Borderlands: The Pre-Sequel

Fly me to the moon… Oke, dan gaan we daar schieten.

Header

Borderlands is nog steeds geliefd bij veel gamers. Toen ik op mijn werk meldde dat ik Borderlands: The Pre-Sequel ging spelen in Los Angeles waren er een paar blikken die mij kant op gingen. Een paar ervan waren niet omdat ik naar LA ging. Na twee Borderland-games met een hoop DLC zou je verwachten dat dit simeplweg Borderlands 3 ging heten, maar nee. Gearbox wil in deze game de gebeurtenissen tussen het eerste en tweede deel uitleggen. Waarom is Handsome Jack zo kwaadaardig en hoe kwam Claptrap zo alleen in deel 2 terecht?

Borderlands: The Pre-Sequel

Leuk is dat Claptrap in Borderlands: The Pre-Sequel een speelbaar personage is. Er zijn meer oude bekenden die nu speelbaar zijn: Wilhelm, een van de bazen in Borderlands 2 en Nisha, de vriendin van Handsome Jack in Borderlands 2. Dan nog een NPC uit de eerste Borderlands, Athena. Van Claptrap en Nisha weten we nog niets, maar Wilhelm en Athena waren speelbaar op de beursvloer.

Wilhelm is in Borderlands: The Pre-Sequel een enforcer, kortom, hij zet drones in om zijn doel te bereiken. Twee skills van zijn skilltree zijn vooral gebaseerd op bonussen als zijn drones actief zijn, de derde is juist om Wilhelm het zonder zijn hulpjes te laten redden door veel meer vuurkracht te hebben. Athena is de Captain America in wording. Ze heeft in een hand haar wapen en in de ander een schild, genaamd Aspic. Het schild absorbeert kogels en de leukste vaardigheid is dat ze ermee kan gooien om vijanden uit te schakelen. Niet geheel een verrassing dat een van de skilltrees daar in specialiseert. Daarnaast kan ze specialiseren in melee-combat en in elemental buffs.

Borderlands: The Pre-Sequel

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Borderlands The Pre-Sequel is in de basis als alle andere Borderlands. Nog meer wapens zoals wapens gebaseerd op lasers, je eigen keuzes qua upgraden van je personage en heel veel knalwerk met de nodige humoristische gesprekken ondertussen. Ook zijn er natuurlijk nieuwe vijanden, waaronder robots en maanwezens. Toch zijn er verschillen om de boel nieuw aan te laten voelen. Als eerste ben je op de maan en dat betekent dat er geen lucht is. Zonder lucht heb je niet heel lang te leven, dus je zult af en toe naar een luchtvoorraad moeten om je zuurstoftank te vullen.

Op de maan is ook geen zwaartekracht en dit gebruik je vooral als voordeel. Double jump over je tegenstanders om ze je wapen te laten proeven, of beter nog, time het zo dat je met een ‘slam’ neerkomt. Als je de juiste upgrades en gear hebt kun je er zelfs flinke elemental damage mee doen. Een van de belangrijkste soort wapens zijn wel de cryo-wapens. Hiermee bevries je vijanden om ze daarna kapot te slaan of te knallen. Die staan zeker niet meer op. Je kunt je voorstellen wat een cryo-slam zou doen. Nadeeltje van het tekort aan zwaartekracht: items die tegenstanders achterlaten vallen niet, maar zweven weg.

Borderlands: The Pre-Sequel

Borderlands: The Pre-Sequel doet precies wat elke Borderlands-fan verwacht. Meer guns, meer vijanden, meer vuurwerk en meer mogelijkheden omdat we op de maan zijn. Het zijn kleine wijzigingen op papier, maar bijvoorbeeld het zweven zorgt ervoor dat je veel langzamer springt, maar hoger en meer mogelijkheden hebt schuilende tegenstanders vanuit de lucht te bestoken. Ben je een Borderlands-fan, dan ga je hier weer vele uren in stoppen. Reserveer dus maar alvast wat tijd vanaf 14 oktober, wanneer Borderlands: The Pre-Sequel uitkomt op PlayStation 3, Xbox 360 en pc.