Assassin's Creed III

Assassin's Creed III Leader

Een maand geleden werd ik gevraagd om naar een hotel in Rotterdam te komen, waar een preview van Assassin's Creed III getoond zou worden. Nadat ik een rondje door de kamer had gezweefd en weer op mijn stoel was geland kwamen de eerste vragen bij me op. Waar speelt het zich af? Wie zal de nieuwe held zijn? En sterker nog: wat maakt deze nieuwe held beter dan Altaïr Ibn-La'Ahad en Ezio Auditore da Firenze? Maar terwijl wij net kennis maakten met Ezio en Rome begonnen te verkennen, was Ubisoft al bezig met deel drie. Terwijl het groepje journalisten klaar zat voor de eerste trailer, werd ons verteld dat dit de langste Assassin's Creed-game in ontwikkeling is. Drieëneenhalf jaar.

De introductie-trailer begint goed. We zien een vertrouwd landschap waar een adelaar overheen vliegt. Maar in plaats van dat we de held zien vechten of sluipen, zien we meteen een nieuw element voor deze game. De held, genaamd Connor, klimt namelijk een verticale bergwand op om uiteindelijk een kleine nederzetting in het bos te bereiken. Meteen is duidelijk dat dit niet zomaar een vervolg is. Vergeet Ezio en Altaïr. Laat Syrië en Rome achter je. Connor Kenway, de nieuwe assassin, zit in jong Amerika en ik wil niet meer terug. 

Assassin's Creed IIIAssassin's Creed III

Nieuwe wereld, nieuwe mogelijkheden
Na alle afgevuurde indrukken verwerkt te hebben, is meteen duidelijk dat dit niet een simpel vervolg is. De wereld is compleet anders dan we gewend zijn. De twee grote steden Boston en New York bruisen van het leven en koppelen zich los van het romantische, gothische uiterlijk dat Rome had. Aan je linkerhand zie je houten saloons met klapdeuren en rechts van je zie je stenen kerktorens en industriële volkshuisjes. De steden zitten vol met leven en dit keer zal er meer gebeuren om je heen dan zangers en bedelaars die je in de weg zitten. Een klein kindje verkoopt kranten op een regenton terwijl er rechts van je wat sinaasappels worden gestolen door een straatratje.

Naast deze twee steden is er een derde gebied dat de makers ook als stad beschouwen: het bos. Het bos alleen al is een gebied dat anderhalf keer groter is dan de map van Rome in Assassin's Creed: Brotherhood. In dit bos zitten, naast volgens de makers dertig verschillende soorten dieren, een aantal kleine nederzettingen en kampjes. Een groot gedeelte van de game zal zich ook in dit gebied afspelen en de makers beloven dat het bos net zo interactief zal zijn als een stad. Dat betekent side-missions, grote missies, collectables en belangrijke events die het bos als toneelveld gebruiken. Het is niet meer te vergelijken met de verplichte tussenstukken met kaal land die de voorgangers hadden.

Assassin's Creed IIIAssassin's Creed III

Thuis in het bos
De nieuwe held heet Connor Kenway. Hij is officieel een halfbloed-zoon van een originele Amerikaan (indaan of mohawk) en een Britse. Als zijn kamp wordt aangevallen voelt hij zich geroepen om het onrecht tegen te gaan. Het hoofd van zijn stam wil hem tegenhouden, wat ervoor zorgt dat Connor niet is gedreven wordt rechtvaardigheid in plaats van eer- of familiewraak, waardoor zijn karakter ook anders is dan de voorgaande assassins. Hij wordt wel een officiële assassin, te zien aan bijvoorbeeld het kenmerkende assassin-logo dat het blad van zijn tomahawk vormt.

Connor hoort in het bos thuis. De makers hebben ervoor gezorgd dat dit duidelijk te zien is in de game. Hij zal in de game veel te maken hebben met dieren, en het zal ook mogelijk zijn om je bij een jachtclub aan te sluiten om je vaardigheid in het opsporen en het doden van dieren te verbeteren. Een van de belangrijkste nieuwe verbeteringen is dat Connor ook in bomen kan klimmen om zo zijn vijand te besluipen. Als hij even stil staat in een boomholte, leunt hij gemakkelijk tegen de zijkant aan. Het zijn kleine details die allemaal laten zien dat Connor uit het bos komt en zich ook thuis voelt daarin. Maar wat wil je ook, met een bos dat groter is dan Rome.

Assassin's Creed III 

Levensverhaal
Het verhaal van Conner begint in zijn jonge jaren en zal een periode van dertig jaar omvatten. Een verschil met de voorgaande delen is dat je nu alle grote gebeurtenissen zult meemaken die Amerika gevormd hebben tot wat het nu is. Naast het samenwerken met belangrijke personen als George Washington en Benjamin Franklin, zul je ook geallieerde generalen ontmoeten en bevind jij je op slagvelden als de strijd om Bunker Hill. Ook de grote brand in New york zul je meemaken en de effecten hiervan zullen duidelijk zichtbaar zijn in de game. Er is een team van Amerikaanse historici op gezet om ervoor te zorgen dat alles zo trouw mogelijk aan de geschiedenis zal plaatsvinden.