World of Warcraft: Warlords of Draenor

Het verhaal neemt ons deze keer mee terug in de tijd. Naar Outland, bekend van de eerste World of Warcraft-expansie, maar in een tijd toen het nog een normale planeet was in plaats van een dorre, half ontplofte woestenij. Toen werd het nog Draenor genoemd.

Header

Dit is waar de Orcs vandaan komen en het zijn de Orcs die de grootste bedreiging vormen in deze uitbreiding. Warlords of Draenor gaat over een aantal Warlords die in dit verhaal een rol spelen, maar de meest opvallende zijn de Orc Warlords. Dit zijn de leiders van de Orc-groepen die verspreid over Draenor leven. Als je de geschiedenis van Warcraft kent, dan weet je dat deze groepen uiteindelijk zullen samenkomen en de eerste Horde zullen vormen. Deze keer doen ze dat ook, maar vanwege andere redenen. Deze Iron Horde, zoals ze zich noemen, heeft uiteindelijk wel hetzelfde doel. Azeroth binnenvallen en de boel overnemen.

Maar dit alles speelt zich dus af in het verleden. Hoe kan het verleden nou het heden binnenvallen? Blijkbaar kan dit dus prima. De Dark Portal is magisch afgestemd om een brug te vormen tussen het heden en het verleden en maakt verkeer tussen de twee tijden mogelijk. Dus ondanks dat je jaren terug de tijd in gaat, heeft dit nog steeds veel invloed op het nu. Misschien wat vreemd, maar zie het zo: de echte Warcraft-rotten krijgen een kans om oude bekenden te zien, en alle andere spelers kunnen los gaan in een prachtige, nieuwe wilde wereld.

WoW

Het eerste dat opvalt als je inlogt in Warlords of Draenor zijn je eigen personages. Ze zien er een stuk beter uit! De originele acht modellen, zoals die van de Dwarfs en Trolls, worden samen met de Draenei en de Blood Elves vernieuwd. Helaas gaan we de Blood Elves pas later in retail zien, want Blizzard heeft al aangegeven deze niet op releasedatum af te hebben. Daarnaast zijn er meer details in onder andere het gezicht mogelijk, waardoor emoties veel meer tot hun recht komen. Deze verandering is iets waar veel mensen al lang op hebben gewacht, maar het vormde ook een probleem. Niemand wil natuurlijk dat zijn/haar personage, waar al uren lang plezier in zit, er ineens compleet anders uit zou komen te zien. Hier is dan ook goed rekening mee gehouden en de personages lijken veel op hun origineel, maar dan met meer detail.

WoW

Het fijne van deze verandering is dat Warlords of Draenor ook meteen nieuw aanvoelt. Je personage staat altijd midden in het scherm en is een van de belangrijkste onderdelen van de game. De frisse look zorgt ervoor dat je meteen het gevoel hebt dat je met iets nieuws bezig bent. Als je de wereld binnenkomt begint de actie meteen. Net zoals bij de eerste expansie, wordt de Dark Portal, waar je net doorheen bent gekomen, aangevallen. Het oerwoud waar je nu staat, bulkt van de vijandelijke troepen en je rent heen en weer om maar niet gepakt te worden. Het is een introductie waar je de meeste van de Orc Warlords even kort te zien krijgt. Wederom maakt het verhaal een groot onderdeel uit van de wereld waarin je bezig bent.

WoW

Na de introductie ga je naar het volgende gebied. Dit verschilt per factie: Frostfire Ridge voor de Horde en Shadowmoon Valley voor de Alliance. Hier zul je een van de nieuwe features van Warlords of Draenor neerzetten. Het is namelijk mogelijk een 'garrison', een fort, te bouwen en te verbeteren. Denk aan de boerderij van de expansie Mists of Pandaria, maar dan veel uitgebreider. Jij bent de commandant van het fort en geeft de orders. Je breidt je fort uit door plannen voor nieuwe gebouwen te vinden en middelen zoals hout te verzamelen. Je fort huist ook een aantal personen die je tijdens je reizen tegenkomt en zich bij jou willen aansluiten. Je kunt hen eropuit sturen en bepaalde opdrachten laten uitvoeren. Daarmee kunnen ze spullen of schatten voor jou verdienen, maar de personages zelf kunnen ook ervaring opdoen en een hoger level worden. Ze zijn ook je hulptroepen als je zelf met een opdracht bezig bent en ze oproept, wat het gevoel bevordert dat jij de commandant bent.

WoW

Qua gameplay zijn er niet veel nieuwe features te vinden in Warlords of Draenor, maar wel veel veranderingen. Sterker nog, er zijn een hoop vaardigheden en spreuken verwijderd. Menig World of Warcraft-speler weet dat je heel wat vreemde dingen met je toetsenbord moet uithalen om alle vaardigheden onder een knop kwijt te kunnen. Een hoop minder gebruikte of minder interessante vaardigheden zijn weggehaald of gecombineerd tot iets nieuws waardoor er meer focus komt op de kernvaardigheden. Je bent bezig met wat echt belangrijk is, zonder je zorgen te hoeven maken over die knoppen die je misschien, eens in de zoveel tijd, ergens eens een keer moet gebruiken.

Veel 'dungeons' en alle raids waren in de bèta niet beschikbaar, dus hoe de end-game speelt is nog niet te zeggen, maar de ervaring tot nu toe was goed. En de mooie, ruwe omgeving van Draenor nodigt je uit om terug te keren naar, of verder te spelen met, World of Warcraft. De uitbreiding komt 13 november uit voor pc en Mac.