Diablo III: Reaper of Souls (2)

In het eerste deel van de preview hebben we vooral gekeken naar de nieuwe klasse, de Crusader. In dit deel kijken we naar de overige aangepakte zaken, zoals de nieuwe levelcap en Loot 2.0.

header

De levelcap in Diablo III: Reaper of Souls is opgehoogd naar level 70. Mooi zul je denken, maar wat heb ik eraan? Nou, extra skills zijn nooit weg. De Barbarian heeft Avalanche gekregen. Die vaardigheid lijkt verdomd veel op Armageddon voor de Druid-spelers in Diablo II. Met het runesysteem uit Diablo III komen daar nog enkele handige en vooral pijnlijke effecten bij. Wat te denken van een ijsmeteorenregen, waardoor vijanden die het overleven enkele seconden bevroren zijn?

Over ijs gesproken: de Wizard heeft een heel oude bekende vaardigheid teruggekregen: Frozen Orb. Deze vaardigheid werkt exact hetzelfde als in Diablo II. Maar de Wizard heeft nog een nieuwe vaardigheid die elke build goed ondersteunt gekregen: Black Hole. Deze trekt een groepje vijanden naar zich toe en levert schade, maar als je slim bent gooi je er nog een Meteor of Frozen Orb op, zodat de tegenstanders maximale schade krijgen.

De Monk heeft een heel toffe vaardigheid gekregen: Epiphany. Naast een regeneratie van 35 Spirit per seconde zal elke melee-vaardigheid die je doet gepaard gaan met een Dash naar desbetreffende vijand. Met runes heb je verschillende vormen van deze vaardigheid. Je verandert in zand, waardoor je 50% minder damage pakt, of je krijgt 3% increased attack speed per hit in je epiphany-vorm. Hoe ver je dus weg bent van een vijand maakt niet meer uit: je dasht ernaartoe en doet je ding. Een dash om daarna een gigantische klok met Wave of Light op het arme slachtoffer te sturen is niet alleen pijnlijk, het ziet er ook geniaal tof uit. Epiphany is hartstikke sterk en daarom ook tijdelijk.

De Demon Hunter krijgt ook een tijdelijke boost door Vengeance. Nee, alleen de naam van de vaardigheid is gejat van Diablo II, met deze Vengeance schiet je extra pijlen en homing missiles af. Je wordt een wandelende uzi, als je het dan toch ergens mee moet vergelijken. Met runes krijg je nog extra genezing per seconde of bijvoorbeeld extra granaten die naast de pijlen en raketten at random overal naartoe worden gegooid. Ouch.

Last, but not least is de Witch Doctor. Hij heeft er grafisch weer een pareltje bij gekregen. Piranhas is een vaardigheid waarmee je een soort mistachtige vijver onder de tegenstanders oproept met daarin de vleesetende visjes. Nog toffer wordt de skill met een van de runes: Bogadile. Uit diezelfde vijver klapt de bek van een krokodil naar boven die een vijand verslindt en uitspuugt. Schitterend bedacht en net zo wacky als de andere vaardigheden van de Witch Doctor. Een andere grappig rune zorgt ervoor dat er een watertornado in de vijver plaatsvindt, waardoor vijanden erin worden getrokken. We hadden al Sharknado als film, nu hebben we er een met piranha’s in de hoofdrol.

Bedenk daarbij dat er Paragon 2.0 wordt geïntroduceerd. Paragon werkt niet meer per personage, maar is accountbreed. Hierdoor word je niet gedemotiveerd om af en toe af te wisselen van klasse, alle ervaring na level 70 telt mee voor die ene grote Paragonteller. Alleen softcore en hardcore zijn gescheiden van elkaar. Er is geen maximum Paragon meer, je kunt doorgaan tot je een ons weegt. Met paragonpunten kun je stats algemeen verbeteren, bijvoorbeeld meer dexterity of blokkans, maar ook pickup-radius of magic find. De individuele statistieken hebben soms wel een maximum. Een voordeel van hardcore-spelers is meteen duidelijk: als je dood gaat dan ben je niet al die Paragon-ervaring kwijt, omdat het dus accountbreed is.

