Samurai Warriors 4

Hacken & slashen in een Japan uit vervlogen tijden.

Header

Samurai Warriors is al tien jaar oud en om dat te vieren komt Omega Force met een vierde deel van de franchise. Het spel speelt zich af in Japan rond 1600, tijdens de vele conflicten tussen de landheren. Veel van de conflicten, groot of klein, zijn als inspiratie gebruikt. Personages uit die tijd zitten in de game en ook de conflicten zelf hebben op zich wel plaatsgevonden, maar dan niet zoals in deze hack & slash. De setting is in Japan natuurlijk populair, met fans die aan Omega Force doorgeven welke historische figuren zij wel in de game zouden willen zien en welke conflicten zij op de achtergrond willen hebben in de missies. Deze input hebben de ontwikkelaars gebruikt om Samurai Warriors 4 zo veel mogelijk naar de zin te maken voor de gamers aldaar.

Samurai Warriors 4

Wij westerlingen liften graag mee met deze oosterse game, want uiteindelijk is de basis een hack & slash en wie wil er nu niet duizenden vijanden in de pan hacken? Samurai Warriors 4 speel je met twee personages op de map. In singleplayer kun je wisselen tussen deze twee personages wanneer je wil. Als je in co-op speelt wordt dat wat lastiger dus dan zit je vast aan je keuze. De game ondersteunt niet alleen online co-op, maar ook split-screen offline co-op. De KO-counter blijft gescheiden en de itemdrop is voor diegene die er het eerst bij is. Als dat geen ruzie op de bank wordt…

Zoals in alle Warriors-games zijn er allerlei Musous in Samurai Warriors, superaanvallen waarin je een stevige aanval doet en in de tijd dat je deze uitvoert onoverwinnelijk bent. Door vijanden aan te vallen vul je jouw Musou-meter op. Eenmaal vol kun je op elk moment zo’n aanval doen, maar dan ligt het verder nog aan je gezondheidstoestand en andere zaken welke Musou je doet. Voorbeeldje? Ben je bijvoorbeeld erg zwak en je levensmeter is vrij laag, dan doe je een True Musou. Een andere geval is als je personage in een Rage-status is. In deze status is hij tijdelijk krachtiger en onoverwinnelijk, en is de Musou automatisch de sterkste van allemaal, je Ultimate Musou.

Samurai Warriors 4

De verhaalmodus is dit keer opgedeeld in clans, in plaats van individuele personages zoals in Samurai Warriors 3. Zo wil Omega Force een andere soort verhaal vertellen. Ben je daarmee klaar dan is er Chronicle Mode, waarin je een strijder geheel naar eigen smaak maakt en daarmee als huurling allerlei missies gaat doen. In deze missies kun je de hoofdrolspelers bevrienden en ervoor kiezen dat er een met je op reis gaat. Natuurlijk maak je ook vijanden, maar daar hebben ze gevechten voor om die te beslechten. In deze modus unlock je weer nieuwe personages en wapens, om die te gebruiken in andere missies of in de altijd aanwezige Free Mode.

Veel gemusou en dezelfde soort modi dus, maar dat is redelijk standaard in de franchise van Omega Force. Het lijkt dan ook allemaal veel op elkaar. Samurai Warriors 4 ziet er wat gedetailleerder uit, te zien aan de textures, maar toch, de WOW-factor is er niet. Het grote nadeel van zoveel mogelijk ventjes tegelijkertijd in elkaar beuken lijkt het. Er is blijkbaar geen ruimte om mooie natuur te tonen die reageert als je letterlijk als een wervelwind er doorheen slaat. Laat staan meer details in en aan gebouwen en personages. Misschien als ze de old-gen echt eens laten staan, nu ziet het er uit als de net wat betere next-gen port.

Samurai Warriors 4

Samurai Warriors 4 heeft verbeteringen die we ook in andere games zoals Dynasty Warriors zien. Het probeert wat geschiedenis bij te brengen, maar we zien ook enorm vreemde personages, zoals een gitarist die vijanden neer krijgt door de geluidsgolven uit zijn gitaar of een gast die zijn inspiratie haalt uit Spider-Man. Het is op en top over-the-top een Japanse hack & slash, waar de fans van het genre zich de eelt weer van de duimen kunnen spelen. Samurai Warriors 4 komt 24 oktober uit voor PlayStation 3, PlayStation 4 en PlayStation Vita.