LittleBigPlanet Vita

Wie kent Sackboy ondertussen niet. Een van Sony's grote iconen van deze generatie. Sackboy maakt zich op voor een nieuw avontuur op PlayStation Vita. Waar we samen met Sackboy binnenkort op de PlayStation 3 gaan karten, krijgen gamers met een Vita ook een volwaardige game voorgeschoteld met onze schattige genaaide knuffel. Eindelijk kan ik mijn Vita eens afstoffen en LittleBigPlanet uitgebreid testen.

LBP

Een van de herkenbare vormgevingen aan de LitteBigPlanet-games is vooral het kleurenpalet samen met het level design. Terwijl je met Sackboy heen en weer springt, geniet je van prachtige gebieden met verschillende thema's. Daarnaast draaien er altijd diverse heerlijke deuntjes als achtergrondmuziek. Bij het opstarten valt meteen op dat LitteBigPlanet voor PlayStation Vita ook dit keer een lach op je gezicht tevoorschijn tovert. Waar LittleBigPlanet voor PSP op visueel gebied en op het gebied van animaties behoorlijk achterliep op de games voor PlayStation 3, is de game voor PlayStation Vita gelijk aan zijn grote broers. De game ziet er net zo goed uit qua grafische kracht en beschikt ook over de fijne animaties die de PlayStation 3-games hebben. Daarnaast beschik je over alle kapsels, kleding, snorren, baarden en andere gekke outfits die je hebt vrijgespeeld in LittleBigPlanet en LittleBigPlanet 2.

Dit keer is het aan Sackboy om de wereld te redden van Carnivalia. Jaren geleden was het een vredig en prachtige planeet, waar veel te beleven viel. Carnivalia valt namelijk qua sfeer op als een wereld vol magie, attracties en kleur. Helaas is Carnivalia niet meer wat het vroeger was. De mysterieuze Puppeteer en zijn handlangers hebben er voor gezorgd dat er niet veel plezier meer valt te beleven in Carnivalia. Aan Sackboy de taak om de wereld weer te voorzien van plezier, pracht en praal.

LittleBigPlanetLittleBigPlanet

Met PlayStation Vita is het mogelijk om je vinger te gebruiken dankzij het touchscreen. Dat is dan ook van belang voor LittleBigPlanet, dat veelvoudig gebruikmaakt van de opties die PlayStation Vita te bieden heeft. Creativiteit en het gebruiken van je hersenen waren in de vorige games altijd van belang en opnieuw moet je creatief te werk gaan om Sackboy te helpen met zijn avonturen. Terwijl de gameplay in principe gelijk is aan de vorige games, is het nu mogelijk om Sackboy via het touchscreen te helpen. Nu is het aan de gamer om via het touchscreen een blokje aan te raken en te verplaatsen. Perfect dus, gezien Sackboy dus niet veel meer met zijn kleine armpjes hoeft te trekken.

Elke blokje of ander voorwerp dat je kunt verplaatsen, is te herkennen aan een blauw tint rondom het voorwerp. Laat Sackboy erop staan en beweeg het voorwerp in de lucht om Sackboy te laten zweven. Naast verplaatsen is het ook mogelijk om voorwerpen naar achteren of voren te duwen. In de wereld van LittleBigPlanet volg je namelijk niet een lang pad met één laag, maar is het mogelijk om achter of voor een voorwerp te lopen dankzij meerdere lagen. Op sommige plekken is het onmogelijk voor Sackboy om door te gaan. Gelukkig help je hem of haar dan natuurlijk mee om het voorwerp naar voren of naar achteren te drukken. Dit gaat behoorlijk makkelijk. Je maakt gebruik van zowel je touchscreen als de achter-touchpad van PlayStation Vita. Een andere mogelijkheid om Sackboy te helpen, is wanneer hij of zij zich vasthoudt aan een grote ronde wiel. Waar in de voorgaande games een wiel meestal vanzelf draait, is het nu aan de gamer om het wiel daadwerkelijk te laten draaien door gebruik te maken van het touchscreen. Draai niet te snel, anders is Sackboy binnen korte tijd behoorlijk duizelig.