Met zulke nieuwe krachten betekent dat ook dat de vijanden sterker worden op level 70. Er zijn moeilijkheidsgraden in Diablo III: Reaper of Souls bij gekomen. Weg zijn de namen normal, nightmare, hell en inferno, dat is in ieder geval duidelijk. Nu heten ze easy, normal, hard, torment, demonic en apocalypse. Bij de laatste is het vrij duidelijk: level 70, stevige legendaries en waarschijnlijk een hoop doorzettingsvermogen. Helaas is mijn geluk nog niet zo dat ik daar makkelijk overleef, ondanks Loot 2.0.

Het droppen van items is geheel aangepakt en het systeem wordt nu Loot 2.0 genoemd. Er valt minder, maar wat er valt is beter en vaker ook gericht op je klasse. Nu de auction house weg is zal dat ook wel moeten, want het vinden van items wordt weer belangrijk om in de hogere levels mee te doen. Na een rondje normal met mijn Crusader had ik al een stuk of tien legendaries en goede zeldzame items gevonden, waardoor nightmare al aardig te doen was.

Heb je geen zin om te grinden in het normale singleplayerspel en wil je ongestoord itemruns doen, dan is er de adventure-modus. Zonder filmpjes, checkpoints of lange gesprekken tussen NPC’s ga je los op bounties en Nephalem Rifts. Bounties zijn niets anders dan korte opdrachten om een monster te doden of bijvoorbeeld een dungeon geheel schoon te vegen. Het klinkt simpel en op normal is dat ook nog zo. Korte opdrachten en door middel van Waypoints ben je zo waar je moet zijn. Je opent je kaart en je kiest de volgende waypoint uit om je volgende bounty te doen.

Per bounty krijg je een Horadric Cache. Deze bevat items en crafting spul. Er is een kans op een legendary, maar ook op Blood Shards. Blood Shards zijn een tweede currency, naast gold. Hiermee kun je Horadric Caches kopen in plaats van verdienen met vechten. Deze Shards droppen alleen in de Adventure-modus. Een tweede doel voor deze dingen is gambling. Het is weer terug uit Diablo II en dit keer heb je kans op rares, legendaries en ander spul. Het werkt exact hetzelfde als in de voorloper: je kiest bij een speciale vendor een item, zodat je in ieder geval weet welk soort je gaat krijgen, en daarna is het hopen op goede stats.

Een Nephalem Rift is net even iets anders dan een bounty. Je krijgt de opdracht een x aantal tegenstanders te doden in een dungeon. Daarna zal er pas een ‘eindbaas’ verschijnen die de leuke drops heeft. Je hebt er een Nephalem Key, die alleen dropt in de normale bounty runs, voor nodig. Maar er is een twist: de combinaties van vijanden en hun speciale krachten zijn af en toe bizar te noemen. Sterker nog: enkele keren kwam ik wat bekenden tegen uit Diablo II. Je weet wel, die beesten die met een enorme bijl rondliepen en veel boe loeiden. Er zijn nieuwe shrines te vinden die je tijdelijk een aparte boost geven, zoals tijdelijke onoverwinnelijkheid.

Diablo III gaat met Loot 2.0 en de adventure-modus een stuk leuker worden. Vooral een van de grootste pluspunten die Diablo II kende krijgt veel meer focus: itemruns. Door de nieuwe modus kun je daadwerkelijk ‘even’ een itemrun doen in plaats van een geheel rondje bosspicking te doen, zoals in Diablo II. De itemkoorts leeft geheel weer op, ondanks dat er beter spul dropt: je wil altijd meer. Door runs of gambling heb je die mogelijkheid dan ook. En dat is nodig, want door de hogere moeilijkheidsgraad heb je goed spul nodig om te overleven. Hardcore-spelers: succes! Diablo III: Reaper of Souls komt 25 maart uit voor pc en Mac. De basisversie kost 39,99 euro.