The Crew

De ontwikkelaar legt nog even uit waar The Crew over gaat voordat we los mogen op de consoles om het zelf te gaan ervaren. Het spel laat zich het best omschrijven als een MMO-racegame met RPG-elementen. Wait whut? Ja, je auto is je avatar, jouw ingame persoon waarmee je jezelf onderscheidt van de rest. Het circuit is Noord-Amerika, waar je kunt rijden waar je wil, zonder laadtijden. Een enorme digitale wereld dus, met bekende landmarks en straten, maar vooral ook de natuur, al is die soms wat mooier gemaakt dan de werkelijkheid, om de gameplay leuk te houden. De files in New York zijn gelukkig ook verleden tijd. Gelukkig was het een korte presentatie en mocht ik vrij snel achter een Xbox One om te gaan racen.

Natuurlijk ben ik virtueel even naar Los Angeles gegaan, om te kijken wat ze met het Staple Centre, de plek waar de jaarlijkse E3 wordt gehouden, hebben gedaan. Het is veranderd in het Game Centre en The Crew heeft het grootste billboard. Voor de rest klopt het stratenplan aardig, tenminste, wat ik me er van kan herinneren, het is niet dat ik er dagelijks kom. De grote parkeerplaatsen, de tunnel onder het Centre door en Downtown, het zit er allemaal in. Volgens de executive producer wilden ze zorgen dat de details wel kloppen, want vooral de Amerikanen verwachten een hoop herkenbare plekken. Het is niet dat alles tot op de naam klopt (dat zou al te veel geld kosten aan royalties), maar te zien is dat ze hun best hebben gedaan.

The Crew

Het MMO-gedeelte is vrij simpel uit te leggen. In deze enorme wereld kom je andere racers tegen. Met deze racers kun je een crew vormen. Dat kunnen je vrienden zijn, maar ook onbekenden die er in de buurt zijn, als je wil. Je hoeft namelijk niet sociaal te doen, het wordt nergens opgedrongen of verplicht gesteld. Wil je forever alone het verhaal spelen en missies doen, dan moet je vooral de uitnodiging afslaan en lekker verder racen. Weet wel dat dan een hoop multiplayerlol aan je verloren gaat.

Goed, na de Olympic Avenue in Los Angeles doorgeracet te hebben, wil ik eens checken wat er zo RPG aan The Crew is. Op elk moment mag je naar je garage via een snelmenu en kun je auto's kopen of aanpassen. Er zijn verschillende typen auto's, zeg maar klassen. Er zijn auto’s in de varianten street, dirt, circuit, performance en offroad. Elke klasse heeft zijn voor- en nadelen. Een performance-auto, zoals de Aston Martins, Lamborghini's en Koenigseggs, zijn natuurlijk supersnel, maar kunnen heel weinig hebben als ze van het asfalt af zijn. Offroad zijn er dan weer de trage logge auto's als een Hummer, die op het asfalt niet veel records gaan verbrijzelen, maar op woestere ondergrond niet te kloppen zijn.

The Crew

Als speler verzamel je dus verschillende types, want er zijn verschillende soorten missies op allerlei soorten terrein. Zo ging onze crew op pad om de snelste tijd neer te zetten in de Everglades met allen een dirt car. In een andere missie moesten we offroad om  in de besneeuwde alpen in het noorden van Amerika een andere computergestuurde auto te onderscheppen. De beste auto wordt voor je gekozen aan het begin van de missie, maar je mag er van afwijken als je een mindere auto in dat type juist wil verbeteren. Aan het eind van de race krijg je ervaringspunten, geld en soms auto-onderdelen, die je on-the-fly laat monteren om er meteen profijt van te hebben zonder naar de garage te moeten.

Maar er is meer RPG in The Crew. Er zijn niet alleen klassen, maar ook perks. Je krijgt een punt per level om te verdelen in een perktree. Handig om te weten, er is ook een stuk perktree is dat zorgt dat je procentueel de kans krijgt per level dubbele punten te krijgen. Het begint met 2%, en gaat naar iets van 5% , dus het blijft een kleine kans. Andere perks zijn een paar procenten snellere acceleratie, grip of snelheid boven de standaard waardes van de wagens zelf bijvoorbeeld. Jezelf helemaal maximaal perken gaat niet lukken, dus je moet keuzes maken.

Oké, een soort van RPG dus, maar wat is er typisch MMO, naast een enorme wereld? Er zijn facties. Iedere speler moet op een gegeven moment aangeven bij welk team ze aansluiten. Maandelijks begint er een strijd om de meest gewonnen missies in verschillende gebieden. Deelnemen aan die missies zorgt al voor meer content, maar het winnende team in een gebied krijgt geld, onderdelen en unieke missies die alleen voor hen die maand zijn weggelegd. De ontwikkelaars gaan zorgen dat die missies de moeite waard zijn en blijven, dus ze gaan content toevoegen in de loop van de tijd om het wel gevarieerd te houden.

