Divinity: Original Sin

Met de druk die ontwikkelaars tegenwoordig voelen door hun uitgevers, hebben wij gamers nog wel eens het idee dat spellen te vroeg uitgebracht zijn en dat een maandje of drie meer om bugs te pletten een welkome vertraging zou zijn geweest. Bij Larian Studios voelen ze die druk niet. De Belgische gameontwikkelaar maken volgens hun eigen plan games en brengen ze zelf ook uit. Zij waren ook aanwezig op de E3 om hun games te tonen.

Header

En zo zit ik met een Belgisch biertje in alle rust naar de presentatie van Divinity: Original Sin te kijken. Het spel is een prequel op de allereerste Divinity. In Original Sin is er een leger van Orcs in Rivellon om deze wereld te veroveren. Ze gebruiken hiervoor naast brute kracht ook een magie die niet eerder bekend was. De speler neemt controle over een ontsnapte gevangene en een vrouw die weer tot leven is gewekt. Niet je alledaagse personages dus. Ze kennen elkaar niet, maar naarmate het verhaal vordert leer je meer over deze twee en hun donkere verleden. Het enige dat ze weten is dat zij als enige dezelfde magie als de orcs kunnen gebruiken.

Divinity: Original SinDivinity: Original Sin

De game heeft veel weg van Divine Divinity, Baldur’s Gate-reeks en Fallout 2. Het spel wordt getoond in een isometrische view, er is veel interactie met spullen in de wereld en we spelen turnbased. Je bedenkt rustig wat je wil doen, geeft de commando’s en dan is de volgende personage of vijand aan de beurt. Het spel kun je singleplayer of multiplayer spelen. In singleplayer kun je het hele team besturen, of AI-scripts aanzetten om ze hun eigen hulp te laten aanbieden. Je team is klasseloos, jij bepaalt waar jouw teamleden zich in specialiseren.

Divinity: Original SinDivinity: Original Sin

Het spel is van de grond opgebouwd om in co-op gespeeld te kunnen worden. Ook het dialoogsysteem is daarop gebouwd. Alle spelers die in de buurt staan mogen hun antwoord kiezen in het spel, er is niet één leider. Het antwoord met de meeste stemmen wint. Is er een gelijkspel, dan kiest de computer random een van de meest gekozen antwoorden. Ben je 'forever alone', dan is er de AI die de andere personage overneemt tijdens dialogen. Je kunt de AI ook uitzetten zodat jij alleen de beslissingen maakt. Of je maakt gebruik van een gespleten persoonlijkheid en kiest voor beide personages de dialoogopties. De keuzes die je maakt hebben impact op het verhaal. Het is niet altijd vechten, soms kun je een dialoog starten en de vijand bijvoorbeeld zelfmoord laten plegen.

Divinity: Original SinDivinity: Original Sin

In de demo zoeken we naar Robert, een persoon die ondoden sterker maakt door robotonderdelen aan ze te opereren. Dit willen we stoppen, om het ons makkelijker te maken. In de bar zag men ene Sara en een man met zijn signalement de bar uitlopen, dus we gaan naar het huis van Sara om te kijken of dit inderdaad Robert is. Bij het huis is net een gijzeling aan de gang. Een cybergoblin heeft een vat vol kruit aan zich gebonden en dreigt de boel te laten ontploffen als we maar een stap dichterbij komen. Door zijn robotachtige uiterlijk lijkt het erop dat Robert hier wel in de buurt is geweest. Hier komt het dialoogsysteem in actie, we kunnen hem uitlokken of charmen door bij hem in een goed blaadje te komen.

Divinity: Original SinDivinity: Original Sin

Het team besluit hem niet uit te lokken, maar we besluiten hem met source-magic te bevriezen zodat Sara veilig het huis kan uitlopen en het team de goblin zonder ontploffingsgevaar kan doden. Sara vertelt dat Robert inderdaad hier is geweest en dat ze samen geslapen hebben. Haar houding ten opzichte van jou als speler is positief, je hebt haar net gered. Maar dat kun je veranderen door in haar huis te gaan rommelen.

Als jij dingen steelt, kapotmaakt of verplaatst dan is ze een stuk minder van je gecharmeerd. Omdat ze je dan niet meer vertrouwt volgt ze je. Dat kan zelfs oplopen tot een gevecht. Beter is om haar weg te lokken uit de kamer en ongezien met een ander teamlid het huis te doorzoeken voor nuttige items. Er zijn veel items te gebruiken: een bezem als wapen, een appel om in combinatie met een drankje een antigif te maken, een paddenstoel om je wapen giftig mee te maken. Er is van alles mogelijk, er zijn recepten te vinden in het spel, zelfs om brood te bakken.

Divinity: Original SinDivinity: Original Sin

De omgeving is belangrijk in gevechten. Vaten met olie en een vuurpijl zijn goed om een flinke explosie te maken. Een olievat kapotslaan zorgt ervoor dat de olie eruit loopt. Als je daar vuur op loslaat heb je een vuurzee. Met de spreuk heatwave krijgt een vijand die in vuur staat extra schade toegediend. Als je zelf in vuur staat dan kan een regenspreuk jouw vuur doven. Water zorgt er weer voor dat elektriciteit sterker wordt. Als een plas water niet groot genoeg is, dan is de regenspreuk weer handig om de plas te vergroten. Ook ijsspreuken zijn handig in combinatie met regen en waterplassen, vijanden worden trager en glijden uit over het ijs.

Divinity: Original SinDivinity: Original Sin

Een interessante bonus is de leveleditor die erbij geleverd gaat worden. Deze wordt ook gebruikt door de ontwikkelaars zelf. Met deze tool kun je de wereld creëren, huizen plaatsen en inrichten, personages in de wereld zetten, dialogen schrijven en aan de mensen toevoegen, een dialogenboom uitdenken om zo consequenties aan keuzes te hangen en natuurlijk de logica toevoegen met een scripttaaltje. Dat taaltje is makkelijk op te pakken door de duidelijke naamgeving. Het gaat in de trend van 'if character dies', 'if item is moved' en meer van dat soort stukjes code. Met de leveleditor erbij hopen de ontwikkelaars dat er naast het avontuur, dat zo'n veertig uur duurt, er veel meer eigengemaakte avonturen door de community ontwikkeld gaan worden.

Divinity: Original SinDivinity: Original Sin

Divinity: Original Sin lijkt een prima game te worden. Fans van turnbased RPG-spellen komen aan hun trekken en met de meegeleverde leveleditor betekent dat een mogelijk heel grote wereld om te ontdekken en een onuitputtelijke bron van avonturen. Het valt of staat met het enthousiasme van de community. Het spel komt het tweede kwartaal van 2013 uit voor Windows en Mac OS.