Rambo

Als je een icoon uit de jaren tachtig moet noemen die met een machinegeweer in één hand, een mes en zijn explosieve pijl en boog hele legers uitmoordt, denk je al snel aan Rambo. Voor veel mensen alleen nog maar een herinnering, maar als het aan Reef Entertainment ligt krijgt Rambo weer een hoofdrol. Dit keer in zijn eigen eigentijdse videogame.

Header

In de huid kruipen van John Rambo, wie wil dat nu niet? Een keiharde commando die door een combinatie van guerrillatechnieken en zo af en toe helemaal losgaand met machinegeweer een kamp volledig uitmoordt, hoe geweld(dad)ig! Het spel is gebaseerd op de verhalen uit de eerste drie films. Dus we gaan naar Hope, we zien de jungle in Vietnam en we gaan nog zandhappen in Afghanistan. Genoeg kanonnenvoer dus om een spel mee te vullen.

De eerste teleurstelling is dat het spel onrails is. Begrijp me niet verkeerd, op zich is er niets mis met onrails, maar juist een spel als Rambo zou prima gebruik kunnen maken van free roaming, zodat je een zwakke plek van bijvoorbeeld een kamp in de jungle moet zoeken en van daaruit je Rambo-ding te doen. Aan de andere kant past het juist weer in de tijdsgeest van Rambo: in de jaren tachtig waren onrail-shooters in de arcades juist helemaal in.

Rambo staat niet bekend om zijn vredelievende conversaties met zijn tegenstander dus we hebben als speler genoeg wapens tot onze beschikking. Zijn vuisten zijn er altijd en natuurlijk heeft hij zijn mes bij zich. Wapens vind je constant en je moet herladen, dus het is niet geheel als een idioot losgaan op alles dat beweegt op het scherm. Het tofste wapen is toch de pijl en boog, inclusief exploderende pijlen, die we in de jungle gebruiken tegen de Russen en Vietnamezen. Munitie is als het goed is voldoende voorhanden, want dat pik je op van de slachtoffers. Die schieten namelijk op je en dan niet zoals in de film, maar raak als je niet uitkijkt.

Daarom moet je ook dekking zoeken. Aan de randen van het scherm kun je meestal wel iets vinden om je in veiligheid te houden. Maar niet voor lang, want de obstakels gaan kapot als de vijand op je schiet, dus eigenlijk moet je dit zien als een soort timer. Versla elke vijand voordat al je mogelijke dekking kapot is, want anders ben je een dode Rambo. Gezien er een deel vier in de filmreeks is, mag dat natuurlijk niet gebeuren in deze recap van de eerste drie films.

Er loopt ook nog een voortgangsmeter mee die oploopt naarmate je meer tegenstanders hebt kennis laten maken met Rambo. Als deze meter vol is kun je een speciale modus activeren waarin de tijd voor de rest van de tegenstanders trager gaat, jij onoverwinnelijk bent en je onbeperkt munitie in je wapen hebt. Dan kun je pas echt in Rambo-stijl los.

De makers hebben een licentie op Rambo dus we zien meer bekende personages en scenario's uit de films. Ze mogen de stemmen en filmpjes voor cutscènes gebruiken, dus dat is gewoonweg tof. Ook alle wapens die in de films zijn gebruikt zitten erin. Als je het spel de eerste keer in verhaalmodus hebt uitgespeeld krijg je de mogelijkheid levels opnieuw te doen, maar dan met allerlei combo's te selecteren wapens. Dan strijd je om de hoogste score op het online leaderboard.

Toegegeven, ik was even verbaasd dat er nog een onrail-ervaring op gamescom te spelen was. Na het even te laten bezinken is het niet zo erg als het lijkt. Rambo is een icoon uit de eighties, onrail shooters zijn dat ook. De makers willen de speler zeker het John Rambo-gevoel geven:, een man tegen hele legers, veel explosies, belachelijk veel tegenstanders die je neermaait, kortom Rambo. Dat ik niet vrij mag lopen is jammer, maar je speelt John Rambo, dat is voor mij al genoeg om deze game een kans te geven. Rambo komt uit op PlayStation 3, Xbox 360 en pc.