NES Classics: The Legend of Zelda

Wat het ontbreken van een kaart voor de game betekent is dat er veel verkend moet worden door de speler, opdat relevante lokaties gevonden worden. Wat een beetje curieus is, is dat - volgens de \\\'ideale\\\' volgorde van het spel - het mogelijk is om latere dungeons eerder uit te spelen dan eerdere. Bij de begin-dungeons is dit nog geen probleem, maar wandel je toevallig één van de latere dungeons in waar je een kritiek item mist dan ben je in \\\'no time\\\' dood, waardoor de wanhoop toe kan slaan over waar je dan wél moet zijn.

<\/center>

Een ander nadeel van al deze vrijheid is dat de verhaallijn verandert, noch verdiept. Dit komt omdat enerzijds de \\\'non-player characters\\\' (NPC) een nogal beperkte rol hebben in het spel, wat zich uit in het feit dat ze totaal geen extra achtergrondinformatie geven over de staat van het koninkrijk (wat de betrokkenheid van de speler vergroot). De NPC\\\'s verblijven slechts in grotten, waar ze je doorgaans óf iets proberen te verkopen óf iets willen geven (zij het items of erg beperkte informatie over waar je heen moet zodat je op een later moment iets van ze kunt krijgen). Anderzijds blijft de verhaallijn duidelijk gefixeerd op het verzamelen van de stukken triforce. Alle items die verzameld worden staan in dienst van het bereiken en halen van de dungeons.

Om sommige van deze items te verkrijgen dient er in \\\'winkelgrotten\\\' betaald te worden. Dit doe je met rupees, welke je krijgt als je vijanden verslaat, een geheime grot of kelder met een schat ontdekt, of als je een \\\'gokgrot\\\' vindt waar je rupees kunt winnen. Doordat het spel je maximaal 255 rupees laat dragen en deze snel uitgegeven zijn, kan het wel voorkomen dat je erg lang bezig bent met het zoeken naar en verslaan van vijanden om zo maar genoeg geld te verdienen voor een item, wat het spel langdradig kan maken.

<\/center>

Gameplay en uiterlijkheden
Qua gameplay, graphics en geluid is er niets veranderd ten opzichte van het origineel. De gameplay werkt goed met als opmerking dat je Link slechts in vier richtingen kunt bewegen (omhoog, omlaag, links en rechts) in plaats van acht. Dit betekent dat schuin over het beeld bewegen niet kan, wat vooral erg wennen is bij het ontwijken en aanvallen van vijanden, maar uiteindelijk lukt het wel. Wat overigens wel weer vreemd is, is dat je de boemerang wél in acht richtingen kunt gooien.

Omdat de graphics identiek zijn aan die van de oude NES-versie, zijn ze erg basaal naar de huidige normen. Wat wel opvalt is dat er - net zoals bij de 8-bitversie - soms \\\'slowdown\\\' optreedt, waarbij het beeld een beetje hapert omdat er te veel vijanden op het scherm zijn. Dit is echter niet veelvoorkomend en heel hinderijk is het niet. Het geluid is goed en kan zelfs nog mee met de huidige generatie GBA-games.