NBA 2K15 vs NBA Live 15

Basketbal blijft een populaire Amerikaanse sport, die ondertussen ook aan populariteit wint in Europa. Dat weten 2K en EA Sports ook en zij brengen dit jaar gelijktijdig hun NBA-games uit. Wij dribbelden ons naar beide presentaties en speelbare demo's om te kijken wie er dit jaar de beste papieren heeft.

header

Concurrentie is goed voor de consument en gelukkig komt er in de digitale basketbalwereld langzamerhand een verschuiving. Alleenheerser NBA 2K van Visual Concepts is al jaren dé basketbalgame voor gamers. Nu zijn ze zelf zo gedreven om zichzelf te verbeteren, maar als er eenmaal druk van een concurrent is, gaat het allemaal toch net even iets sneller. EA Sports heeft natuurlijk de grote machtige FIFA-franchise. Daarnaast hebben ze misschien een nog iets meer niche-game voor Nederland, maar zeker ook een sterke game: NHL.

Maar met basketbal wil het tot nu niet zo vlotten bij EA Sports: NBA 2K14 slamdunkte NBA Live 14 vorig jaar finaal op alle fronten: grafisch, geluid, gameplay, modi, eigenlijk alles. Extra pijnlijk omdat EA Sports juist een jarenlange releasepauze had ingelast om de ontwikkelaars de kans te geven weer flinke concurrentie te worden. Dit jaar gaan ze het opnieuw proberen met NBA Live 15, maar 2K zet NBA 2K15 in om het ze weer erg moeilijk te maken.

NBA 2K15NBA 2K15

NBA Live 15 op E3? Nope, complete stilte en nergens te zien. Op gamescom? Niet op de persconferentie, niet in de publieke hal zodat gamers het uit kunnen proberen. Wat zoeken naar screenshots? Lastig, er zijn er amper. Achter de schermen bij het mediagedeelte vonden we uiteindelijk een kamertje in een hoek met een sticker erop. Als er zo stil wordt gedaan over een game, dan kan het toch niet veel soeps zijn, zou je denken. 2K deed niet zo lastig: publieke hallen, achter de schermen, overal was NBA 2K15 speelbaar. We keken, we luisterden naar beide presentaties achter de schermen en veel belangrijker: we speelden beide games om te ontdekken of NBA Live 15 een waardige concurrent is voor NBA 2K15.

Grafisch gezien zag NBA 2K14 er al schitterend uit. Dit jaar hebben ze vooral meer animaties toegevoegd om bewegingen nog natuurlijker te laten lijken. Zo hebben basketballers andere animaties om te beginnen met rennen en zijn ze niet meteen op topsnelheid, zoals voorheen. Ook het publiek heeft veel meer animaties gekregen: er zijn mascottes die van alles doen en enkele fanatiek uitgedoste mensen. Hierdoor komt de sfeer in een stadion nog beter tot zijn recht. En die sfeer was al fantastisch, dit jaar wordt het alleen maar beter.

NBA 2K15NBA 2K15

NBA Live 15 maakt grafisch een enorme sprong. Deze versie naast het vorige deel houden laat pijnlijk zien hoe matig de versie van vorig jaar was. Een wereld van verschil; het lijkt wel of ze met NBA Live 14 stiekem toch een PlayStation 3- en Xbox 360-versie hadden gemaakt en die per ongeluk op PlayStation 4- en Xbox One-discs hadden gezet. De spelers waren van matige kwaliteit en speelden en gooiden niet eens in de stijl zoals ze in het echt spelen.

Dit keer scannen ze alles van een speler in: niet alleen het gezicht en de gelaatsuitdrukkingen, maar ook huid, inclusief tatoeages, de kleding die ze dragen, alles. Tot nu toe hebben ze zeventig procent van de spelers in de NBA in de game, en natuurlijk willen ze nog naar de volle honderd procent. Maar het stopt niet met spelers: ook de basket, de camera’s, en zelfs het publiek en hun kleding is gescand. Je zult dan ook onder anderen medewerkers van EA Tiburon in het publiek zien zitten. Grafisch gezien kan NBA Live 15 dan ook zeker mee met NBA 2K15, vooral omdat alles ook veel animaties heeft, van spelers tot publiek.

Qua soundtrack is er geen vergelijking te maken. Alleen NBA 2K15 heeft namelijk aangekondigd wat we mogen verwachten. Deze soundtrack wordt verzorgd door Pharell Williams, bekend van N.E.R.D., The Neptunes en natuurlijk van zijn langdurige megahit, ‘Happy’. De soundtrack die hij in elkaar gezet heeft is divers: van Red Hot Chili Peppers naar Lorde, terug naar zijn samenwerking met Snoop Dogg en door naar Depeche Mode.

