Tribal Wars 2

Free-to-play online browsergames zijn er genoeg. Tribal Wars van InnoGames heeft 50 miljoen gebruikers. Wij keken wat er zo verslavend is aan het aankomende Tribal Wars 2.

Header

Drie vrienden konden 11 jaar geleden niet de strategiegame vinden die ze graag wilden spelen, dus wat doe je dan? Dan maak je je eigen game, die opeens uitgroeide tot een succes. Ze stopten met hun studie en stichtten hun eigen bedrijf: Innogames. Met in totaal 120 miljoen geregistreerde gamers in 2013 is Innogames erg tevreden met hun portfolio. Het bedrijf heeft ondertussen ook meer medewerkers: 320 om precies te zijn, en dan nog 120 community managers en 700 vrijwilligers wereldwijd. Ze helpen anderen ook hun droom na te jagen door starters te steunen. Zelf zijn ze net verhuisd om ruimte te maken voor 500 medewerkers, dus het bedrijf is heel wat van plan.

Tribal Wars 2

Na dit verleden snap je dat ze heel veel waarde hechten aan hun aangekondigde Tribal Wars 2. De game is met cross-platform in het achterhoofd ontwikkeld. Dat wil zeggen, je maakt één account aan waarmee je op pc, Android of iOS te allen tijde verder kunt spelen. Dit betekent ook dat menu's en besturing geschikt gemaakt worden voor touchscreens.

Voor wie Tribal Wars nog niet kent, volgt er een crash course. Je speelt een edelman in de middeleeuwen die start met een klein kasteel in een klein gebied. Met resources ga je het kasteel versterken en een leger uit de grond stampen om zo andere gebieden te veroveren. Resources verzamel je door bijvoorbeeld een houtzagerij neer te zetten, maar ook door andere kleine nederzettingen met huurlingen te veroveren. Klinkt simpel en eigenlijk is dat in de basis ook zo. Maar iets bouwen kost naast geld ook tijd. Time management wordt dus belangrijk als je serieus aan de slag gaat.

Tribal Wars 2

De ontwikkelaar noemt de gevechten in Tribal Wars 2 realtime, maar dat zie je in de gameplay niet echt terug. Je kiest bijvoorbeeld de nederzetting die je wilt veroveren en krijgt dan een schermpje te zien met wat schuifjes om de hoeveelheid en het type soldaten te kiezen. Je ziet de tijd die ze nodig hebben om bij hun doel te geraken en op die manier moet je meerdere legers van al je nederzettingen timen om een grote slag te slaan. Deze gaan als één icoontje op de landkaart naar het andere kasteel en komen of terug, of niet. Je krijgt wel bericht of het gelukt is, maar er zijn geen realtime gevechten.

Als je een nederzetting wilt veroveren, dan moet je er een nobelman naartoe sturen. Maar dat heeft alleen effect als er geen militaire tegenstanders meer aanwezig zijn. Je veroveringen moet je dus goed timen om zo snel mogelijk na je militaire overwinning de nobelman naar binnen te krijgen. Want voor je het weet heeft je tegenstander weer units bij elkaar gespaard.

Tribal Wars 2

Het doet denken aan de gameplay van bijvoorbeeld het aloude O-Game, waarin je door allianties met andere spelers een gebied verovert. Dat is ook hier de bedoeling; als solospeler ga je het uiteindelijk afleggen tegen meerdere spelers. Als je een tijd niet kunt spelen, wil de ontwikkelaar een optie maken om aan te geven dat je een periode op vakantie bent. Ben je heel lang inactief, dan word je namelijk opgeruimd van de kaart en in een leeg gebied geplaatst om zo een oorlog tussen actieve spelers niet in de weg te staan.

In dit tweede deel is de grootste verandering meteen te zien: grafisch is het een grote stap vooruit. Hoge resolutie waarmee je traploos in en uitzoomt. Wat daarbij handig is, is dat je vanzelf terechtkomt in de landkaart als je veel uitzoomt. Als je veel inzoomt, kom je vanzelf terecht in je kasteel. In je kasteel kun je gebouwen aantikken om ze te upgraden, units te maken, je barakken een injectie te geven of ze een andere opdracht te geven.

Tribal Wars 2

Een nieuw gebouw in Tribal Wars 2 is de taverne, waarin je tot vijf spionnen kunt rekruteren. Deze units stuur je op een vijandelijke nederzetting af om te weten waar je aan toe bent. Om het extra interessant te maken, heb je de mogelijkheid om in de taverne ook maatregelen te treffen tegen vijandelijke spionnen. Zo kun je bijvoorbeeld je kasteelmuur doen voorkomen als een level 0 muur terwijl hij bijvoorbeeld in het echt level 9 is. Als de vijand dan denkt dat hij geen stevige rammen nodig heeft om je muren te breken, dan lopen zijn units zich stuk op je verdediging.

Een ander maatregel is om bijvoorbeeld een verdedigingswapen er als iets anders uit te laten zien voor de spion. Weer kan de tegenstander een verkeerde beslissing maken. Ook units kun je 'verbergen' voor de spion. Er is dus van alles te doen om spionnen op het verkeerde been te zetten. Wordt een spion gesnapt, dan is het zelfs zo dat je vijandelijke informatie van die spion krijgt. Maar let op, de tegenstander heeft deze mogelijkheden ook.

 

Een ander gebouw is het hospitaal. Als je soldaten sneuvelen, heb je een kans om ze op te lappen zodat je ze niet meteen kwijt bent. In het gebouw 'Hall of Orders' krijg je de keuze om je aan te sluiten bij een van drie partijen om zo specifieke bonussen te krijgen. De Templars mogen een berserker maken. De berserker is een extra sterke soldaat die zelfs nog sterker wordt als hij een lager level is dan zijn tegenstander. De Teutonic Knights krijgen een trebuchet om de verdediging van de tegenstander sneller neer te krijgen. Als laatste zijn er de Thieves, die een extra dief mogen rekruteren en extra korting krijgen op units.

Tribal Wars 2 is free-to-play en gaat binnenkort in closed beta om feedback te verzamelen. Aangezien het ontstaan van het bedrijf te danken is aan het eerste deel, vinden ze het belangrijk de puntjes op de i te zetten. Maar dan wel de puntjes die de gamers willen, want naar eigen zeggen maken ze games voor ons, niet voor aandeelhouders of investeerders.