The Crew

Wat wel jammer is, is dat je bij bepaalde missies niet kunt zien of je er wel aan toe bent. Zo startte ik een solomissie om de snelste tijd te zetten, maar mijn beste wagen was lang niet goed genoeg om de tegenstanders te snel af te zijn. Gelukkig zijn veel missies erg kort, ook al zijn er wel uitzonderingen: er is zelfs een missie die vier uur duurt waarin je een heel gebied moet verkennen. Daar moet je dus wel even voor gaan zitten. Er is flink wat variatie in soorten missies, dus niet alleen racen, maar ook verkennen, je skills tonen met snelheid, lijn aanhouden of slalommen of een pakketje zonder teveel schade in een snelle tijd naar een bestemming brengen.

Om van de ene missie naar de ander te gaan kun je de lange weg zonder laadtijden nemen, of er snel komen door het punt te kiezen op de kaart. Er zijn bizar veel missies op diezelfde kaart, maar gelukkig kun je in- en uitzoomen en belangrijker nog, filters zetten op welk soort missie je zoekt. Wil je het verhaal volgen, dan kun je dus simpel vinden waar je naar toe moet door op de kaart te kijken. Je zou naar zo’n missie toe kunnen rijden door een marker te zetten op de kaart, zodat je daarna in de spelwereld een richting ziet waar je naar toe moet tijdens het rijden. Maar er is ook ‘fast travel’ te kiezen op de kaart, als je geen zin hebt om een uur te gaan rijden. Onderstaande map laat lang niet alle missies zien, bij het inzoomen worden er nog meer zichtbaar.

Map van The Crew

Dan is er wel een korte laadtijd, maar die valt gelukkig erg mee. Als je een missie start in co-op, krijgt je crew een uitnodiging en worden zij na het accepteren geladen op de plaats waar ze moeten zijn. Maar met de crew racen hoeft niet tegelijkertijd. Er is ook een asynchroon modus. Jij racet een missie en je crewleden kunnen dagen later nog zien hoe je die gouden medaille hebt gehaald en kunnen tegen je ghostdata racen. Winnen ze van je, dan krijg jij weer de melding dat je record verbeterd is. Een soort autolog uit Need for Speed dus.

Het racen zelf dan. Het is pure arcade, meer Forza Horizon en Need for Speed dan een Forza of Gran Turismo. Dat betekent niet dat jouw auto niet kapot kan. Je kunt je auto’s laten repareren in een garage, maar in de middag dat ik speelde, heb ik het niet zo bont gemaakt. Problemen zoals een mislukte poging op de weg te blijven of een frontale botsing los je op door een knop ingedrukt te houden en zo weer op de begaanbare weg geplaatst te worden. Het leukste is eigenlijk gewoon lekker rondracen en af en toe een missie doen. De stedelijke omgevingen zijn niet zo druk als in Grand Theft Auto V, maar je gaat genoeg tegenliggers tegenkomen als je door de straten racet. Dan kom je een missie tegen om bijvoorbeeld een tijd slaloms te maken. En dan vervloek je elke tegenligger. Haal je een goede score, dan verdien je weer punten voor jezelf en je crew en je factie en ga je weer verder met cruisen door de enorme wereld.

The Crew

Net als bij de grote concurrent Driveclub zijn er geen weereffecten bij release. Driveclub krijgt deze nog, daarentegen nemen de ontwikkelaars van The Crew alle feedback van users mee om, indien mogelijk, alsnog te implementeren. De ontwikkelaar die ik sprak wilde nog niets beloven, maar weet ook dat de gamers dit erin willen hebben. Er komen dus nog gratis updates waarin feedback is meegenomen, maar welke dat zijn,is nog even afwachten. De feedback op de pc-bèta heeft in ieder geval genoeg te ontwikkelen gegeven om klaar voor launch te zijn. De nieuwe features die geopperd, zijn worden later bekeken.

Voordat ik aan The Crew begon was ik sceptisch. De trailers laten eigenlijk niet goed zien waar het om gaat of het komt niet over, ik kan mijn vinger er niet opleggen. Maar na het een aantal uur gespeeld te hebben zie ik potentie, zeker als je met een groep aan het racen gaat. Een enorme digitale wereld met heel veel missies, en dus voldoende te doen, maar eigenlijk is het gewoon het leukst om rond te racen. Zeker zonder de laadtijden richting de horizon, de ondergaande zon tegemoet. Voordat je bij die andere zee bent ben je een flink aantal uur verder. The Crew komt uit voor PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en pc. Waarom geen PlayStation 3? Omdat het ontwikkeld is voor toentertijd next-gen en de pc-versie leading was. De architectuur van PlayStation 3 is geheel anders en het zou teveel afleiden van de ontwikkeling van de engine. Vanaf 11 november kunnen we racen in de MMO. Iets eerder verschijnt er nog een bèta voor consoles.