Maar het belangrijkste is natuurlijk gameplay. Het meest opmerkelijke is dat NBA 2K15 een ongewijzigde besturing heeft. Elk jaar werd er wel weer met de bezem door de functies heen gegaan, maar dit jaar is er eindelijk geen leercurve voor de vaste spelers. Er zijn natuurlijk wat kleine tweaks onder water, zoals drukgevoeligheid van de toetsen, maar het is niet dat een toets opeens iets geheel anders doet. Nieuw is de kansmeter bij de voeten van de spelers. Voorheen moest je opletten wanneer je de bal losliet door goed te kijken naar de worpbeweging van elke speler zel. Dit is nu eenvoudiger gemaakt omdat er een meter zichtbaar is, die aangeeft wanneer je de beste kans maakt. Deze meter is optioneel en is er niet om te zorgen dat je door alleen naar die meter te kijken altijd scoort, maar het is nu eenvoudiger te zien wanneer je de beste kans maakt te scoren.

NBA 2K15NBA 2K15

NBA Live 15 heeft een net iets andere meter. Deze is rood, geel of groen. Elke kleur geeft aan wat de kans is dat je goed gooit, maar je moet wel op de worp zelf letten en op het hoogste punt loslaten. Opvallend is dat de besturing veel meer reageert op je input en niet zoals de vorige NBA Live een flinke lag kende waardoor het gewoon irritant werd. Een nadeel van het pass-systeem is dat je niet goed ziet naar wie je de bal speelt, iets dat ik ook als feedback aan de ontwikkelaar heb gegeven. Hopelijk doen ze er nog wat mee, want nu is het maar ‘hopen’ dat de bal bij de juiste man terechtkomt, terwijl dat bij NBA 2K15 een duidelijke ‘weten’ is.

Over de verschillende speelmodi wilden beide ontwikkelaars niet veel kwijt. NBA 2K15 zal een verbeterde careermodus krijgen waarin de nadelen, zoals de vooral in het begin gescripte wedstrijden moeten verdwijnen. Hoe ze het gaan aanpakken wil de ontwikkelaar niet zeggen. Voor de MyGM-modus is iemand aangesteld die de managermodus moet gaan verbeteren, maar ook hier zijn er weer geen details genoemd. Of The Park of The Crew weer terugkomt is nog even afwachten, de marketing wil informatie stukje bij beetje loslaten. De Euroleague wordt uitgebreid met meer teams, zodat we ook eens met Europese regels en stijl spelen. Het grote verschil in stijl? Een team in NBA heeft een ster die ze in de spotlight moeten laten spelen, een team in Euroleague staat er als team; niemand is de ster van de club. Dit zal ook te zien zijn, ook bij je tegenstanders, als je deze league speelt.

NBA Live 15NBA Live 15

In tegenstelling tot deel 14 waarbij het leek alsof iemand vergeten was dat die modus ook klaar moest zijn voor release, heeft NBA Live 15 een carrièremodus, Rising Star geheten. Een handige wachttijddoder: tijdens het downloaden en/of installeren kun je al beginnen met de tutorial, zodat je de basisbesturing en gevorderde technieken al kunt oefenen tijdens het wachten op de voortgangsmeter. Er is net als in FIFA een Ultimate Team-modus, dit jaar volledig herschreven, want ja, vorig jaar ging dat ook niet helemaal goed.

Dat NBA 2K15 weer de beste papieren in handen heeft is eigenlijk niet verrassend. Wat wel als een verrassing komt is welke verbeteringen EA Sports in een jaar tijd in hun NBA Live 15 heeft kunnen stoppen. En dat terwijl ze daarvoor drie jaar bezig waren met NBA Live 14, dat gezien wordt als wanproduct. Als basketbalfan krijg je het gevoel dat ze eens kritisch naar hun eigen game hebben gekeken, alle feedback van gamers gelezen hebben en er ook daadwerkelijk iets mee gedaan hebben. NBA Live 15 gaat zeker niet de kroon stelen van NBA 2K15, maar Visual Concepts gaat ze zeker iets nauwgezetter in de gaten houden, want er is een concurrent op weg naar de troon. Dit jaar gaat het nog niet gebeuren, maar wie weet wat er daarna nog kan gebeuren.

NBA 2K15 komt 7 oktober uit op PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en pc. Dit jaar krijgen pc-eigenaren ook de 'next-gen'-versie. NBA Live 15 komt op 7 oktober uit op PlayStation 4 en Xbox One.