Destiny

Bungie is na al het ge-Halo bezig met Destiny. Een project waarin groots wordt gedacht. Niet alleen in budgetcijfers, maar ook in de spelwereld.

Header

Destiny speelt zich zevenhonderd jaar in de toekomst af. De mensheid is druk bezig geweest met technologische vooruitgang en het verkennen van de ruimte. Er zijn vele koloniën gesticht op andere planeten en iedereen leeft in vrede met elkaar. Deze Golden Age, zoals men het noemt, wordt bruut verstoord door The Collapse, een gebeurtenis waardoor de mensheid haast uitgeroeid wordt. De Traveler, een mysterieuze entiteit, redt de laatste stad op aarde. Deze stad krijgt een onbekende kracht om zich te verdedigen.

Wanneer de mensheid een eerste poging doet om buiten de stadsgrenzen van The City te gaan om te kijken hoe het met andere koloniën en beschavingen is, merken ze dat de buitenaardse wezens, verantwoordelijk voor The Collapse, de boel bezet houden en langzaam richting de laatste stad op aarde gaan om de mensheid voorgoed uit te roeien. Jij bent een Guardian of the City, een persoon die de onbekende kracht van The Traveler kan gebruiken. Jij en alle andere Guardians moeten niet alleen de stad beschermen, maar ook het buitenaards ras uitschakelen over de gehele Melkweg.

Destiny

Destiny is meer dan alleen het bovenstaande verhaaltje. Het noemt zich geen MMO, maar een shared-world-shooter. Toch zie je heel veel overeenkomsten. Er zijn raids, al wil de ontwikkelaar daar nog niet veel over kwijt. We weten alleen dat raids ietsje minder groot zijn dan in klassieke MMO's, je speelt met zes man. Dit doen ze omdat ze willen dat je je wel een held voelt en niet nummertje zoveel. Plus: mocht er niemand doodgaan, waarom zou je die reviven als je met, zeg, 49 man verder kunt spelen.

Wat wel speelbaar is, is de multiplayer PvP en de Strike-modus. Het begint met het selecteren van je klasse. De hunter is de allrounder, de warlock is een magiër die vooral op afstand dood en verderf veroorzaakt en er is de titan, met betere schilden en helemaal ontworpen om vijanden van vrij dichtbij in elkaar te rossen. Eenmaal gekozen en je uiterlijk wat aangepast, start je in de City, waar je jezelf uitrust met wapens, armor, dingen verkoopt, maar ook allerlei soorten missies start. Deze zijn te vinden in een simpel overzicht, zodat je niet door de hele stad hoeft te rennen om op zoek te gaan naar een quest-gever.

Destiny

PvP levert naast ervaringspunten ook loot op. Het voordeel van deze modus in Destiny is ook dat niemand overpowered kan zijn. Iedereen gaat er met hetzelfde vaardigheidsniveau naar binnen. Dus ben je in de open wereld een level 6 en een andere tegenstander normaal gesproken level 15 , dan wordt dat gelijk getrokken. Nou ja, je neemt wel je eigen wapen mee, dus mocht die van je tegenstander een stuk sterker zijn, dan heb je alsnog wat te schelden. Met een team van drie ga je het andere team laten zien wie de beste is. In het level waarin we op de maan speelden, staan wat vlaggen die je óf allemaal moet capturen óf in ieder geval zoveel mogelijk voordat de speeltijd voorbij is.

Voertuigen staan her en der verspreid om op te pakken en die waren in dit geval ook mijn redding, omdat ik zo slim was vrij snel door het menu heen te klikken en een fragile warlock met close combat wapens had uitgerust. Slim. Op een voertuig kun je jezelf tenminste nog nuttig maken. Of door gebruik te maken van kanonnen die bij de maanbasis staan om tegenstanders van een afstand neer te knallen. Echt wereldschokkend vernieuwend is deze modus niet, het is zoals vele first-person shooters te werk gaan. Het werkt, maar het voelt niet als next-gen gameplay of leveldesign aan.

Destiny

Het gevoel van next-gen of 'echt eens wat anders' dat Destiny belooft merk je wel in de Strike-missies. Hiermee worden co-op missies bedoeld voor drie personen. En die zijn erg leuk. De missie die we voorgeschoteld kregen heet Devil's Lair en vooral op een uitdagendere moeilijkheidsgraad ga je je handen ermee vol hebben. Veel en lastigere vijanden verschijnen er dan en je moet met je team samenwerken om verder te geraken. Spelend als drie solisten is gegarandeerd falen, daarvoor is het te lastig. Als dat gebeurt voelt dat als een dungeon. Het is te vergelijken met een MMO, als je in een dungeon-team zit waarvan niet iedereen weet wat er van hem verwacht wordt. Of er zo'n debiel in zit waarbij je je afvraagt hoe hij in hemelsnaam zo ver is gekomen in het spel. In een shooter met dungeons en raids voelt dat blijkbaar ook zo, maar dit keer zat diezelfde persoon in de kamer.

Destiny

De gameplaytrailer van de Devil's Lair staat hieronder. Deze is dan op 'normal' gespeeld. De uitdaging op hogere moeilijkheidsgraden zit 'm vooral in meer vijanden, slimmere vijanden en vooral agressievere vijanden. Gelukkig kun je teamleden reviven, want het wordt als snel een slagveld. Genieten, dit is zoals ik een shooter leuk vindt: samenwerken en uitdaging. Niet het zoveelste donkere gangetje waarop je alles schiet wat beweegt, maar afspreekt wie wat gaat doen, welke vijand van wie aandacht gaat krijgen en indien nodig, hulp bieden. Als ik Destiny ga spelen zal ik vooral hier te vinden zijn, al weet ik natuurlijk nog niet hoe andere modi spelen.

Destiny is een ambitieus project, dat is duidelijk. Het ziet er op begroeide planeten schitterend uit, je krijgt heel veel vrijheid om te doen wat jij wil en met uitdaging zit het ook goed. Tijdens het bijbehorende interview met een van de community managers kwam naar voren dat ze de pc-gamers hoog hebben zitten. De reden dat er geen pc-versie is aangekondigd is dan ook dat ze geen port willen maken, en zeker geen rush-job, met alle bugs van dien. Er was nog niets concreets beloofd, maar het ziet er naar uit dat ook pc-gamers ooit Destiny gaan spelen. Nu nog Morpheus ondersteunen om dat 'immersive' eens echt waar te maken. Dan is zelfs de maan opeens indrukwekkend. Destiny komt 9 september uit op Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3 en PlayStation 4.