Hotline Miami 2: Wrong Number

Het was een onverwachte hit en een van de games die verantwoordelijk waren voor de terugkeer naar het 8-bit gamen van de jaren 90. Hotline Miami was een game die simpele controls had, snel te spelen was, maar wel heel lastig om te spelen. Op gamescom mocht ik de opvolger Hotline Miami 2: Wrong Number uitproberen.

Het verhaal van Hotline Miami 2 speelt zich af vóór en na de gebeurtenissen van het eerste deel. Het wordt ook het laatste deel in de serie, dus de verhaallijn gaat ook vooral voor afsluiting zorgen. Het belangrijkst worden de gebeurtenissen nadat hoofdpersoon Jacket de Russische maffia heeft uitgemoord.

Dat het vooral om het verhaal gaat blijkt ook wel uit de gameplay. Wie veel vernieuwende features verwacht, kan zich alvast voorbereiden op een flinke teleurstelling. Het is namelijk voor het grootste deel exact hetzelfde als in deel één. Voor de hardcoregamers heeft ontwikkelaar Dennaton Games wel iets speciaals in de aanbieding: wanneer je namelijk een level uitspeelt met een rank C+ of beter, dan speel je een speciale hard-modus vrij. Hierbij zijn de vijanden nog lastiger dan ze normaal zijn.

 

Voor de rest moet ik zeggen dat ik tijdens de demo die ik mocht spelen ook geen specifieke veranderingen heb kunnen ontdekken. Wel wist de meneer van Dennaton te vertellen dat de personages dit keer allemaal een speciale move hebben gekregen. Corey kan een rolaanval doen, Mark kan met twee wapens vechten en zijn armen uit elkaar doen om zowel links als rechts te schieten en Alex en Ash krijgen respectievelijk een kettingzaag en een pistool in hun standaarduitrusting.

Een van de dingen die hebben meegeholpen aan het succes van de eerste game is gelukkig ook niet veranderd. Het eerste deel had een geweldige soundtrack die een sfeer neerzette die absoluut een aanvulling op het spel was. Ook Hotline Miami 2 heeft weer een soundtrack om verliefd op te worden. Dit keer zijn er zelfs nummers speciaal voor de game geschreven. Aan sfeer is er dan ook geen enkel gebrek.

Wat mij persoonlijk wel opviel (ik mocht de eerste paar levels spelen) was dat de levels vanaf het begin al behoorlijk groot waren. Waar je in deel één nog klein begon om er lekker in te komen, lijkt dat deze keer niet het geval. Een duwtje in je rug en direct het diepe in.

 

Op wat hele kleine extraatjes na kun je dus eigenlijk zeggen dat Hotline Miami 2: Wrong Number een kopie van het eerste deel is. Is dat slecht? Als je het aan mij vraagt niet. Ik heb me meer dan prima vermaakt met deel 1 en ben dan ook met name benieuwd hoe debiel het verhaal zich gaat ontwikkelen. Het enige waar ik bang voor ben is dat mensen die het eerste deel niet hebben gespeeld, gaan afknappen op deze game. Je wordt niet meer klaargestoomd voor de moeilijkheidsgraad dus ik vraag me af hoe vaak nieuwelingen bereid zijn de levels opnieuw te spelen. Heb je Hotline Miami gespeeld en vond je het tof? Ga gerust online en koop Hotline Miami 2: Wrong Number. Je zult er geen spijt van krijgen.

Hotline Miami 2: Wrong Number komt dit najaar uit op pc, Mac, Linux, PlayStation 3, PlayStation 4 en PlayStation Vita.