JoJo's Bizarre Adventure: All-Star Battle

JoJo, bizar, adventure, battle. Voor de mensen die de ondertussen 26 jaar oude manga niet kennen zouden wel eens ‘WTF’ kunnen denken.

Header

In Japan bestaat de manga JoJo's Bizarre Adventure dus al een ruime kwart eeuw, terwijl het hier in het westen vrij onbekend is. Logisch dan ook dat niemand heel enthousiast raakt van het feit dat het spel vertaald wordt en naar het westen komt. Terwijl het in Japan in de eerste week toch een krappe half miljoen exemplaren verkocht heeft.

Een korte introductie is dan misschien ook wel handig om in ieder geval de setting van deze fighter te begrijpen. JoJo is niet een persoon, maar een hele familie van leden waarvan je met wat kunstgrepen alle namen terug kunt brengen naar een fonetische ‘JoJo’. Zo is er Jonathan Joestar, maar ook Giorno Giovanna en Kujo Jotaro. Soms is het wat verder gezocht, want bijvoorbeeld de kanji ‘suke’ in Higashikata Jōsuke spreek je weer uit als ‘jo’.

JoJo's Bizarre Adventure: All-Stars Battle

De manga gaat over deze familie die naast een naamfetisch ook bijzondere krachten heeft. In het eerste verhaal hebben ze te maken met vampieren en door middel van een vechttechniek dat ‘Ripple’ heet kunnen ze lichaamsenergie omzetten naar iets anders. Vampieren kunnen niet tegen zonlicht, dus de krachten van de hoofdrolspelers worden vooral gebruikt om zonlicht na te bootsen.

Later, in een volgende verhaallijn, leert de familie hun ‘Stand’ op te roepen. Dit is een fysieke verschijning van de Ripple-kracht. Deze geest wordt door de eigenaar gecontroleerd en vecht mee. Niet elk lid leert zijn Stand, maar dan is er nog altijd de Ripple-kracht waarmee ze zich nuttig kunnen maken.

Deze kort-door-de bocht-uitleg verklaart meteen het waarom er in het roster van JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle soms twee personen staan, en soms maar één personage. Denk niet dat de vechters met een stand in het voordeel zijn, want het is niet echt een tagteam. Een Stand kan maar op korte afstand van zijn eigenaar blijven, dus je kunt beter als verlenging van hun lichaam zien dan een echt tweede persoon.

JoJo's Bizarre Adventure: All-Stars Battle

Als je het setting al niet bizar vindt, dan is er nog de gameplay. In onze korte tijd waarin de PR, een andere journalist en ik zei de gek aan het gamen waren, kwamen de oerkreten al snel naar boven. Heb je last van epilepsie dan is deze game niet voor jou. JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle bevat bizarre moves, met veel lichteffecten waar Street Fighter en BlazBlue nog wat van kunnen leren. De Heart Heat-meter laadt je op door in ‘rustige’ momenten een knop ingedrukt te blijven houden. Heat-aanvallen kosten dan weer een stukje van deze meter, maar doen dan meer schade dan normale aanvallen. Klinkt bekend? Yup, de games van Dragon Ball laden ook op, maar dan vooral om Super Saiyan te worden.

JoJo's Bizarre Adventure: All-Stars Battle

Je hebt dus de keuze: Heart Heat-meter blijven aanvullen of all-out gaan op de tegenstander, zodat hij zijn meter niet kan vullen en de strijd vooral op basis van basic combo’s en counters draait. Blijven blokken kan ook niet. Er is een Guard-meter, die langzaam leegloopt als jij blokt. Eenmaal leeg dan is het jammer en zul je met iets beters moeten komen om de aanvallen te mijden.

Dan zijn er ook zeker de bizarre personages, zoals Johnny Joestar. Hij is een kreupele te paard, die als hij van zijn ros wordt geslagen al kruipend verder moet vechten. Elk personage heeft zijn eigen stijl en voor- en nadelen. Mista, cowboy te paard, heeft bijvoorbeeld een bullet-meter. Als hij nog maar vier kogels heeft dan daalt zijn Heart Heat-meter. Zo compenseert het spel voor ogenschijnlijke voordelen.

JoJo's Bizarre Adventure: All-Stars Battle

Omdat geen van ons, zelfs de PR niet, de game eerder had gespeeld, is het vooral veel uitproberen. En zelfs dan schud je al snel de meest tof uitziende moves en onbedoelde combo’s uit je mouw. De verschillende personages hebben niet allemaal verschillende stijlen, maar ook verschillende besturing. Zo kun je met Jonathan Joestar goed uit de voeten als je Street Fighter-besturing gewend bent, maar een BlazBlue-kenner speelt waarschijnlijk liever met een ander personage.

De personages lijken uit een manga te zijn gelopen, recht je televisie in. De grafische stijl is dus erg manga, maar dan in 3D. Je kunt dus zijwaarts stappen om aanvallen te mijden, maar het ziet er vooral heel tof uit, petje af voor de ontwikkelaars. Street Fighter durfde het niet aan om in een getekende 3D-wereld te gaan, maar JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle doet het alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

JoJo's Bizarre Adventure: All-Stars Battle

Mixt JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle nog meer fighters? Ja hoor, want ook Dead or Alive zien we terug. Niet met overdreven grote boobies die meedeinen, maar in de danger zones in een arena. Met een groot verschil: de danger zones zijn dynamisch. Zo rijdt er een Ben Hur-look-a-like in een colosseum zijn rondjes, terwijl jij aan het vechten bent. Ram je de tegenstander met een juiste timing, dan komt hij voor de kar en zie je hem een eindje meegesleurd worden, met bijbehorende schade.

JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle is een aparte game in het genre. Het mixt van alles, maar dan in een toffe grafische mangastijl. Vooral de vechtstijlen zelf stappen weg van het geijkte waar we zo langzamerhand wel gewend aan zijn geraakt. Een probleem is alleen de bekendheid: iedereen die maar iets van fighters weet, kent Street Fighter of Mortal Kombat. Zie je een drukke Japanse cover liggen met de titel JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle dan is er een grote kans dat je die links laat liggen.

JoJo's Bizarre Adventure: All-Stars Battle

Onterecht, want na de korte sessie schreeuwde de game eigenlijk om mee naar huis genomen te worden om verder te checken, want het heeft zeker potentie om een leuke fighter te worden. Door allerlei issues heeft de game flink wat kritiek gehad van de Japanse gamers, maar ontwikkelaar CyberConnect2, bekend van de Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm-games, heeft al gameplay-patches uitgerold, die meteen ook in de Westerse versie verwerkt worden.

Het grootste minpunt van de game is de verhaalmodus, waarin je, zoals de mobiele versie van Injustice: Gods Among Us, een tijd moet wachten voordat je weer verder kan. Je moet credits of opladen door te wachten, of je kunt ze online kopen door microtransacties. Hopelijk halen ze dat mechanisme eruit, want wie wil dit systeem om verder te spelen? Pas in 2014 kunnen we zien of alle issues daadwerkelijk opgelost zijn. JoJo’s Bizarre Adventure: All-Star Battle komt dan uit op PlayStation 3.