Destiny

Bungie heeft een lastige taak: ons Halo laten vergeten. Vol vertrouwen gaan ze hun lot tegemoet met dit nieuwe ambitieuze spel.

Header

Destiny speelt zich zevenhonderd jaar in de toekomst af. De mensheid is druk bezig geweest met technologische vooruitgang en het verkennen van de ruimte. Er zijn vele kolonieen gesticht op andere planeten en iedereen leeft in vrede met elkaar. Deze Golden Age, zoals men het noemt, wordt bruut verstoord door The Collapse, een gebeurtenis waardoor de mensheid haast uitgeroeid wordt. De Traveler, een mysterieuze entiteit, redt de laatste stad op aarde. Deze stad krijgt een onbekende kracht om zich te verdedigen.

Destiny

Wanneer de mensheid een eerste poging doet om buiten de stadsgrenzen van The City te gaan om te kijken hoe het met andere kolonieen en beschavingen is, merken ze dat de buitenaardse wezens, verantwoordelijk voor The Collapse de boel bezet houdt en langzaam richting de laatste stad op aarde gaan, om de mensheid voorgoed uit te roeien. Jij bent een Guardian of the City, een persoon die de onbekende kracht van The traveller kan gebruiken. Jij en alle andere Guardians moeten niet alleen de stad beschermen, maar ook het buitenaards ras uitschakelen over de gehele Melkweg.

Destiny

Destiny wordt groot. Vandaar dat ze ook geinspireerd zijn door bijvoorbeeld series als Lost en Battlestar Galactica. Ze willen diepgaande verhaal met personages die je langzaamaan leert kennen. Gezien deze franchise tien jaar mee moet gaan, verwachten we dan ook dat er meerdere hoofdstukken toegevoegd gaan worden aan dit eerste spel. DLC, om de twee jaar een nieuw spel? Wie zal het zeggen? Bungie in ieder geval nog niet. Gelukkig wilden ze over andere dingen meer kwijt op gamescom.

Bungie heeft met Destiny enkele barrières te doorbreken. Alleerst de vergelijkingen die worden gemaakt met Halo. Het is vrij simpel: Destiny is geen Halo. Maar goed, ze zijn de studio die de ene franchise groot hebben gemaakt, dit is hun eerste niet-Halo-shooter, dus er wordt lustig op los vergeleken. Er is geen Master Chief, je schiet met wapens, en de Melkweg is wederom de setting. Nou dat was het wel. Klaar.

Destiny

De tweede barrière is dat Destiny omschreven wordt als een MMO. De community manager van Destiny sprong tegen het plafond toen de term viel tijdens ons gesprek op gamescom. Destiny is geen MMO! Wat dan wel? Een shared-world-shooter. Ah, dat verklaart meteen alles, toch? Je kunt namelijk niet met alle spelers op een server spelen. De game heeft dynamisch matchmaking, waardoor spelers op jouw niveau in desbetreffende instantie voor gaan komen. Dat scheelt bizarre drukte, veel grafisch rekenwerk en geeft je daadwerkelijk het idee dat de mensheid aan het opkrabbelen is, in plaats dat er een gehele planeet bezet is door mensen.

Destiny

De derde barrière dan, is het nu een FPS, is het nu een RPG? Eigenlijk van alles wat. Er zijn drie rassen om uit te kiezen: Humans, Awoken en Exo. Humans lijkt ons vrij duidelijk, maar de Awoken en Exo zijn vrij onbekend. De Awoken lijken nog het meest op elfje meets vampier, terwijl de Exo geinspireerd zijn op The Terminator, undead en ja, dan toch: Master Chief. Dan zijn er nog drie klassen: Hunters zijn verkenners, Warlocks zijn de ruimtetovenaars die de kracht van de Traveler gebruiken en Titans zijn de wapenspecialisten die graag zware wapens en hun vuisten gebruiken in hun strijd. Als speler kies je ras en klasse en je bent klaar om de werelden van Destiny te betreden.

Destiny

De vierde barrière is een mythe, namelijk dat het spel altijd online en samen gespeeld moet worden. Destiny is in zijn geheel in singleplayer te spelen, maar dat is als ganzenborden in je eentje: te doen, maar een stuk minder leuk. Je hebt private zones, waarin je misschien nog iemand kunt uitnodigen, om bijvoorbeeld co-op te spelen. Je rent wat rond, schiet wat aliens neer en dan op een bepaald moment betreed je een public zone. Hier gaat de matchmaker aan de gang om mensen van jouw niveau te plaatsen, zodat je opeens even in een online massale multiplayer zit, ik zal het maar geen MMO noemen, anders steigeren ze bij Bungie.

Destiny

Bungie heeft met Destiny een interessante mengelmoes van singleplayer/co-op en MMO. Maar het geheel zorgt dat het verhaal sommige plekken beter tot zijn recht komt, in plaats van te horen dat je een verlaten ruimteschip moet bezoeken waar, eenmaal gearriveerd, het dan wemelt van de spelers. De public zones nodigen uit tot samenwerken, maar het hoeft niet. Er komen sterkere vijanden voor die je liever met twintig man te lijf gaat om zo betere loot te krijgen, maar als het je geen kont kan interesseren dan laat je die gast lekker voor wat het is en ga je verder met het verhaal. Dynamische events die te negeren zijn, maar ja, waarom zou je? Loot is belangrijk, en het verkennen van je zonnestelsel is ook een belangrijk activiteit in het spel, want loot kan overal liggen. Loot wordt overigens per speler gedropt. Het wordt dus geen graaiwerk, maar ieder krijgt zijn deel, zonder dat anderen voor je neus weg kunnen grissen.

Het is al gezegd: Destiny is een ambitieuze titel. Het is lastig uit te leggen wat het nu allemaal precies is, want Destiny is juist zo veel. Bungie heeft een flinke mixer gepakt en allerlei genres en ideeen uit online games samengevoegd. Maar zeg aub geen MMO in het bijzijn van de community manager. Er is ook nog een hoop onbekend. In hoeverre leeft de spelwereld als jij offline bent en wat zijn de gevolgen van publieke events in de spelwereld en voor het verhaal? Hoe wordt het geregeld dat een level 1 vriend met jouw mee kan doen als jij level 30 bent? Nog een hoop vragen, maar het duurt dan ook even voordat Destiny uitkomt. In 2014 kunnen we op PlayStation3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One onze melkwegstelsel redden.