maar ik denk dat iedereen dat wel vind
.
Ik vind dus ook dat de review te positief is. Er zijn zeker wel minpunten te vinden in de game.