Sudeki

Sudeki is zoals ik al eerder vermeldde een standaard RPG en dat geldt ook voor de gameplay, echter met een zware uitzondering van de gevechten. Zelden heb ik me zo vermaakt met een vechtsysteem zoals deze. Het leeft, er is continue aktie en er zijn heel wat coole features tot je beschikking.

Wat standaard is aan Sudeki is de manier waarop je door de wereld loopt. Hier en daar praat je met mensen in dorpjes het verhaal al lineair volgende, je trapt een krat in elkaar voor de inhoud, je opent schatkisten en deuren en je lost simpele puzzels op in dungeons. Wat niet zo standaard is maar erg origineel is dat je nu eens met vier characters door de wereld kan lopen. Vaak is het zo dat je team in een RPG te groot is om alle characters op het beeld te laten lopen, wat resulteert in een character die alle puzzels en eventuele platforming doet. Bij Sudeki is dat nu eens anders. Nu zie je het gehele team door de dorpjes en dungeons rennen. Iets wat ik toch even wilde melden en cool is om te zien. Je hebt zelfs bepaalde characters nodig tijdens platforming in sommige stukken van het spel. Zo kan Tal bijvoorbeeld kratten verschuiven en kan Ailish met haar magie nieuwe wegen openen. Zo hebben ze allemaal wat.

<\/center>

Zo,... dat is Sudeki al bijna in een notendop. Dit is wat elke RPG doet en zo ook Sudeki, maar waar Sudeki nu echt in schittert is het fantastische vechtsysteem. Alle gevechten zijn realtime en niet turnbased zoals een hoop mensen schrikkend denken bij het lezen dat een spel een RPG is.

Zodra een gevecht begint verandert de muziek en trekken je characters hun wapens. Tal trekt zijn zwaard en de besturing is aan jou. Je kan op ieder gewenst moment de besturing van een andere character overnemen door op de zwarte of witte knop te drukken. Characters die je niet bestuurt worden overgenomen door de computer, wat deze vervolgens prima doet. Uiteraard kan je de vechtstijl van een computer-controlled character volledig instellen.

Tal en Buki zijn vechters en moeten het dus van \\\'hand to hand\\\' gevechten hebben. De overzichtelijke view zijn bij Tal en Buki in een duidelijke third person mode. Combos lever je af op de vijand door met de \\\'x\\\' en \\\'a\\\' knoppen te spelen en al snel leer je diverse combos uit je character te trekken. Op één of andere manier rollen de combos er echt heerlijk uit.

Ailish en Elco zijn respectievelijk een tovenares en een pistool specialist, echter vechten deze in first person mode. Een opmerkelijke geniale ingeving van de makers van Sudeki aangezien het soms voor een heerlijke verfrissende afwisseling zorgt. Helemaal als je later in het spel een sterk wapen voor Ailish hebt gevonden. Vaak game ik met Ailish of Elco aangezien je veel hulp aan de rest van het team kan geven met zo\\\'n sterk wapen. First person mode speelt net even wat rustiger en kreeg bij mij later in het spel de voorkeur.

<\/center>

Wat zowel de first person mode als de third person mode characters hebben zijn de special moves. Items en special moves kan je selecteren in je menu. Het beeld en spel zal dan in slowmotion door draaien. Heel cool als je een vijand op je af ziet rennen in slowmotion zijn wapen al trekkende. Je kan dus even de tijd nemen om je special move of item te selecteren in je transparante menu maar wacht niet te lang. Coole mini cutscenes van een special move versterken je kick van het vechten en voor je het weet is je gevecht weer over. Ook heeft Tetsu nog wat stoere moves in de vorm van mini-summons voor je achtergelaten maar dat zal je zelf wel zien.

Al met al zou je dus best kunnen zeggen dat de gevechten in het spel ontzettend goed gedaan zijn en laten we eerlijk wezen. Niks is zo belangrijk als de gameplay!

Als laatste punt is het leuk om te weten dat je zelf kan bepalen hoe een character van je team sterker wordt. Zodra één van de leden van het team klaar is om sterker te worden verschijnt er tijdelijk \\\'level up\\\' boven zijn of haar hoofd. Het leuke hiervan is dat je nu zelf de gewonnen punten kan gaan verdelen over de diverse onderdelen van je character. Zo kan je de één bijvoorbeeld een special move geven en sterker maken in fysieke kracht terwijl je de ander meer magische opties en uithoudingsvermogen schenkt. Zo heb je meer controle over de uitkomst van je characters en alhoewel het aan het einde van het spel niet meer erg verschilt van elkaar blijft het een leuke feature.