Hellraid

Mijn eerste afspraak op de Gamescom dit jaar was een presentatie van Hellraid. De game - gemaakt door Techland - zou eerst een mod worden van Dead Island maar is ondertussen geëvolueerd naar een volwaardige 'hack and slash'-game.

header

Het verhaal draait om het feit dat de slechteriken kwade streken willen uithalen en jij als hoofdpersoon bent natuurlijk één van de weinigen die dit kwaad kan stoppen. In de presentatie zaten we in het begin van het spel: je komt terug van een reis en je ziet van een afstand dat je dorp in lichterlaaie staat. Tijd om uit te zoeken wat er aan de hand is. Als we onderweg naar het dorp levende doden tegenkomen is de toon gezet en is het tijd dat we onze uitrusting er bij gaan pakken.

Hell

De game bevat verschillende soorten wapens en uitrusting die je kunt gebruiken. Tot op dit moment had ik nog een beetje het 'standaard' RPG gevoel, maar de ontwikkelaar legde uit dat je uitrusting invloed heeft op jou als personage en ook op de vijanden. Zo doet een zwaard of bijl bijvoorbeeld veel minder schade tegen een skelet dan een grote hamer. Pak een tweehandig zwaard op en je aanvallen zijn dan sterker, maar ook een stuk langzamer. Dit geldt ook voor een schild; leuk de extra bescherming maar het maakt je wel een stukje langzamer. Gelukkig kun je combineren. Gebruik bijvoorbeeld een toverstaf die je vijanden bevriest, om ze daarna van dichtbij tot mootjes te hakken met die dikke bijl die je nog hebt.

Tegenwoordig zie je in veel games dat het niet echt meer uitmaakt wat je draagt en als er wel consequenties aan zitten dan zijn dezen redelijk minimaal en vaak te negeren. Nu lijkt het er op dat dit in Hellraid niet het geval is. Zo kun je vijanden ook misbruiken en daar jouw voordeel uit halen. Sta je tegenover twee zombies, trap er eentje tegen de grond en hak in op degene die blijft staan. Zombies zijn langzaam en tegen de tijd dat die ene op de grond weer staat, heb je het gevecht al wat eerlijker gemaakt. Trap een skelet die een bom draagt een groep andere skeletten in en ziedaar: een explosief voordeel.

Hell

De gevechten steken redelijk simpel in elkaar, je hebt een lichte en een zware aanval, kunt een vijand schoppen en wat ruimte creëren of je springt opzij en ontwijkt daarmee de aanvallen. Door het verdienen van Experience Points speel je skills vrij in het spel. Je hebt de vrije hand in welke kant je op wilt gaan. Je kunt je specialiseren in één enkele richting, je zo breed mogelijk ontwikkelen of kiezen voor de gulden middenweg daartussenin. Jij beslist. De ontwikkelaar heeft tijdens de presentatie aangegeven dat de game iets meer dan honderd verschillende skills zal bevatten.

Alhoewel het verhaal erg standaard leek, zat de sfeer goed in elkaar. We kwamen aan het einde van de demo in het dorpje met brandende huizen, met dorpsbewoners die op lange staken waren gespietst en met een demon die verantwoordelijk was voor deze shit. Tegen het einde van het gevecht met de demon (een kleine eindbaas) kwam duidelijk een button in beeld: de 'One Hit Finisher' zoals we die wel eens zien in andere games. Uiteindelijk ligt de baas onthoofd op de grond en bij navraag blijkt dat deze finisher bij meer bazen in de game zit. Elke vijand die dit heeft, heeft zijn eigen einde en daarnaast maakt het ook nog eens uit wat voor wapen je vasthoudt..

Hellraid moet in 2015 uitkomen voor Windows, Xbox One en PlayStation 4. Dit najaar komt er nog een 'early access' voor Steam-gebruikers. De game gaat op 60 FPS en in Full HD draaien op alle drie de platformen en zal ook co-op bevatten voor vier spelers. Helaas werd die laatste niet getoond in de presentatie.