Sacred 3

De ontwikkelaars hebben eens goed gekeken naar hoe mensen de vorige Sacred-delen hebben gespeeld. Daarin viel op dat spelers, nadat ze veel uren gespeeld hadden, niets meer te doen hadden in de game. Er was te weinig endgame-content en de makers vroegen zich af hoe ze dit konden oplossen. Ze beseften al vrij snel dat je dit niet oplost door extra levels toe te voegen, want vroeg of laat loop je weer tegen hetzelfde probleem aan: mensen zijn er klaar mee en er zou weer meer content bij moeten komen. De oplossing? Multiplayer, heel veel focus op multiplayer.

Header

De multiplayer-ervaring in een spel is meestal de reden of ik doorspeel of niet, dus daar hebben ze een punt. In Sacred 3 word je dan ook constant beloond als je samenspeelt, zij het door extra ervaringspunten als je door middel van een combo vijanden verslaat of in speciale gebieden kan komen door gebruik te maken van spreuken van een andere speler. Door het systeem van drop-in, drop-out kunnen spelers elk moment mee gaan spelen en nog beter: een level 50 kan gerust met een level 3 samenspelen. Het gevechtssysteem laat dat toe dat je niet te zwak bent om alleen maar te ‘leechen’ terwijl de sterkere speler alle vijanden voor je doodt.

Iedereen kent het gevoel wel: je verslaat een vijand, die laat een zwaardje achter en jij gaat kijken of dat ding beter is dan wat je al had. Volgens de ontwikkelaars is het een soort gokmachine-ervaring, je krijgt een beetje een gevoel dat je een prijs wint, maar toch kriebelt er iets dat je weer beter wil. Je zwaard deed 200 schade, het gevonden zwaard doet er 206. Het verschil is minimaal. De makers beloven dan ook veel meer focus op actie en minder afhankelijkheid van gear. Zo krijgt de speler meer controle, in plaats van het moeten vinden van iets beters om verder te komen.

Sacred 3

Iedereen speelt een spel anders en de makers willen de spelers middelen geven om hun unieke stijl te vinden om Sacred 3 te spelen. Je kunt met bruut geweld of door middel van je skills door levels geraken, maar het is ook mogelijk om gebruik te maken van de omgeving. Om maar niet te spreken over de mogelijkheden als je jouw stijl combineert met de personages in co-op. Zo denken de makers een spectaculaire ervaring mee te geven aan de speler.

In Sacred 3 speel je wederom in de wereld van Ancaria, maar er zijn wel duizend jaren voorbijgegaan na de gebeurtenissen van de eerste twee delen. Dat zijn legendes geworden, maar de wereld komt in grote problemen. Het Hart van Ancaria, een oeroud artefact, beschermt de wereld als er grote crisis is. Er is een kwaadaardig keizerrijk dat de wereld wil veroveren en andere culturen tot slaven maakt. De wereld is in verval en het Hart van Ancaria roept helden op om het tij te keren. Zo zijn er helden uit allerlei culturen die gehoor geven. De Safiri, een nobel ras van sterke vechters, die de kracht van de zon kunnen gebruiken met skills als Meteor Dash en Solar Stomp. De tweede cultuur die bekend is gemaakt, zijn de Ancarian Lancers die het meer van guerrillatechnieken en sneaken moeten hebben, omdat hun land volledig in controle is van het keizerrijk. De kracht van de grond is een van hun specialiteiten.

Sacred 3

Het leuke is dat Sacred Citadel een voorproefje is van Sacred 3. In de demo die de makers ons toonden zien we een voorstad, waar de Safiri-strijder de Solar Stump uitvoert, een beweging die rechtstreeks uit Citadel komt. De ontwikkelaar legt uit dat het geen ability is, maar een combat art. Dit zijn de gereedschappen waarmee de speler zijn stijl kan uitdrukken. Wil je overigens buttonmashen, dan moet je dat vooral doen, de makers willen dat jij kunt spelen zoals je wilt.

Samenwerken wordt wel beloond in het spel, dus misschien is het handig om meer in die speelstijl te zoeken. Mocht je geen vrienden hebben of niet online willen spelen, dan zorgt een computer voor een partner. Deze zal wat instellingen hebben om jouw stijl te helpen, maar meer wilden ze daar nog niet over kwijt. Samenwerken dus. Door bijvoorbeeld de Safiri-strijder met een Meteor Dash om te laten starten, waardoor tegenstanders weggeduwd worden en even gestunned zijn. Hierdoor heeft de lancer het weer makkelijker en krijg je extra ervaringspunten als de vijanden door dit soort combo’s gedood worden. Je ziet gemakkelijk welke vijanden bonussen geven, want er hangt een vlaggetje boven hun hoofd om aan te geven dat desbetreffende vijand nog in aanmerking komt voor een samenwerkingsbonus. Maar dat is niet alles. Werk je samen, dan vult een balkje zich langzamerhand met might. Hoe meer might er in dat balkje is, hoe meer schade je doet en eenmaal vol krijg je een speciale comboaanval die ernstig veel schade doet.

