Film: Cars

Pixar komt al jaren keer op keer met kwalitatief goede animatiefilms. Een flink aantal daarvan is geproduceerd door John Lasseter, maar nu vond hij het tijd om zelf eens regisseur te spelen bij de nieuwe film van Pixar: Cars.

Deze animatiefilm brengt wederom levenloze objecten (auto's) tot leven en geeft ze een heel eigen gezicht en persoonlijkheid. De hoofdrol is weggelegd voor Lightning McQueen (Owen Wilson) die wordt ondersteund door Doc Hudson (Paul Newman), Sally Carrera (Bonnie Hunt) en Mater (Larry The Cable Guy).

Lightning McQueen is een beginner in het kampioenschap om de fameuze Piston Cup, vergelijkbaar met het NASCAR kampioenschap in de echte wereld. Het gaat er echter op lijken dat deze rookie ook gewoon het kampioenschap gaat winnen, maar het pakt natuurlijk net weer even iets anders uit. McQueen komt terecht in het kleine dorpje Radiator Springs. Hij ontdekt daar de andere kant van het leven en leert zijn grote liefde kennen: een mooie blauwe Porsche. Hij keert na dit avontuur met een hernieuwde visie op het leven weer terug naar de racerij en snel daarna komt de film tot een zeer verrassend einde.

Radiator Springs wordt, in al zijn vergane glorie, door Pixar aangegrepen om weer eens heerlijk de patriotist uit te hangen. Met Route 66 wordt heerlijk geschermd en vroeger was natuurlijk alles veel beter, want toen genoten mensen nog van het prachtige Amerika. Dit schermen gebeurt totaal niet subtiel in veel te lang durende scènes, maar toch weet Pixar er op een of andere manier mee weg te komen. Waarschijnlijk blijft het toch allemaal een beetje aaibaar door de goede animaties en de zeer goede attentie voor detail.

Het vreemde aan het teruggrijpen naar de jaren '50 is natuurlijk dat we het hier eigenlijk hebben over een familiefilm die gericht is op kinderen. Kinderen hebben natuurlijk erg weinig herinneringen aan die tijd en ook TV-series en films uit die tijd zie je nog maar zelden op TV. Ook de dialogen gaan soms over het hoofd van de kleintjes heen, maar ach het zal voor hun allemaal wel prachtig zijn.

In deze film is ook duidelijk te zien dat Pixar weer wat mooiere plaatjes uit de computers weet te persen. Het is knap om te zien hoe men subtiele verschillen in emoties overtuigend weet neer te zetten. Zo zou je bijna een traantje wegpinken als een auto met een gezicht bestaande uit een 3D-model iets ergs meemaakt. De omgevingen waarin de scènes zich afspelen zitten boordevol detail en zien erg goed uit. Soms had ik al bijna het idee dat ik naar een film keek, maar de auto's gaven dan toch weg dat we hier te maken hebben met een animatie. Petje af voor deze prestatie van Pixar.

De bijbehorende stemmen van onder andere Owen Wilson passen prima bij de verschillende wagens. Het enige vreemde is de stem Bonnie Hunt die misschien iets te oud klinkt voor een jonge Porsche. Iets dat de liefde tussen McQueen en Sally misschien een beetje vreemd maakt.

Cars is een erg vermakelijke film geworden die voor het hele gezin iets te bieden heeft. Een lach en een traan, maar uiteraard voert de lach de boventoon. Pixar wil je uiteraard weer een boodschap meegeven, zodat je weer een beter mens zult zijn als je de zaal uitloopt. Het is dan soms misschien verpakt in een typisch Amerikaans jasje, maar Pixar komt daar heel netjes mee weg. Toen ik de zaal uitliep vroeg ik me vooral af hoe auto's kindjes maken en wat er uit een kruising van een Porsche en Lightning McQueen komt.

Label: Disney/Buena Vista Releasedatum: 21 juni 2006
Kijkwijzer: Waardering: