Project Totem

Sommige afspraken tijdens de Gamescom gebeuren niet op de vloer van de beurs, maar zoals bij Project Totem bijvoorbeeld in de suite van hotel. Neerploffend op de bank met twee conculega's en drie ontwikkelaars gaan we een kijkje nemen in de wereld van Project Totem.

totem

Project Totem komt uit dezelfde handen als de makers van Max: The Curse of Brotherhood. Dit is ook direct in het spel te zien. De game ziet er strak uit en de soundtrack ligt lekker in het gehoor. Maar let op: deze game is niet zoals de andere games van de ontwikkelaars.

Project Totem heeft een simpel verhaal. De totempaal van een sjamaan wordt vernietigd in kleine stukken. Nu gaan twee kleine stukken, het groene en het paarsgekleurde stuk, op pad om de totempaal weer heel te krijgen en hun sjamaan te helpen.

De singleplayer van het spel is opgedeeld in twee helften. Dan bedoel ik niet dat je eerst de ene set levels speelt en dan de andere set. Nee, het level zelf is opgesplitst in twee helften. Op de bovenste helft van het scherm staat je paarse totemstuk en op de onderste helft staat het groene totemstuk. De besturing is simpel: je gebruikt de joystick om naar links en rechts te gaan en daarnaast twee knoppen om te springen en van totemkleur te veranderen. Dat is alles en daar zul je later ook dankbaar voor zijn.

Je bestuurt dus twee totemstukken tegelijkertijd, maar het level is niet gelijk opgedeeld. Zo moet je bijvoorbeeld op het bovenste stuk over een gat heen springen, terwijl er op het onderste stuk niks bijzonders te doen is. Omdat je beide totems tegelijkertijd bestuurt, wordt het pas echt interessant als je boven in je scherm over een object heen moet springen en daarna bij landing op het onderste scherm het volgende gevaar direct moet ontwijken. Dacht je alles gehad te hebben, je kunt de totems ook van kleur wisselen, dus groen wordt paars en vice versa of de totems komen samen en dat levert natuurlijk een hele andere situatie op.

Het kleuren wisselen kun je doen wanneer je wilt. Maar voor sommige stukken moet je per se een bepaalde kleur hebben. Dacht je dus vaardig te zijn door naar twee helften te kunnen kijken en de gevaren te ontwijken, voeg daartussen nog eens aan toe dat je van kleur moet wisselen en je hebt een pittige platformer.

Gelukkig zijn er zat checkpoints in het spel en raak je geen voortgang kwijt als je doodgaat. De ontwikkelaars bespraken tussen het spelen door ook nog waar ze extra checkpoints moesten plaatsen om zo de frustratie te minimaliseren maar de spanning er wel in te houden.

Naast de singleplayer is er ook een lokale co-op en die is weer heel anders. Je hebt namelijk boven en onder een groene en een paarse totem, vier in totaal dus (twee voor elke speler). De totems komen op een gegeven moment samen en dan is elke speler een kleur en moet je heel goed samenwerken om levels door te komen. Omdat je natuurlijk twee totems tegelijkertijd bestuurt en af en toe heel goed moet samenwerken met je partner zit je samen op de bank af te tellen wie wanneer springt. En al spreek je alles goed af, je zult vaak sterven! Naarmate de game vordert, zullen de puzzels ook ingewikkelder worden en zullen er extra gameplayelementen geïntroduceerd worden die je blijven uitdagen in de singleplayer en de co-op.

Project Totem is een strakke game die spelers van platformers op singleplayer en co-op weet uit te dagen. Daarnaast is de combinatie van de levels, de visuele stijl en de soundtrack een lust voor oog en oor. De game is nog vol in ontwikkeling en komt waarschijnlijk eind dit jaar uit voor Xbox One.