The Evil Within

Resident Evil is de grondlegger van de survival-horror. Helaas zijn ze bij Capcom steeds meer de actietoer opgegaan waardoor het genre het eigenlijk niet overleefd heeft. Gelukkig is Shinji Mikami, de bedenker van Resident Evil, weer in het zadel gekropen om ons zeven kleuren in onze broek te laten schijten met The Evil Within.

header

The Evil Within gaat niet alleen eng zijn, het gaat ook ontzettend goor zijn. De demo start bij het begin van het verhaal. Je bent detective Sebastian Castellanos en wordt opgeroepen naar Beacon Mental Hospital, een psychiatrisch ziekenhuis, te gaan. Vreemd detail is dat de politieagent die hem oproept zijn zin maar blijft herhalen. Als Sebastian en zijn twee collega's bij het ziekenhuis aankomen staan er allemaal verlaten politieauto’s. Ondertussen wordt het sfeertje nog wat aangewakkerd door een bliksemstorm. Iemand moet het doen, dus ze gaan toch naar binnen, waar hij en zijn collega's gruwelijk vermoorde patiënten vinden.

The Evil Within

Terwijl ze zoeken naar sporen van degene die dit gedaan heeft, komt de detective in de monitorkamer waar op een van de schermen een vreemd figuur bliksemsnel drie agenten doodt. De vreemde snuiter kijkt daarna in de camera, schreeuwt een keer en staat plots achter Sebastian. Wanneer je weer bijkomt met Air on the G String van Bach hang je ondersteboven gevangen in een kamer waar dode slachtoffers hangen. Dat slachten mag je letterlijk nemen, want je bent getuige van een monster dat een van de andere lijken door midden snijdt, om daarna het halve lichaam naar een werkbank te slepen en het verder te bewerken.

The EVil Within

Door een mes dat nog op grijpafstand in het lichaam van een ander steekt ontsnap je uit je benarde positie en dan begint het surreële survivalavontuur pas echt. Je ziet een deur, maar als je ernaartoe sluipt vallen er opeens allemaal lichamen uit een koker, nieuw vlees voor onze slager. Bij de deur aangekomen is het ding natuurlijk op slot en je raadt het al, de sleutels zijn bij de werkbank in de buurt.

The Evil Within

Terwijl je daarheen sluipt is de spanning zo voelbaar, blij dat er nog geen Smell-O-Vision is, want dan zou je rottende lichamen, bloed en je eigen angst ruiken. Heb je de sleutels dan eindelijk en ben je bij de deur, dan gaat er een alarm af en begint het gedonder. Je moet ontsnappen aan het monster dat niet blij is dat je gevlucht bent en achter je aan rent met een kettingzaag. Zonder wapens, gewond en terwijl je geen enkel idee hebt wat er aan de hand is heb je maar een doel: uit het ziekenhuis ontsnappen.

The Evil Within

Als je denkt dat het blijft bij het ziekenhuis dan heb je het mis. Buiten kom je erachter dat de hele stad aan gort is gegaan en ook als speler heb je geen idee door wat, wie of hoe. Hulp hoef je in ieder geval niet meer te verwachten, en voorraadkisten met grote hoeveelheden medicatie of wapens en kogels zijn ook niet aan The Evil Within besteed. Proberen er langs te sneaken of de monsters van achteren te doden met een mes spaart kogels en die heb je soms weer hard nodig voor de pittigere monsters.

The Evil Within

Het tweede level laat zien dat de shit echt de fan heeft geraakt, als je dat al niet door zou hebben gehad na het zien van de stad. Dit gedeelte van de demo laat zien dat je slechts enkele wapens met belachelijk weinig munitie hebt. Je wordt achtervolgd door monsters en rent een vrijstaand huis in. Je vindt er enkele mijnen om de trap en de ramen te beveiligen. Als de mijnen ontploft zijn, je handjevol kogels ook op is en er geen houden meer aan is, zoek je veiligheid in de kelder. Geen idee waarom, want het is net zo'n slecht idee als een trap oprennen zoals in zoveel films gebeurt.

The Evil Within

In dit level is dat niet anders en terwijl je door een gang loopt spelen bovennatuurlijke krachten met de ruimte. Erg Silent Hill-achtig, je rent door een gang, ziet een deur, maar als je er bijna bent is de deur weer twintig meter verderop. Uiteindelijk komt er een vloeistof door de hele gang en als eenmaal alles 'normaal' is, ligt er een hoopje wezen op de grond in de kamer achter de deur. Daaruit komt op geheel Japanse horrorwijze een soort spinachtig mens die het einde van de demo van The Evil Within inluidt door jou te doden. Shinji Mikami is meester van de survivalhorror en dat bewijst hij met dit spel maar weer eens.

The Evil Within

The Evil Within belooft een spektakel te worden voor de gamers die graag op het puntje van hun stoel willen zitten. Of die mensen die graag tegen het plafond willen springen van schrik. Dit spel vraagt er gewoon om, om met guur weer buiten, de lampen uit en Dolby Surround gespeeld te worden. De graphics zijn tof, de soundtrack draagt enorm bij aan de constant dreigende sfeer, de beperkte wapens zorgen ervoor dat je voorzichtig verder gaat en de bizarre wezens en bovennatuurlijk krachten maken het geheel, en als het tegenzit Sebastian, af. Survival-horror komt met The Evil Within terug, wees maar niet bang. Dat word je bij het spelen wel weer. In 2014 komt het spel uit op Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4 en pc.