Project CARS

Slightly Mad Studios is al een hele tijd bezig met een racegame die nog niet zo heel veel publieke aandacht heeft gekregen. Tot nu dan.

Header

Het wordt een drukke bedoening zo naar het einde van dit jaar toe. Ook qua racers krijgen we genoeg keuze: The Crew, Driveclub, Forza Horizon 2, F1 2014 en Project CARS. De eerste drie zijn voor de arcadelevels, de laatste twee zijn voor de racesimulatieliefhebbers. Voor die laatste groep is F1 2014 natuurlijk beperkt in de keuze van type wagens. Project CARS heeft verschillende racedisciplines, waaronder F1. Het wordt, wanneer beide uit zijn, interessant om die twee naast elkaar te houden en qua simulatie te vergelijken. Maar Project CARS heeft in ieder geval meer type races en daarom ook zo’n zeventig auto’s om uit te kiezen.

Project CARS

Het grote verschil met bijvoorbeeld Gran Turismo en Forza is de opbouw. De ontwikkelaar noemt die twee Pokémon-racegames omdat je auto’s moet vrijspelen en ze je laten denken dat het leuk is alle honderd of meer te unlocken. Je begint met een slechte wagen, spaart door veel soortgelijke racewedstrijden te winnen en zo een betere auto te ‘kopen’. Maar volgens Slightly Mad Studios gaat niemand alle auto’s unlocken. Meestal koop je nog je droomauto, en natuurlijk de beste auto in de game en daar blijft het wel bij.

In Project CARS heb je alle auto’s al tot je beschikking, maar moet jij jezelf bewijzen. Door te beginnen met een simpel contract race je al een seizoen, maar natuurlijk wil je naar een beter team of een hogere klasse, waardoor je meer races vrijspeelt. En als je helemaal diehard wil gaan: je kunt zelfs een realtime 24 uur van Le Mans racen. Dat betekent dus weinig slaap, veel eten en drinken binnen handbereik en je vriend(in) met een kutsmoes een weekendje wegsturen.

Net als in die 24 uur ga je in heel Project CARS zeker een dag- en nachtcyclus zien. Deze wordt niet gesimuleerd door alles gewoon een donkere kleur te geven: er wordt met natuurlijk licht en schaduwen gerekend. Het ziet er fantastisch uit, evenals het dynamische weer. Druppels vallen daadwerkelijk op de grond en als je pauzeert zie je de rimpels in een plas water. Deze vormen zich ook dynamisch, het is dus niet 'hop en er is opeens een plas'.

Project CARS

Het rijgedrag in Project CARS wordt niet alleen door pure wis- en natuurkunde berekend, de makers hebben de hulp ingeroepen van Oliver Webb, Nicolas Hamilton en Ben ‘The Stig’ Collins. Zij zorgen ervoor dat alles zo realistisch mogelijk is. Als de natuurkundige modellen in het spel niet kloppen, dan kunnen zij dat wel vertellen op basis van hun ervaring. Dan mogen de ontwikkelaars weer aan het werk om dat aan te passen. Dat niet alleen; omdat de racers de banen kennen en weten wanneer er iets is veranderd, kunnen zij dat direct doorgeven. Ondanks het feit dat de banen al zijn ingescand, wordt er dus goed nagekeken of er ergens een boom erbij is gezet of dat er een bord van kleur moet wijzigen.

De coureurs worden voor deze taak bijgestaan door een community. Voordat Kickstarter er was, hebben de ontwikkelaars een 'World of Mass Development'-portal opgericht met mensen van de community om Project CARS te sponsoren. Ze zijn er voor het geld, maar ook voor feedback. Er zijn ondertussen 85.000 mensen ingestapt die nieuwe builds van de game krijgen en daar feedback op kunnen geven. Zij kunnen ook zeggen of de omgeving nog klopt omdat het mensen vanuit de hele wereld zijn en sommigen makkelijk even langs een circuit kunnen gaan. Mocht je nog willen toetreden tot deze community: helaas, er is een ledenstop.

Project CARS

De grafische engine is schitterend, dat zie je al op de screenshots. Er gaan alleen geen versies voor PlayStation 3 en Xbox 360 komen. De WMD-community heeft eigenlijk alles te zeggen wat de ontwikkelaar moet doen. De community heeft deze consoles een no-go gegeven dus het gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Zij zien Project CARS liever op de nieuwere generatie consoles van beide consolebakkers. Gezien zij sponsoren hebben ze het voor het zeggen, dus helaas.

De engine is modulair, dus makkelijk te veranderen naar nieuwe consoles of apparaten. Zo ondersteunt Project Cars al Oculus Rift, de Morpheus en zelfs drie 4K-schermen tegelijk. Deze opties bieden een geheel nieuwe ervaring. Met een Oculus DK2 waan je jezelf echt in de auto en de omgeving blijft er schitterend uitzien. Op een 4K-televisie stond een andere demo te draaien en natuurlijk, die zag er nog scherper uit dan de toch al mooie PlayStation 4-versie. Zelfs op een simpelere laptop zag het er aardig uit, maar haalde het niet de grafische kwaliteit die je op monsterpc’s mag verwachten.

Project CARS

Ik zou graag willen vertellen hoe gedetailleerd de omgeving, de lucht, het weer, de belichting en vooral de auto’s er uit zien, maar woorden schieten te kort. Ik laat in plaats daarvan de screenshots (gemaakt vanuit een gepauzeerde game) en de onderstaande video spreken. Project CARS komt in november uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Ergens in 2015 komt er ook nog een Wii U-versie, misschien wel met een realistische Mario Kart-modus.