XCOM: Enemy Within

De aliens geven niet op en wachten hun beurt weer netjes af om onze wereld in te palmen.

Header

De eerste uitbreiding voor XCOM: Enemy Unknown komt dit jaar nog richting aarde. De buitenaardse wezens blijven ons terroriseren en de XCOM-organisatie zet nieuwe middelen in om de nieuwe dreiging te stoppen. De setting blijft dus hetzelfde, maar er worden enkele interessante gameplayopties gegeven om zo nieuwe strategieën mogelijk te maken.

Allereerst is er de MEC, de Mechanized Exoskeletal Cybersuits, waarmee je je soldaten kunt uitrusten. Gebaseerd op buitenaardse technologie en je hebt een nieuwe kamer, de cybernetic lab, in je basis nodig om het ding aan je soldaten te kunnen geven. Als MEC ben je veel sterker en heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om met een krachtige, mechanische vuist tegen de bakkes van een alien te rammen.

XCOM: Enemy Within

Klein nadeel: de aliens hebben ook een MEC-like wezen, de Mechtoid, die met een sectoid commander kan samenspannen. Hij krijgt dan een extra schild van de sectoid commander, waardoor hij bizar veel levenspunten heeft. Door de sectoid die de connectie maakt te doden, gaat de MEC-alien niet dood, zoals dat wel gebeurt als de sectoid verbonden is met een andere alien, maar in dit geval valt alleen zijn schild weg. Omdat er meer nieuwe wezens verschijnen, zijn er ook meer onderzoeken mogelijk in je basis op aliens en dit betekent meer nieuwe wapens en andere upgrades, ook voor de al bestaande klassen. Deze worden pas later bekendgemaakt en waren niet in de speelsessie te gebruiken.

XCOM: Enemy Within

De menselijke MEC geeft een geheel nieuwe draai aan de gameplay van XCOM. Door de MEC in te zetten, speel een stuk minder voorzichtig als in de originele game. Hij heeft namelijk een sterk pantser en heeft geen dekking nodig. Als hij aanvalt, staat hij vaak tegen de alien aan te schurken, maar ondanks dat pantser moet je dus goed op hem letten, want zoals altijd is een unit verliezen in XCOM permanent. Naast zijn vuist heeft hij ook een minigun, vlammenwerper of granaatwerper, dus van een afstandje is hij ook een wandelende tank.

XCOM: Enemy Within

Een tweede feature die de gameplay overhoop gooit is de optie om de dekking waarachter aliens zich verschuilen te slopen. De MEC-vaardigheid Collateral Damage heeft een klein bereik, maar sloopt niet alleen aliens, maar ook hetgeen waar ze zich achter verschuilen. Nadeeltje, dekking die eenmaal gesloopt is, is ook voor jou geen dekking meer. De vaardigheid Restorative Mist geneest teamleden in een radius. De MEC is dus een belangrijke unit die je in leven wil houden, want hij is een van de belangrijke wapens tegen de nieuwe, krachtige aliens zoals de Mechtoid.

Een interessante upgrade voor niet-MEC's zijn de genetische verbeteringen aan benen, ogen, borst, huid en hersenen. Het klinkt bijna als het originele Syndicate waar je verschillende lichaamsdelen van je agenten kon upgraden. Deze opties moet je eerst onderzoeken door sectie op een gevangen alien te plegen en een nieuwe kamer, de genetic lab, te bouwen. Door bijvoorbeeld de benen te upgraden, kun je veel hoger springen. De nieuwe levels zijn hier ook op berekend en je kunt er dus voor zorgen dat je een sniper op een hogergelegen gebied plaatst om zo veiliger aliens te snipen.

XCOM: Enemy Within

De hersenen kunnen geüpgraded worden om zo de mind control van de aliens te counteren. Niet alleen ben je er immuun voor, je stuurt schade terug naar het wezen dat je probeert te controleren. De huid-upgrade zorgt voor tijdelijke onzichtbaarheid: handig om dichterbij te komen en een van de nieuwe granaten te gebruiken. De granaat die gedemonstreerd werd, was de needle-granaat. Deze houdt rekening met dekking, dus als jouw units dekking zoeken voordat je deze gooit, overleven zij de granaat, terwijl aliens die geen dekking hebben gezocht een pijnlijke accupunctuursessie hebben.

XCOM: Enemy Within

Beide nieuwe kamers hebben 'Meld' als grondstof nodig. Er staan containters in levels die Meld lekken. Je moet dus zorgen dat je snel bij de containers bent om de Meld te krijgen, want anders is het al weg. En natuurlijk worden de containers bewaakt door de buitenaardse wezens. Dit geeft meteen weer een nieuwe keuze: ga je met al je teamleden op zoek naar het hoofddoel van de missie , of ga je splitsen, en hoe splits je jouw team dan. Je bent zwakker, je moet aanvallender spelen om de containers te pakken te krijgen, maar je kunt dan wel Meld krijgen om je teamleden de MEC- of genetische upgrades te geven.

XCOM: Enemy Within

XCOM: Enemy Within geeft door middel van enkele nieuwe features een nieuwe manier van spelen. Van het voorzichtige van XCOM: Enemy Unknown naar meer agressieve gameplay in deze uitbreiding. Vanaf 15 november kunnen we aan de slag met de nieuwe wapens, units en gameplay, want dan komt XCOM: Enemy Within uit op PlayStation 3, Xbox 360 en pc en Mac.