Beyond: Two Souls

Quantic Dream is pionier in het brengen van verhaal op een interactieve manier. Heavy Rain was filmische thriller, maar Beyond: Two Souls gaat verder.

Header

Na de aankondiging op de E3 in 2012 zagen we al ingame-beelden van Beyond: Two Souls. De aanwezige pers ging uit zijn dak, want het zag er top uit. Quantic Dream heeft een game-engine geschreven die erg veel gebruikmaakt van motion-capturing. Om maar meteen helemaal los te gaan hebben ze niemand minder dan Ellen Page en Willem Dafoe als acteurs voor hun verhaal gevraagd. Ellen Page is bekend van haar Oscar-genomineerde rol in Juno en later van Inception, terwijl Willem Dafoe een nominatie kreeg voor zijn rol als Max Schreck in Shadow of the Vampire. Hij is ook bekend als Norman Osborn en dus ook The Green Goblin in de films van Spider-Man.

De acteurs en actrices hebben heel wat uurtjes moeten zweten in een motion-capturing pak. Tel daarbij op dat ze aardig wat script hebben mogen leren, want Beyond: Two Souls bevat een verhaal dat tweeduizend pagina’s beslaat. Quantic Dream heeft er dus geen gras over laten groeien om ons een verhaal overtuigend te willen brengen. En waar gaat dat verhaal dan over?

Beyond: Two Souls

Dat gaat over het leven van Jodie Holmes. Ze heeft al sinds haar geboorte een denkbeeldige vriend, nou ja, een vrij echt bestaande entiteit eigenlijk. Aiden, zo heeft ze hem genoemd, is altijd met haar verbonden en al snel wordt haar paranormale gave ontdekt. Als kind heeft ze het lastig, want nadat ontdekt is wat er met haar aan de hand is, wordt ze vastgehouden op een basis. In Beyond: Two Souls volgen we haar leven, vanaf haar eerste stapjes met Aiden tot de ondertussen bekende scene waarin ze vastgehouden wordt op een politiestation.

Beyond: Two Souls

Als kind heeft ze dus geen vriendjes, en als ze stiekem eens buiten gaat spelen in de sneeuw en eens goed onder handen wordt genomen met sneeuw wordt Aiden boos en verstikt hij bijna de spelende dader. Later, als ze eens als wereldvreemde tiener bij de verjaardag van een dochter van iemand op de basis op bezoek is, lijkt alles goed te gaan, maar al snel wordt ze gepest omdat ze raar doet en bijna niets leuk vindt wat de jeugd wel leuk vindt. Ze wordt dan opgesloten en wederom helpt Aiden haar te ontsnappen. En dan heb je nog de keus: loop je de voordeur uit of ga je wraak nemen. Niemand noemt me een slet en loopt zomaar weg, dus de keus om wraak nemen met Aiden wordt gretig gebruikt.

Beyond: Two Souls

In Beyond: Two Souls speel je namelijk met twee personages niet alleen met Jodie. Met een druk op de knop neem je bezit van Aiden. Hij kan allerlei voorwerpen manipuleren. Soms doe je op je controller alsof je een katapult gebruikt, en ram je een voorwerp weg. Dat kan een blikje zijn, maar ook een gehele auto. En als geest kun je natuurlijk door muren, al heb je wel een beperking: je bent verbonden met Jodie en als jij te ver of te lang weg gaat heeft ze te veel pijn en moet je wel terug.

Mensen laten stikken of zelfs even overnemen is al andere koek, maar als we in een latere periode in haar leven moeten ontsnappen uit een rijdende trein, achtervolgd worden door honden en later ingesloten worden in een dorpje, met helikopters, snipers en de hele SWAT-santekraam, moet je als Aiden losgaan. Als overgenomen soldaat een granaat bij een tankstation laten ontploffen en bijvoorbeeld daarna de piloot overnemen om zo de helikopter op een team te laten crashen is natuurlijk wel erg bad-ass.

Beyond: Two Souls

Jodie is dus zeker geen hulpeloze meid, met Aiden aan haar zijde en een training bij de CIA kan ze zeker de aardse gevaren aan. Maar ja, de wetenschappers van de basis zijn benieuwd naar Aiden en op zoek naar een manier om naar zijn wereld te gaan. En zoals we uit wel meer spellen weten, portalen naar andere werelden hebben meestal de slechte gewoonte juist die bewoners van die andere wereld binnen onze wereld te laten.

De stukjes tijdlijn die in de previewversie van Beyond: Two Souls te spelen waren, lieten zien hoe gevarieerd de spelwereld is, dat Jodie zelf ook best kan vechten en dat Aiden een coole entiteit is die als haar beschermengel optreedt. Maar wat het vooral liet zien was hoe gedetailleerd de personages waren, en hoe goed geacteerd er is. Meeleven met Jodie is dan ook geen probleem. En meeleven in een spel dat zich vooral bezighoudt met vragen over de dood is natuurlijk altijd zware kost. Beyond: Two Souls belooft een boeiend, interactief verhaal te worden, met genoeg actie en een erg diepgaand verhaal met personages die levensecht lijken. Vanaf 11 oktober kunnen we met Jodie en Aiden aan de gang, want dan komt Beyond: Two Souls uit op PlayStation 3.