Sacred 3

In een gevechtssituatie zien we een hangbrug met daarachter allerlei vijanden die zich verschuilen achter vaten. De maker laat een van de vele manieren zien om de situatie aan te pakken. Dit keer geen brute aanval, maar door gebruik te maken van de omgeving. De vaten hebben gif in zich en je hoeft geen Einstein te zijn om te raden hoe het aantal vijanden drastisch is afgenomen in zeer korte tijd. De overige vijanden hebben een shaman in hun midden. Deze kan de zijnen helpen door ze een soort bloodlust te geven. De Ancarian Lancer in ons team kan deze weer wegnemen zodat de Safiri-strijder er zonder al te veel kleerscheuren korte metten mee maakt. De truc is om de shaman weg te lokken zodat hij niet meer aan het bezweren toekomt. Maar niet alleen dat: als je hem verslaat knalt er nog een laatste explosie die alle vijanden in zijn buurt een laatste bloodlust geeft. Dan worden de vijanden dus veel sterker en daarom is het beter dat ook te vermijden.

Het spel is geen open wereld, maar bestaat uit levels. In elk level zijn vele geheime doorgangen te vinden en ook veel geheime plekken. Deze plekken zijn soms gebaseerd op de combat arts die je hebt ontwikkeld. Zo is er ergens achter een hek een aparte orb. Door een speciale combat art te gebruiken zuig je de energie uit die orb en gaat het hek open. De makers weten nu dat je die kracht hebt en maken de uitdagingen in dat gebied ook naar die kracht. In dit geval loopt er iemand rond met een magisch schild die alleen door die combat art tijdelijk verwijderd kan worden. Door samen te werken doe je genoeg schade om hem te verslaan. In datzelfde geheime level zien we een grote knop waar je met z’n tweeën op kunt staan. Je blijkt op een enorme val te staan die rondom je alles in stukken snijdt. Handig gebruik maken van de omgeving noemen ze dat.

Sacred 3

Een andere manier van samenwerken is te zien rondom een klif. De lancer is bezig vijanden te stunnen en in een rij achter elkaar te positioneren. De Safiri-strijder kan dan met zijn meteor dash die gasten meteen van een klif duwen terwijl hij in een rechte lijn door ze heen gaat. Zo zijn er vele mogelijkheden om samen te werken en veel ervaringspunten te verdienen. Maar wat moet je met die punten? Volgens de makers kun je er honderden dingen meet unlocken en je personage customizen. Heel erg diep wilden ze er niet op ingaan. Wel wilden ze kwijt dat je gebruikte ervaringspunten in combat arts kan respeccen, dus weer terug kunt halen en in andere arts kunt investeren. En natuurlijk zijn er ook achievements te verdienen, want dat is hip.

Volgens de makers zit er ongeveer honderd uur speeltijd in. Niet dat de singleplayer zo lang duurt, maar door de meerdere geheimen kun je levels herspelen om ook de andere doorgangen te vinden. Het spel ondersteunt één tot vier spelers in co-op. Het mooie is dat het drop-in, drop-out is, dus je kunt elk moment meedoen. En nog handiger, je hoeft niet eens van hetzelfde level te zijn of in dat gebied in singleplayer te zijn. Een level 50 met een level 3 moeten samen kunnen spelen volgens de ontwikkelaars en dat komt door de focus op combat arts en niet allerlei andere attributen. Natuurlijk hebben de hogere levels meer manieren om combat arts te doen, door ze al te upgraden, maar de lagere arts zijn zo gebouwd dat je wel kunt samenwerken met zo'n 'sterker' personage.

Sacred 3

Veel dieper kon men niet ingaan op de vragen die er gesteld werden. Want het is nogal een claim: gear niet meer leidend laten zijn. Sacred 3 wil van die verzamelwoede af en wil zorgen dat mensen niet meer met allerlei calculators bezig zijn om hun beste itemcombinaties en skills te berekenen. Mensen moeten gamen en het liefst samen. Daar is het spel dan ook op gericht: co-op, zonder restricties in levels of gebieden. Hoe ze het upgraden, trading, pvp en meer willen verzorgen horen we vast nog wel. De alpha-versie die te zien was zag er in ieder geval goed uit en was erg stabiel. Sacred 3 komt uit op pc, PlayStation 3 en Xbox 360. In 2013 mogen we hack & slashen in ons nog te ontdekken speelstijl.