LittleBigPlanet

Naast de normale levels heb je zoals gewoonlijk ook diverse mini-games in de wereld van LittleBigPlanet. En ook dit keer zit de game vol met mini-games, die gebruikmaken van de mogelijkheden die PlayStation Vita te bieden heeft. In een van de mini-games is het de bedoeling dat je je Vita verticaal kantelt, waarbij je daarna Sackboys mag meppen die tevoorschijn komen uit hun holletje. Simpel, maar leuk om te doen dankzij het touchscreen. In een andere mini-game genaamd Tapling krijgen we een hele andere ervaring in LittleBigPlanet. Dit keer speel je als een zwart balletje in een wereld die doet denken aan Limbo, zwart, donker en vooral grauw. In principe is het heel simpel. Je tikt ergens op het scherm en het balletje vliegt erheen. Oefening baart hier wel kunst, aangezien het behoorlijk gevoelig is en je al snel een verkeerde kant op gaat of geraakt wordt door een tandwiel. Onderweg is het mogelijk om je mede soortgenoten te redden die gevangen zijn. Spring over scherpe tandwielen, hang aan muren, en spring uiteindelijk verder. Tapling lijkt daarbij dus behoorlijk veel op LocoRoco in de stijl van Limbo.

In de wereld van LittleBigPlanet is het creëren van eigen werelden een grote optie. Mocht je zelf niet technisch genoeg zijn dan kun je altijd werelden spelen van andere gamers. Alles is mogelijk in de wereld van LittleBigPlanet. Durf je in het echt niet in een achtbaan, probeer het dan eens uit in LittleBigPlanet. Zo valt er opnieuw genoeg te vinden qua zelfgemaakte levels, van achtbanen tot heuze levels waarin je tegen Nazi-zombies vecht. Het is afwachten tot iemand ooit FOK!World gaat creëren voor LittleBigPlanet. Dit soort levels verschijnen namelijk niet vanzelf, het is aan de gamer om zijn fantasie te gebruiken om een level te maken.

LittleBigPlanetLittleBigPlanet

Het creëren van werelden is opnieuw in het begin even doorzetten aangezien er ontelbare opties zijn in het maken van een eigen wereld. Gelukkig zijn er opnieuw diverse tutorials waarin perfect wordt uitgelegd hoe alles werkt. Doorgewinterde gamers die al ervaring hebben met het creëren van werelden in LittleBigPlanet zullen ongetwijfeld meteen aan de slag gaan. Dankzij het touchscreen werkt alles namelijk net even iets fijner en sneller. Met een druk op het scherm draai je een voorwerp horizontaal of verticaal, verander je hoeveel lagen het voorwerp heeft of kopieër je het voorwerp naar meerdere voorwerpen. Terwijl je een voorwerp ergens plaatst, tik je op het voorwerp en sleep je het ergens heen om het langer of breder te maken.

Het creëren van werelden lijkt dus net zo gemakkelijk als voor de games op PlayStation 3. Het is alleen de vraag of er genoeg gamers zijn die interesse hebben om iets te creëren. Ondanks dat het net zo lekker werkt, lijkt het toch wat interessanter om iets te maken in LittleBigPlanet 2. Helaas is het hierbij niet mogelijk om je werelden die je maakt op PlayStation Vita over te brengen naar LittleBigPlanet 2 en vice versa. Wel is het mogelijk om zelfgemaakte werelden te downloaden en altijd en overal te spelen, mocht je dus geen 3G Vita, of geen WiFi-verbinding op het moment van gamen hebben. Toch vallen er nu al (een maand voor de release) genoeg zelfgemaakte werelden te spelen, en lijkt het opnieuw een succes te worden.

Dankzij de camera's die PlayStation Vita beschikt is het tevens mogelijk om zelf foto’s te maken. Ben je onderweg met een PlayStation Vita en zie je iets leuks, maak er dan een foto van en voeg die toe aan de wereld van LittleBigPlanet. Zo is het dus mogelijk om je favoriete foto’s van je dikke buurvrouw in bikini in de wereld van LittleBigPlanet toe te voegen, perfect dus!

LittleBigPlanet lijkt een gigantisch leuke game te gaan worden voor PlayStation Vita. Iets wat de handheld van Sony op dit moment zeker nodig heeft. De game voelt en ziet er net zo goed uit als de games voor PlayStation 3 en beschikt over genoeg vernieuwing en opties om een succes te worden. De game is geschikt voor iedereen; even snel tien minuten in de trein een level doorspelen, of uren bezig zijn met het creëren van werelden. Alles is opnieuw mogelijk in de wereld van LittleBigPlanet en dat beleef je deze keer allemaal in je handen. LittleBigPlanet ligt vanaf 19 september in de winkels voor PlayStation Vita.