NeverDead

Een game waarin je niet dood kunt gaan wordt door gamers vaak als raar en te makkelijk gezien. Kijk maar naar de kritiek die Prince of Persia 2008 kreeg om zijn mechaniek dat je altijd werd gered. Toch is dit het belangrijkste aspect van NeverDead, een nieuwe game van Konami. Wat maakt deze game dan zo anders dat het nu wel ineens leuk zou zijn?

NeverDead

In NeverDead speel je Bryce Boltzmann, wiens beroep het is om demonen af te slachten. Vijfhonderd jaar geleden is hij vervloekt waardoor hij onsterfelijk is geworden. Hij wordt vergezeld door een private investigator genaamd Arcadia en samen proberen ze de wereld van nu te redden van demonen.

Ondanks dat Bryce niet dood kan, kan hij wel schade oplopen. Het is namelijk mogelijk armen, benen en zelfs je romp te verliezen. Dit zorgt voor rare situaties waarin je hinkelend zonder armen door de levels hopt of zonder benen over de grond kruipt. Door je verloren ledematen van de grond te rapen kun je ze weer aan je lichaam plakken. Het is zelfs mogelijk om met een rollend hoofd je armen en benen op te rapen zonder romp wat tot hilarische taferelen leidt.

NeverDead NeverDead

Het verliezen van je ledematen lijkt irritant en erg nadelig maar het kan ook voordelen hebben. In de demo die ik heb gespeeld was het bijvoorbeeld mogelijk om je hoofd van je lichaam te scheiden en deze in een straal met water te gooien waardoor je plekken kon bereiken die je met je lichaam niet zou kunnen bereiken. Ik ben benieuwd hoe dit in de game verder gebruikt gaat worden.

Kun je dan helemaal niet afgaan? Jawel. Je partner, Arcadia, is alles behalve onsterfelijk en je zult haar moeten beschermen. Als ze te veel schade oploopt zal ze hulpeloos op de grond liggen en zul jij haar op tijd moeten redden, anders is het alsnog game over. Ook zijn er bepaalde monsters die je hoofd, als je daarmee op de grond aan het rollen bent, kunnen opeten.

NeverDead

De game speelt verder als een third-person shooter. Je hebt twee wapens in je hand die je met desbetreffende triggers kunt afvuren. Dit voelt allemaal goed aan alleen had ik wel het gevoel dat het soms niet heel erg precies was. Naast je vuurwapens heb je een zwaard die je onder andere moet gebruiken bij vijanden die niet door kogels vermoord kunnen worden. Je kunt je zwaard op elk moment gebruiken. Door de R1 knop in te drukken kun je met de rechter analoge stick de bewegingen van je zwaard maken. Ik heb niet kunnen zien of de bewegingen van het zwaard de precieze bewegingen van de stick volgen maar het was in ieder geval wel effectief in het bestrijden van de monsters.

Verder ziet de game er goed uit met veel detail. Bryce ziet er donker en grimmig uit met veel littekens en als hij in stukjes op de grond ligt zullen sommigen last van hun maag krijgen van hoe smerig het eruit ziet. De wereld ziet er ook goed uit maar ik kreeg wel het gevoel dat de plekken waar je je bevindt niet heel groot zijn. Vaak moet je een aantal vijanden verslaan, gaat er een obstakel weg waardoor je naar de volgende vechtarena gaat, waarna dit zich weer herhaalt.

Conclusie
NeverDead gebruikt een aantal zieke maar interessante concepten die ook de gameplay lijken te versterken. Hoeveel de mechaniek gebruikt gaat worden is op dit moment nog lastig te zeggen maar ik hoop dat het hierdoor meer wordt dan een third-person shooter met demonen. De game ziet er goed uit en ik verwacht dat zit zeker een cult-hit zal gaan worden.