NBA 2K14 Next-gen

In de review van NBA 2K14 voor current-gen vroegen we het ons al af: wat kan Visual Concepts nog verbeteren aan de toch al indrukwekkende basketbalgame? Nou heel wat en niet alleen grafisch.

header

NBA 2K14 komt dit jaar twee keer uit. De producer gaf het op gamescom al aan: de next-gen versie is een geheel andere game, het wordt geen port van de current-gen versie. Mooie woorden van iemand die getraind is marketing tot in de puntjes te beheersen.  Gelukkig zijn ze bij 2K niet flauw en mag ik op kantoor de PlayStation 4-versie van NBA 2K14 aan de tand voelen. De demo beslaat een quarter van drie minuten, maar ik kan constant rematchen, dus genoeg tijd om van alles uit te proberen.

NBA 2K14

En de eerste drie minuten waren hel. Niet omdat het spel zo slecht is, maar omdat ik letterlijk en figuurlijk niet uit de voeten kon met de nieuwe engine. De Ecomotion-engine is namelijk nieuw en regelt dingen die eerder niet aangepakt konden worden. Zo zie je in de current-gen  versie spelers ‘zweven’ over de court, ze stappen niet echt en daardoor sta jij als speler ook nooit echt op het verkeerde been. Nou, in die eerste drie minuten merkte ik al snel dat de eerdere versies heel vergevingsgezind waren, want het ging hevig kut met mijn voetenwerk. Het is lastig te omschrijven, maar spelers zweven niet meer en daardoor ‘voelt’ het ook veel realistischer aan. Je voelt als het ware dat de speler zich op het verkeerde been zet en daardoor zijn controle kwijtraakt. De besturing is voor de rest allemaal hetzelfde, maar dat nieuwe voetenwerk maakt dat je toch moet wennen aan de gameplay.

NBA 2K14

Grafisch, tja. De schoonmaakster bij 2K heeft moeten dweilen, want NBA 2K14 ziet er nog mooier en soepeler uit. De cijfers liegen er al niet om: 1080P in 60 frames per seconde. De belichting van het stadion, het publiek dat eindelijk echt bestaat uit individuen zorgt voor nog meer sfeer. De bal die dit keer ook daadwerkelijk draait, je ziet dat door de strepen die roteren, de details in alle objecten, tot de headsets van de commentatoren toe maken het af, al zul je het niet snel merken in de heetst van de strijd. Maar iedereen die je huiskamer binnen komt wandelen gaat vragen welke zender de NBA uitzendt. En waarom je afstandsbediening er zo raar uit ziet.

NBA 2K14

En dan de spelers, en de aandacht en detail die erin gestoken is. De kleren stretchen, bewegen onafhankelijk van de speler. Het is geen behangetje meer, maar daadwerkelijk kleding. Zweet, de spieren, de typische uitdrukkingen van specifieke spelers, het is een groot feest voor de graphic whores onder ons. Animaties gaan vloeiend over in andere animaties, en de Ecomotion-engine berekent ook welke animatie het meest realistisch is om weer te geven. Staat er een speler voor je te blokken dan gooi je anders dan wanneer je vrij spel hebt.

Er is aan de spelers nog iets toegevoegd: emoties. Sommige spelers kunnen niet tegen de druk in een spannende wedstrijd, en spelen merkbaar matiger. Anderen spelen juist de sterren van de hemel als ze hun dag hebben. De andere spelers merken dat dan ook en zullen die speler vaker de bal passen zodat ie helemaal ‘on fire’ kan gaan. Over spelerstatistieken gesproken: met NBA Today worden deze wederom accuraat gehouden met de werkelijkheid. En de NBA Today geeft je alle highlights van gespeelde wedstrijden. Niet van jouw gespeelde wedstrijden, maar die in de echte NBA. Studio Sport in een game, joepi!

NBA 2K14

MyCareer is helemaal op de schop genomen. Dit keer zit er een verhaallijn in, met alle toeters en bellen, van manager tot aartsrivaal. Deze is niet statisch in elkaar geflanst, maar gemaakt met filmpjes, stemacteurs, een compleet pakketje dus. Jij maakt je speler in MyPlayer, deze wordt gebruikt in MyCareer, ook in de scènes. Maar ook in MyGM, waarin jouw speler de general manager wordt van een team. Of de AI van de computermanagers dit keer beter wordt is nog even afwachten, maar dat er veel te regelen is, is al vrij snel duidelijk. Van de prijs van de drankjes tot het onderhandelen met spelers: het zit er in. Een stuk uitgebreidere carrièremodus dus, voor spelers en managers.

NBA 2K14

En heb je even zin om te chillen, dan is er een sociale ontmoetingsplaats in de vorm van The Park. Hierin kun je freestyle een beetje dribbelen, dunken, potjes spelen en weet ik wat. Dit doe je in een parkomgeving waarin er meerdere velden zijn en het ziet er in ieder geval erg relaxed uit. Meer is er nog niet over bekend: of het daadwerkelijk iets gaat toevoegen, of alleen om met andere liefhebbers te ouwehoeren, we gaan het binnenkort merken.

Zoals gezegd, de next-gen versie is kwijlen met de mond open. Ik vrees dat ik de current-gen NBA 2K14 niet meer wil opstarten nu ik de next-gen versie gespeeld heb. Dat betekent nog een maand wachten, want de PlayStation 4-versie ligt eind november samen met de console in de winkel. Als dit pas de eerste poging is van Visual Concepts om next-gen te doen, dan wil ik heel graag weten waar we over enkele jaren staan. Het begin is er, de lat voornext-gen basketbalgames is hoog gelegd. Cya in The Park!