Kyn

Kyn is een singleplayer action rpg en wordt gemaakt door de indie-ontwikkelaar Tangrin. De studio bestaat uit twee Nederlanders en uiteraard waren wij benieuwd of de game de Nederlandse naam hooghoudt.

De rpg volgt het verhaal van Alrik en Bram, twee viking-achtige kerels. Heel veel van het verhaal krijgen we nog niet te weten, maar het lijkt erop dat er monsters in de wereld zijn en die kunnen blijkbaar niet zo goed met mensen overweg. Wat we wel weten is dat de verhaallijnen vertakken, zo kunnen acties in het begin leiden tot een hele andere endgame. Ook zou er geen 'goede' keuze zijn; veel van je acties hebben gevolgen, maar deze zullen niet zwart-wit zijn.

Het spel speelt vanuit de klassieke drie-eenheid van de warrior, ranger en mage. De mage kan healen, de warrior tankt en de ranger blijft iets meer op afstand om zo de meeste schade te doen. Tot nu toe niets bijzonders. Wat wel erg tof is, is hoe de skills werken. Elk personage (je begint met twee characters tot je uiteindelijk een zes-mans party bestuurt) heeft twee basisskills, die je overigens kunt kiezen uit een flinke lijst, en een speciale skill. De speciale skill wordt gevuld door een bepaalde stone te vullen. Dit kan een lifestone zijn, die je vult door te healen, of bijvoorbeeld een deathstone, die gevuld wordt door dood en verderf. Deze skills kun je uiteraard weer unlocken door in bepaalde paths te investeren. Zo kun je je warrior bijvoorbeeld zo ontwikkelen dat hij aanvallend zwakker is, maar wel veel meer klappen kan opvangen.

Kyn

Zoals eerder gezegd zal de combat in het begin veel meer lijken op een game als Diablo, waar je realtime speelt en er vooral flink op inhakt. Later, als je party gegroeid is, zal dit in Kyn toch anders zijn. Dan zul je de gevechten iets meer moeten plannen. Leuke feature is de 'pauze', al is dat geen goed woord hiervoor, want het spel speelt langzaam door. Je hebt dus niet oneindig de tijd om je moves te plannen, wat de snelheid van het spel zeker ten goede doet.

Een van de dingen die dit soort games zo verslavend maakt is de eeuwige jacht op loot. Uiteraard doet Kyn hier ook aan mee. Heel tof is het feit dat je personages er echt anders uitzien afhankelijk van wat voor wapens en bepantsering ze dragen. Ook is elk item in het spel te craften. Als je bijvoorbeeld een hele toffe chestpiece vindt, maar je wil die ook voor een andere character, dan is dat dus mogelijk, afhankelijk van of je de materialen in je bezit hebt of niet.

Kyn
 

Grafisch ziet Kyn er echt uitstekend uit, zeker voor een indiegame. Het is echt opmerkelijk hoe goed het spel eruit ziet en speelt als je bedenkt dat de game nog bijna een jaar ontwikkelingstijd nodig heeft. Met name de belichting is van een hoog niveau en dit verhoogt de sfeer in het spel aanzienlijk.

Hoewel Tangrin niet erg bekend is en de game ook maar gemaakt wordt door twee man heeft het me absoluut verrast. Als je houdt van spellen zoals Torchlight en Diablo, dan is dit absoluut een titel om in de gaten te houden. Kyn lijkt in zijn genre een echte hit te kunnen worden.

Kyn komt vooralsnog alleen uit op Windows, Linux en Mac, maar consoleversies worden niet uitgesloten. Het spel wordt verwacht medio 2015.