Rayman Origins

Er is een tijd geweest dat Rayman het paradepaardje van Ubisoft was. Na een ijzersterke 2D-platformer en een even sterke 3D-platformer leek de serie zijn beste tijd gehad te hebben door een tegenvallend Rayman 3: Hoodlum Havoc. De ledemaatloze held werd daarna gebruikt om met succes de Rabbids te introduceren. Dit jaar keert hij eindelijk terug in een nieuw 2D-avontuur: Rayman Origins.

Rayman Origins werd tijdens de E3 van 2010 aangekondigd met een korte trailer. De trailer zette direct de toon die we door de gehele game zouden vinden; één met veel humor. Na de E3 hoorden we echter niks meer over de game. In juli kregen we te horen dat de game nog in 2010 zou verschijnen. Pas in december van 2010 kwam het bericht dat we nog even moesten wachten op de game. Toen ik tijdens de E3 van dit jaar de booth van Ubisoft op liep, stuitte ik op vijf pods waar Rayman Origins gespeeld kon worden. Met versnelde pas liep ik naar een vrije pod. Het zou eens tijd worden!

De game brengt me direct terug naar de oorspronkelijke Rayman, maar dan in een nieuw jasje. Nee, niet enkel een nieuw jasje; een geheel nieuwe outfit. Want hoewel de sfeer bekend is, staat deze game volledig op zichzelf. Het nostalgische gevoel maakt grotendeels plaats voor het gevoel van iets nieuws, iets fris. Als een oud huis dat niet gerestaureerd wordt, maar volledig vanaf de grond weer wordt opgebouwd.

Rayman Origins is in essentie een 2D-platformer met een lading levels, welke ontworpen zijn om met maximaal vier spelers te spelen. Alleen kan ook, maar dan zal je een hoop alternatieve routes en geheimen missen. Wanneer je met meer dan één speler bent, is samenwerken de manier om deze alternatieve routes en geheimen te vinden. Naast Rayman kunnen de overige drie spelers in de huiden van Globox en twee Teensies kruipen. Globox is een blauwe reus en de beste vriend van Rayman en de Teensies zijn kleine helpertjes die Rayman onder andere in Rayman 2 hebben ondersteund.

De gameplay van Rayman is eenvoudig. Je springt, zwaait, vliegt en zwemt je een weg door de levels heen, slaat en schopt je vijanden richting het hiernamaals, verzamelt geheime items, bevrijdt kleine beestjes in kooien en verslaat af en toe een kolossale eindbaas. Het klinkt vrij eenvoudig en weinig vernieuwend, maar dat betekent niet dat de game niet leuk is. Origins is namelijk heel erg leuk. De levels zijn gevarieerd, uitdagend en bovendien schitterend om naar te kijken. De artstijl die Ubisoft heeft gekozen is kleurrijk en levendig.

Uitdaging is een belangrijk element in Rayman Origins. Verwacht daarom geen gemakkelijke game. Wanneer je met meerdere spelers speelt is het belangrijk om samen te overleven. Geregeld zal je jouw leven moeten riskeren om iemand anders weer in het spel te krijgen, puur vanwege het feit dat je het niet alleen gaat redden. De eerste groep waar ik mee samenspeelde had dit niet helemaal door en was drukker bezig met elkaar klappen verkopen. Dit is leuk en met een biertje of twee op, kun je er ongetwijfeld uren mee zoet zijn, maar ver kom je niet. De tweede groep -want ik bleef lekker plakken voor nog een sessie- begreep het al een stuk beter. Een gestroomlijnde samenwerking maakt de game des te leuker en de voldoening van het halen van een level des te groter.

Voorlopige conclusie
Rayman is terug. De game kent uitdagende levels, een geweldige artstijl en eenvoudige maar leuke gameplay-elementen. Rayman Origins komt later dit jaar uit voor de Xbox 360, PlayStation 3 en Nintendo Wii. Tegen die tijd kun je een volledige review verwachten op FOK!games.