The Evil Within

Ondertussen hebben we op FOK! al meer van The Evil Within gezien. En toch, het blijft met de billen samengeknepen gamen als je weer een nieuw level mag uitproberen.

Header

The Evil Within wordt gemaakt door de vader der horrorgames, Shinji Mikami, bekend van de Resident Evil-games. Dit keer gaat hij doen waar zo veel horrorgamers om gevraagd hebben: terug naar de roots, waar je als gamer zeven kleuren schijt terwijl je door gore en psychologische mindtricks volledig gedompeld wordt in de game. Tijdens de demo in het donker op de E3 was het af en toe duidelijk te horen dat sommige journalisten zich wel heel erg lieten meeslepen. “Where are you bastard, I know you are sneaking up on me…” gevolgd door een schreeuw alsof ze zelf dood gingen. Waarschijnlijk van angst, dat dan weer wel.

The Evil Within

De held, nou ja, eigenlijk slachtoffer in het verhaal van The Evil Within is Sebastian Castellanos, een detective die een massamoord onderzocht totdat hij meegezogen werd in een gruwelijke bovennatuurlijke zaak waarin hij moet vluchten voor zijn leven. Om dat te doen moet je soms waden in bloed om verder te geraken of in nog levende lijken lopen poeren om een puzzel op te lossen. Lijken zijn er genoeg en het lijkt alsof ze gemarteld zijn of op ze geëxperimenteerd is.

Dan zijn er nog de ondode vijanden terwijl jij juist bijna geen wapens en munitie hebt om ze uit te schakelen. Verwacht geen backpack met ongelimiteerde kogels, maar probeer te overleven door gebruik te maken van vluchtroutes. Probeer vooral niet de Rambo uit te hangen, want je bent gegarandeerd het volgende lijk waar, door wie dan ook, op geëxperimenteerd gaat worden.

In de demo van The Evil Within op de E3 bevinden we ons voor een groot landhuis. Sebastian brabbelt nog dat hij het huis eerder heeft gezien, maar er nog nooit geweest is. Oke, de bedoeling is vast om er in te gaan, want ja, wie gaat er nu niet een eng uitziend landhuis binnen als hij op de vlucht is? verborgen naast de deur ligt een groene cilinder. Bij navraag blijkt dat bij het upgrade-systeem te horen, maar veel wilde Bethesda daar niet over kwijt.

The Evil Within

Goed, dan maar door de voordeur het landhuis in. Als je binnenkomt voel je al dat je er eigenlijk niet wil zijn. Dat klopt, je bent nog niet binnen of je ziet een dokter die een grote kamer binnenrent. De deur van die kamer zit daarna op slot en we hebben onze puzzel van het level: krijg die deur maar eens open. In de foyer zijn er verschillende kleinere deuren die je naar bijvoorbeeld de bibliotheek brengen. Geen pretje want hallucinaties met de vreemde spookachtige verschijning Ruvik komen in dit huis maar al te vaak voor. Silent Hill kon het goed, en The Evil Within speelt ook heel veel met hallucinaties en mindgames.

The Evil Within