Assassin's Creed Unity

Eindelijk speelbaar, dus tijd om zelf te zien of de franchise nog kan vernieuwen met co-op.

Header

Na onze kennismaking met Assassin's Creed Unity op E3, was het spel eindelijk speelbaar op Gamescom. Na een korte presentatie mocht ik aan de gang. Als eerste valt op dat de ontwikkelaar op de E3 aan het lullen was. Er zouden geen hooibalen meer zijn om in te springen, maar in de demo van Gamescom is het zo ongeveer het eerste dat je ziet. Niet dat het heel erg is, want het blijft de snelste manier om beneden te komen. Maar liever wil je ze dit keer veel meer gebruiken om vijanden te verrassen want deze zijn een stuk lastiger geworden. Maar we lopen vooruit op de zaken, laten we bij het begin beginnen.

Bij de demopod van Assassin’s Creed Unity vraagt de medewerker wie er met hem een co-opmissie wil spelen. De rest is óf erg bescheiden óf bang om af te gaan, maar ik laat een kans om Assassin’s Creed Unity te spelen niet liggen, dus geef die controller maar aan mij. De missie zet ons op een kerk in Parijs en we moeten met z’n tweeën een item vinden in de catacomben op de naastgelegen begraafplaats. Dat klinkt simpel. Ik mag kort mijn held in elkaar zetten. Er zijn verschillende kostuums en belangrijker: je kunt kiezen in welke vaardigheden je wil uitblinken, zoals snelheid van klimmen, of bijvoorbeeld de snelheid waarin je weer in de massa kunt opgaan. Je kunt niet in alles goed worden, dus je kunt je speelstijl alleen maar versterken door punten te verdelen over jouw favoriete vaardigheden.

Assassin's Creed Unity

Niet heel veel later staan we met z'n tweeen op de kerk. Mijn co-op-buddy wil me nog als advies geven vooral niet naar beneden te gaan, maar daar is hij iets te laat mee. Met dank aan de totaal gewijzigde besturing ben ik per ongeluk al beneden en staan er zo’n vijf soldaten om me heen die duidelijk willen gaan vechten. Mooi, dan kunnen we meteen zien of dat nog steeds zo gemakkelijk is als in vorige delen. Het antwoord: nee. In co-op is het vechten lastiger gemaakt, zodat je niet als een wals er doorheen kunt gaan.

Vijanden in Assassin’s Creed Unity gaan niet na één combo al ten onder, maar ze blokken en erger nog: ze staan niet meer in een rondje om je heen af te wachten. Toch nog wat met rookbommen en pareren proberen, maar het mag niet baten: ik word heftig ingemaakt. Vluchten dus en in de massa opgaan. Zelfs dat is veranderd, want dat doe je nu met een knop in plaats van gewoon erbij te gaan staan.

Assassin's Creed Unity

Poging twee om op de begraafplaats te komen is een stuk succesvoller. Door de sneak-knop kun je langs vijanden komen zonder gezien te worden. Dat scheelt vechten en dus onwelkome aandacht van de overige bewakers. Aangekomen in de catacomben is het eigenlijk meer van hetzelfde: er lopen patrouilles en die moet je vermijden. Vechten betekent een hoop aandacht en dan faalt de missie waarschijnlijk vrij snel.

De rest van de missie is niet zo lastig meer. Een beetje van balk naar balk springen, twee wachters bij het te stelen item van boven aanvallen en daarna uit de catacomben vluchten. Dit is waar het in eerdere Assassin’s Creed altijd al om draaide en dat is niet veranderd in Assassin’s Creed Unity.

Assassin's Creed Unity

Na het spelen van de demo zie ik drie grote veranderingen. De grootste is de besturing, die een kwestie van wennen is. Klimmen, springen, free-runnen, alles lijkt wel een andere knoppenlay-out te hebben. Is het gemakkelijker? Nee. Ik kan niet zeggen dat ik de besturing van voorgaande delen zo slecht vond, maar blijkbaar wil de ontwikkelaar iets nieuws proberen.

De tweede verandering is natuurlijk co-op. Daarin speelt Assassin’s Creed Unity zeker wel leuker; elkaar helpen in de lastigere gevechten is een welkome toevoeging. Dat de moeilijkheidsgraag omhoog geschroefd wordt als je in co-op speelt is logisch en maakt het des te uitdagender. Als het net als in deze demo constant zo lastig is, dan ga ik waarschijnlijk al dit soort missies samen spelen.

Assassin's Creed Unity

Deze multiplayer van Assassin’s Creed Unity wordt ook een stuk interessanter. Van mij hoeft er geen multiplayer zoals in vorige delen te komen, waarin je tegen elkaar vecht, want zo boeiend is die modus namelijk nooit geweest. De mensen die dat spelen doen het om de trophies, terwijl missies in co-op spelen daadwerkelijk leuk is.

De derde verandering zijn de tegenstanders, die een stuk lastiger uit de hoek komen. Het is nog even afwachten of ze in singleplayer ook zo zijn, maar in co-op was ik blij verrast. Meer uitdaging maakt de missies namelijk een stuk toffer dan in voorgaande delen, waarin alleen de ‘volg de pratende personen zonder gezien te worden’-missies als lastig worden ervaren. Er is geen enkele vechtmissie die niet te doen is in de voorgaande delen, dus als vijanden dit keer niet zo simpel neergaan kan ik dat alleen maar toejuichen.

Met Assassin’s Creed Unity gaat Ubisoft de eerste nieuwe next-gen titel uit de franchise leveren. Dat ze grafisch veel meer kunnen dan met de port van Assassin’s Creed IV: Black Flag weten we al, maar gelukkig doen ze dit keer ook meer aan de intelligentie van de tegenstanders. Het zal in het begin alleen lastig zijn om aan de vernieuwde besturing te wennen. Maar geef het een uurtje of wat en je schudt zó weer een record free-running uit je mouw. Het spel komt 28 oktober uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.