Watch Dogs

Ubisoft verrast vriend en vijand met Watch Dogs, een game die zich in de nabije toekomst afspeelt en niet eens een zo vergezocht is qua plot. Privacy bestaat niet meer, alles wordt opgeslagen. Zet voor de zekerheid je cookies uit en lees verder!

Header

In het spel maken steeds meer steden gebruik van een Central Operating System om alles in de stad te regelen. Het ctOS-systeem is in staat om alle digitale data van een burger, dat zo ongeveer uit 2,3 gigabyte aan ‘digitale schaduw’ bestaat, te verbinden om zo een digitaal beeld van alle inwoners van de stad te krijgen. Allerlei data zoals creditcardgegevens, e-mail, porno en online profielen worden bijgehouden. Wat nu als deze gegevens in de handen van hackers zou komen?

In Watch Dogs bevinden we ons in Chicago. We volgen Aiden Pierce, een uiterst slimme hacker die het ctOS van de stad met zijn smartphone kan manipuleren. Hij heeft toegang tot alles in de stad, van informatie van personen van wie hij meer wil weten tot het aansturen van stoplichten, het meekijken met surveillancecamera’s en uitschakelen van mobieltjes door signalen te verstoren.

In de gameplaytrailer wordt getoond hoe Aiden door de stad loopt. Hij wil ene Joseph Demarco, een blijkbaar machtig persoon, in de val lokken. Omdat hij niet op de gastenlijst  van een feest staat moet hij op een andere manier binnenkomen. De speler heeft meerdere mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen. De makers laten namelijk in een tweede sessie achter gesloten deuren zien dat de oplossing uit de publieke gameplaydemo niet de enige is. Het laat erg denken aan Deus Ex: Human Revolution, waarin je ook meerdere mogelijkheden had om tot je uiteindelijke doel te komen.

 

Zoals je ziet in bovenstaande demo is de grafische kant van Watch Dogs fantastisch. We zijn dan ook erg benieuwd hoe het er op de consoles uit gaat zien, maar de pc-versie is in ieder geval schitterend. De wind laat van alles bewegen, plassen regenwater reflecteren de vele lichten en de drukte in de stad laat je denken dat je in Chicago bent, in een levende stad met mensen die hun eigen leven leiden terwijl jij het spel aan het spelen bent. Een ander detail dat vaak ontbreekt in andere spellen is dat je deze hele stad kan bereiken. Alles wat te zien is en dat is best indrukwekkend te noemen. Dit geeft natuurlijk nog meer gevoel dat je in een echte stad bent, zonder gesloten deuren of onzichtbare muren.

In hoeverre deze mensen zich gaan gedragen na je acties is nog niet bekend, maar bijvoorbeeld de reactie van een man, naast zijn vrouw die achter het stuur wordt gedood door de kogelregen, is heftig. Zijn reactie gaf mij kippenvel. Als eerste het bloed dat tegen het raam zat en dan niet alleen een kloddertje rood over het raam, maar spetters, realistischer dus. Maar de wanhoop die uit de stem van de man klonk, terwijl hij zijn vrouw bij haar bewustzijn probeert te krijgen, maakte de meeste indruk. Al zouden de makers dit gescript hebben, dan maakte dit nog erg veel indruk. En dat is knap, zeker omdat het hele spel al een aaneenschakeling is van “wow”. Dat momentje ging daar alleen nog overheen.

Informatie speelt een hoofdrol in dit spel. Aiden heeft alle informatie in de palm van zijn hand. Als je door de stad loopt zie je bij elke persoon iets van diegene. Wat hij aan het doen is, of hij schulden heeft of dat hij een pleeggezin heeft. Daarnaast kun je telefoongesprekken afluisteren en meer. Daar zit natuurlijk ook bruikbare informatie bij, om bijvoorbeeld iemand af te persen of die persoon je mee te helpen met bepaalde zaken.

Watch Dogs

Het vechten in het spel blijft niet bij het beschieten of neermeppen van mensen. Veel interessanter is het aspect dat de demo laat zien: het controleren van de hele stad, dus ook de verkeerslichten. Aiden leert dat DeMarco niet in de club is, maar heeft gezorgd dat hij weet van Aidens aanwezigheid in de club. Blijkbaar hebben beide heren een verleden, want DeMarco komt met een knokploeg Aiden gedag zeggen. Het toffe is dat je als hacker de verkeerslichten naar je hand kan zetten. Zo kun je het verkeer ontregelen om te vluchten, of zoals in dit geval, veroorzaak je een botsing waarin DeMarco het slachtoffer is. De vijanden zoeken dekking, een tankstation ontploft door vuur en het dramatische moment met het stelletje in de auto maakt deze scene nu al het meest memorabele van de trailer. Aiden vlucht voor de politie en gebruikt zijn hackskills om de brug open te zetten zodat hij er net overheen kan en de politie alleen maar toekijken.

Watch Dogs

Wat in de demo niet getoond werd, maar achter de schermen wel, is dat er ook een app komt voor tablets. De ontwikkelaar showde de iPad-versie, waarin we een plattegrond van Chicago zien. Je kunt plattegronden van straten maar ook gebouwen zien, zodat je met voorkennis een nieuwe missie in gaat. Dat geeft je natuurlijk nog meer het gevoel dat je een hacker bent. De personen die je gescand hebt, komen ook in de app voor. Hun profiel kun je rustig nalezen, maar interessanter is dat je ook op de plattegrond kan zien waar ze op dat moment zijn. En niet alleen de personages uit het spel, ook je vrienden zijn aanwezig, als ze in je wereld meespelen. Ubisoft heeft geen informatie gegeven hoe het multiplayeraspect werkt in dit spel, maar het is mogelijk om met meerdere spelers in dezelfde stad rond te lopen. Je kunt je vrienden helpen, maar ook tegenwerken.

Watch Dogs

Watch Dogs was voor mij de grote verrassing van de E3. Ubisoft heeft deze titel knap verborgen kunnen houden voor hackers en na de eerste beelden barstte de persconferentiezaal los. Helaas was het nog niet speelbaar op de beurs, maar achter de schermen kwam er iets meer informatie over de titel. De spelbeleving is groot door de prachtige graphics, keuzes om dingen voor elkaar te krijgen en het gevoel dat je deel uit maakt van een stad met echte mensen om je heen. Hoe het samenspelen met andere spelers in dezelfde wereld gaat is nog niet bekend, maar daar zal Ubisoft vast meer over gaan vertellen. Mijn interesse is gewekt en met mij vele anderen. Watch Dogs komt volgend jaar uit op PlayStation 3, Xbox 360 en pc.