Beyond: Two Souls

Exclusief voor PlayStation 3.

Ontwikkelaar Quantic Dream en gamesgenie David Cage komen na hun hit Heavy Rain met een nieuw IP in de vorm van Beyond: Two Souls. Met een grootse aankondiging op de E3-personferentie van Sony werd direct de toon gezet voor de toekomst van het spel. Is dit het volgende te groot gehypete spel in gamesland of gaat dit spel alle verwachtingen waarmaken?


Het verhaal van Beyond: Two Souls draait om het jonge meisje Jody Holmes. Haar leven wordt beheerst door een geest die constant bij haar is en waar zij een spirituele connectie mee heeft. De geest wordt door het meisje Aiden genoemd. Om nog onduidelijke redenen wordt Jody gezocht door de politie en zij is dan ook samen met Aiden op de vlucht geslagen. Helaas voor de gamers worden de vragen waarom zij voor een bijna belachelijke grote politiemacht op de vlucht is en wat precies de connectie tussen Jody en Aiden is nog niet beantwoord.

 

Het spel biedt een hele verfrissende blik. De beelden zijn met behulp van motion capture gemaakt, waarbij actrice Ellen Page de rol van Jody vertolkt. Door deze combinatie weet Quantic Dream de emotie bijna letterlijk uit je televisiescherm te laten komen. Zoals een gameswereld van David Cage betaamt, speelt dit ook bij Beyond: Two Souls een hele grote rol. Je zult al snel merken dat je wordt meegzogen in het verhaal van het spel. De totale duur van het spel wordt volgens de makers iets groter dan Heavy Rain. Het spel gaat naar alle waarschijnlijkheid tussen de acht en tien uur speeltijd bieden.

 

De besturing van het spel is heel gevarieerd. Dit komt als eerste omdat je niet alleen het personage van Jody bestuurt, maar ook dat van de geest Aiden. Wanneer je als Aiden speelt, een keuze die door het spel gemaakt wordt en niet door de speler zelf, kun je de entiteit al zwevend voortbewegen. Wanneer er een persoon of voorwerp is waar je wat mee kunt doen verschijnt er een gouden straal hier naartoe. Als Aiden kun je naast objecten oppakken en verplaatsen ook mensen wurgen of zelfs bezit nemen van hun lichaam. Iets wat mij opviel in de controls is dat er ook een soort motion control in het spel verwerkt zit. Er zijn meerdere gedeeltes waarbij je door je dual shock-controller te tilten of te schudden het personage kan en moet besturen.

 

Het gameplaygedeelte dat ik heb mogen aanschouwen geeft bijna constant het gevoel dat je naar een cutscene zit te kijken. Dit is echter niet zo. Tijdens de beelden krijg je op bepaalde momenten te zien welke knop je moet indrukken. Doe je dit niet, dan ontsnap je bijvoorbeeld niet uit de greep van een agent en word je gearresteerd. Daarnaast zijn er ook hele gerichte keuzes in acties die je wel of niet kunt uitvoeren. Zo heb je bijvoorbeeld de keuze om Jody wel of niet wakker te maken wanneer zij in een trein ligt te slapen. Dit is ook één van de dingen waar ik in het spel erg door aangetrokken ben. De spelerskeuze heeft een behoorlijk grote invloed op de gameplay. De keuzes die je in het spel maakt zorgen ervoor dat je bepaalde scenes in het spel wel of juist niet gaat zien. Hierdoor zul je als speler snel geneigd zijn om het spel een tweede of misschien wel een derde keer te gaan spelen.

Er is nog niet veel bekend over Beyond: Two Souls aangezien het spel net bekend is gemaakt. Wel kan ik niet anders concluderen dan dat er een bijzonder grote wow-factor in het spel zit. Er zullen in de komende maanden ongetwijfeld meer details worden vrijgegeven over het spel, maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet een hele bijzondere en grote game gaat worden. Beyond: Two Souls lijkt een spel te gaan worden waar alles op en aan zit. Mensen die hebben genoten van Heavy Rain kunnen Beyond: Two Souls absoluut hoog op hun verlanglijstje zetten.