I Am Alive

header

Tijdens de E3 van 2008 werd een korte trailer van I Am Alive getoond. De game zou ontwikkeld worden onder de hoede van Assassin's Creed-producer Jade Raymond. In de tijd die op de aankondiging volgde, leek de game in vergetelheid te raken, tot op een paar maanden terug. I Am Alive was nog volop in leven, ontwikkeld door Ubisoft Shanghai om in maart te verschijnen als downloadable game op PSN en XBLA.

I Am AliveI Am Alive

I Am Alive speelt zich af in Haventon. De game begint een jaar na een wereldwijde ramp waarna de grond voor een groot deel bedekt werd met giftige stofwolken. Adam, de protagonist van het spel, heeft vlak voor de gebeurtenis een vlucht genomen die hem verwijderde van zijn vrouw en dochter. Nu, een jaar na de gebeurtenis, heeft Adam zijn weg terug naar huis gevonden en streeft hij naar een vereniging met zijn familie.

I Am AliveI Am Alive

In de basis is het spel een third-person action-adventure game waarbij de nadruk ligt op overleven in een verwoeste wereld. Adam heeft twee aspecten die te allen tijden te zien zijn bovenin het scherm: zijn uithoudingsvermogen en gezondheid. Je zult veel moeten klimmen in I Am Alive en tijdens deze bezigheid loopt je uithoudingsvermogen-balk langzaam leeg. Een lege balk voor vaste grond onder de voeten gevoeld wordt, betekent vrij snel vallen en sterven. Na het leeglopen van de balk heb je door het snel indrukken van de trigger-knoppen nog de kans om een stukje door te klimmen, maar dit verlaagt de capaciteit van de gehele balk, waardoor deze na het vinden van vaste grond een lagere basis kent dan voorheen. Het constant in de gaten houden van de balk geeft de game extra spanning en geeft de game, ondanks Adams onnatuurlijk sterke armen, een stuk realisme mee.

I Am AliveI Am Alive

De gezondheidsbalk is nauw verbonden met de interacties met andere mensen. Overleven in een verwoeste wereld brengt spanningen met zich mee. Mensen hebben hulp nodig of moeten niks van jouw aanwezigheid weten. Voedsel en onderdak is schaars en dat dient te worden beschermd. Agressieve personen luisteren vaak beter wanneer je een pistool op ze richt. Je bent echter verre van onkwetsbaar in I Am Alive. Kogels voor je pistool zijn schaars en je zult het wapen dan ook voornamelijk tevoorschijn halen om de tegenstand af te bluffen en van dichtbij neer te halen met een machete.

I Am AliveI Am Alive

Hoewel de basis van I Am Alive origineel en op orde is, voelt de game nog behoorlijk houterig aan. Confrontaties met NPC's zijn behoorlijk gescript en er is vaak maar één manier om een situatie te overleven. Overleef je het niet, dan heb je een gelimiteerd aantal herkansingen voor je een stuk terug in de game wordt gezet. De grauwe, grijze wereld straalt sfeer uit maar grafisch kan de game niet overtuigen. Of het eerlijk is om betere graphics te verwachten van een downloadbare budget-titel is een punt waarover gediscussieerd kan worden.

I Am AliveI Am Alive

I Am Alive belooft een interessante game te worden. Wanneer je als gamer los kunt laten dat het een kleiner project is gebleken dan de aankondiging in 2008 deed vermoeden, blijft er een solide, downloadbare game over. De overlevings-gameplay is ondanks zijn gescripte aard vrij uniek. Of de volledige game ons genoeg kan boeien voor een hoog cijfer, lees je over een maand.