Kirby's Adventure Wii

Met Kirby's Adventure Wii (in Amerika bekend als Kirby's return to Dream Land) maakt onze lieve roze stofzuiger zijn eerste grote vierspelers-co-op debut op de Wii. Maar weet deze party-game zich uit de schaduw van het sublieme Kirby’s Epic Yarn te werken of is deze terugkeer naar Dream Land een pastelkleurige nachtmerrie?

kirby return to dream land logo

Tezamen met twee andere reviewers ging ik met een roze controller op een roze bank zitten om de eerste paar levels van onze roze vriend te doorlopen. De setting was in ieder geval ‘in concept’ en na een paar minuten aan discussie over wie er met Kirby mocht spelen ging het co-op-festijn voor vier man los. Met genoegen zoog ik mijn eerste vijanden op om vervolgens hun krachten over te nemen. Een rare zin voor de mensen die niet bekend zijn met het bolvormig vacuüm.

kirby return to dream land

Naast het spelen met Kirby geeft Kirby's Adventure Wii de mogelijkheid aan drie andere spelers om simultaan met Kirby het level te bestormen. Meta Knight, King Dedede en Waddle Dee zijn alle drie inzetbaar om naast Kirby te strijden en zorgen, onder het motto ‘the more, the merrier’ voor een duidelijke verhoging in het spelplezier. De game doet in dit opzicht het meeste denken aan New Super Mario Bros. Wii, iets wat in theorie iets goeds is.

In de praktijk zorgt het helaas voor een domper. De game is namelijk, vooral met zijn vieren, veel en veel te simpel. Zo kun je elkaar niet dwars zitten (iets wat bij NSMB.W de grootste funfactor was) en blijven Kirby’s handlangers levend totdat Kirby zelf af gaat. Mocht die zeldzame situatie zich voordoen dan wordt de hele party teruggezet naar het vorige checkpoint, zonder verder nadeel. Een functie die er voor zorgt dat de game bijna met de ogen dicht te spelen is.

kirby return to dream land

Verder wordt het pijnlijk duidelijk dat Kirby de prominente rol speelt. Zo kan alleen Kirby de krachten van vijanden overnemen, deuren openen en sleutels oprapen. De overige drie spelers zijn gebonden aan hun personage specifieke wapens en dienen duidelijk alleen als support. Bij een spel dat bewust gemaakt is voor een wat jongere doelgroep is dit natuurlijk genoeg reden voor instant-ruzie. Een aparte ontwerpkeuze.

Maar er hangen gelukkig niet alleen maar donkere wolken boven Dream Land. Het gameplay geheel is solide uitgewerkt en het opzuigen van vijanden en het floaty vliegen met de roze blob blijft een glimlach op mijn gezicht toveren. Eén van de hoogtepunten van de demo is toch wel het inslikken van een van de ‘super abilities’ . Kirby krijgt hiermee, met een geweldig bombarie, een zwaard in zijn handen dat twintig keer zo groot is dan hijzelf. Een zwaai hiermee verpulverd niet alleen vijanden, maar ook hele stukken wereld. Het is een bizar voorkomen en zorgt voor een hilarische afwisseling in een tot nu toe enorm schattige platformer.

kirby return to dream land

En een schattige platformer is het. Kirby is Kirby en daarmee voorzien van grappige animaties, leuke sound-effects, een vrolijke soundtrack en een kleurenpallet waarbij het tandglazuur je van de tanden springt. Qua uitstraling tipt het niet aan de grafische pracht van Epic Yarn, maar het geheel komt kleurrijk en vol detail je ogen tegemoet. Het is in ieder geval moeilijk om niet vrolijk te worden tijdens het spelen van de game.

Conclusie

Uiteindelijk lijkt Kirby's Adventure Wii moeite te hebben om zich te matchen aan vergelijkbare titels als New Super Mario Bros. Wii en Kirby’s Epic Yarn. Voeg daar een paar rare ontwerp keuzes en het gebrek aan een moeilijkheidsgraad aan toe en geheel resulteert in een magere co-op ervaring die alleen weggelegd is voor de aller-allerkleinste gamers onder ons. De die-hard gamers onder ons bij wie de roze vriend toch nog steeds een plekje heeft in het hart, kunnen nog enigszins uitdaging halen uit het spel als ze het alleen spelen. Nu alleen nog even zo’n roze controller regelen.